REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Inwestycje

Pociągi do Modlina przez Łomianki bezcelowe
REKLAMA

REKLAMA

Pociągi do Modlina przez Łomianki bezcelowe

Władze Łomianek i powiatu warszawskiego zachodniego chcą połączenia kolejowego z Warszawą i Modlinem. Czy inwestycja ma szanse realizacji - ocenią urzędnicy marszałka województwa, jednak już dziś pojawiają się wyraźne głosy o bezcelowości tego przedsięwzięcia. Przynajmniej na razie, na obecnym etapie niedoinwestowania istniejącej sieci kolejowej.

REKLAMA
Samorządowcy z powiatów: warszawskiego zachodniego i nowodworskiego złożyli do marszałka województwa mazowieckiego list intencyjny z wnioskiem o uwzględnienie w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego lokalizacji linii szybkiego pojazdu szynowego.

- Trasa łącząca węzeł Młociny przez Łomianki do Modlina liczyłaby około 30 km. Byłaby kontynuacją historycznego projektu - przed wojną istniała w tym pasie kolej dojazdowa na trasie Warszawa Gdańska - Palmiry. Trasę można byłoby wytyczyć częściowo śladem starej linii, ewentualnie wzdłuż drogi krajowej nr 7 lub planowanej drogi ekspresowej w kierunku Gdańska. Wariant przebiegu trasy zostanie wybrany po ewentualnym przeprowadzeniu analizy funkcjonalno-ekonomicznej - mówi wiceburmistrz Piotr Rusiecki i podkreśla, że za wcześnie, by mówić o szczegółach dotyczących przebiegu trasy.

Bardzo kosztowne

W studium rozbudowy warszawskiego węzła kolejowego (WWK) zakłada się budowę nowej linii kolejowej po wschodniej stronie Legionowa i Nasielska, skracającej trasę przejazdu pomiędzy Warszawą a Trójmiastem. Nowa linia ma być przeznaczona dla ruchu krajowego i ewentualnie regionalnego.

- Obecna linia kolejowa Warszawa - Nasielsk przez Modlin, Nowy Dwór Mazowiecki i Legionowo ma za około 10 lat służyć tylko i wyłącznie dla ruchu lokalnego i regionalnego - tłumaczy współzałożyciel Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji Wojciech Tumasz.

Dużym minusem pomysłu budowy połączenia torowego między Młocinami a Międzynarodowym Portem Lotniczym Warszawa - Modlin będzie konieczność przekroczenia Wisły nowym mostem.
Dodaje też, że pomiędzy Warszawą a Legionowem, gdzie będzie rozgałęzienie, do 2030 r. linia kolejowa powinna być rozbudowana z obecnej linii trzytorowej do czterotorowej.

Zdaniem Tumasza dużym minusem pomysłu budowy połączenia torowego między Młocinami a lotniskiem w Modlinie będzie konieczność zbudowania nowego mostu nad Wisłą. Dodatkowo, w zależności od wariantu przebiegu, konieczna może być przebudowa lub rozbudowa mostu drogowo-kolejowego na Narwi w ciągu obecnej drogi krajowej nr 85. Pociągnie to za sobą koszty, które mogą przekreślić sens ekonomiczny tej inwestycji.

- Kolejnym minusem będzie suburbanizacja terenów na północ od Łomianek, czyli na obszarze między dwoma obszarami Natura 2000 - Kampinoskim Parkiem Narodowym i brzegiem Wisły. Ponadto zakończenie linii na Młocinach to konieczność przesiadki do I linii metra, która już teraz jest przepełniona - wyjaśnia Wojciech Tumasz.

Starosta: wychodzimy na boisko

- To dopiero pierwszy krok. My zaledwie wyszliśmy na boisko. Moim zdaniem problem jest a linia kolejowa jest potrzebna. To dobre rozwiązanie, bo dzięki niemu połączymy ostatnią stację metra z lotniskiem, które za jakiś czas będzie drugim co do wielkości w Polsce. Poza tym kolej będzie w pięknym terenie, który dzięki temu zyska, bo zmniejszy się komunikacja samochodowa. Wszystkie argumenty wymagają analizy. Teraz zrobią ją planiści - mówi starosta Jan Żychliński.

Anna Sadowska

Nasz komentarz

Pomysł budowy tej linii na obecnym etapie niedoinwestowania istniejącej infrastruktury kolejowej w Warszawie i okolicach jest nieodpowiedzialny. Wydawanie pieniędzy na koncepcje, analizy techniczne, środowiskowe itp. to niegospodarność. Skupmy się najpierw na tym, żeby tory kolejowe w Warszawie i aglomeracji były lepiej wykorzystywane, żeby pociągi w samej Warszawie jeździły z częstotliwością zbliżoną do metra, a poza miastem nie rzadziej niż co 10 minut w szczycie. Zbudujmy nowe stacje, tam gdzie są potrzebne, nowe parkingi P+R, dobudujmy krótkie odcinki torów, tam gdzie ich brakuje, aby można było wreszcie powiedzieć, że stolica i jej okolice mają kolej miejską z prawdziwego zdarzenia. Inwestujmy w nowy tabor, by pociągi jeździły częściej. Wykorzystajmy najpierw to, co mamy, a dopiero potem skupmy się na nowych pomysłach. Koncepcja wydawania miliardów na nową linię do Modlina, równoległą do już istniejącej i to bardzo słabo wykorzystywanej, budzi duże wątpliwości a nawet sprzeciw.

To takie typowo polskie - wydać miliony, przeciąć wstęgę, a potem nie wiedzieć co z tym zrobić, bo... nie wystarczyło kasy na pociągi. To może zabierzemy tym z drugiej strony Wisły, bo oni mają co pół godziny? Niech każdy ma co godzinę, będzie sprawiedliwiej. O to chodzi?

Bartek Wołek





REKLAMA

 



REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Różne
 Książki kupię 509-20-40-60

Zdrowie i Uroda
 Burmistrz Dzielnicy Mokotów Rafał Miastowski zaprasza na zajęcia: NORDIC WALKING dla seniorów Od KWIETNIA do LISTOPADA z przerwą wakacyjną w lipcu i sierpniu. GRAFIK: WTORKI - godz. 9.30 - Dolina Służewiecka - zbiórka przed domkiem literackim S.D.K. PIĄTKI - godz. 12.00 - Królikarnia - zbiórka przy wejściu głównym do Parku (brama) vis a vis ul. Woronicza PIĄTEK - godz. 13.30 - Pola Mokotowskie - zbiórka przy parkingu od ul. Batorego ZAJĘCIA BEZPŁATNE Zapewniamy kijki Zapisy pod numerem telefonu - 733-412-477 Ilość miejsc ograniczona

Działkę budowlaną sprzedam
 Okazja ! Dobra inwestycja ! Działka w doskonałym miejscu, przy głównej drodze DK 61, na trasie Warszawa - Ostrołeka - Mazury w odległości 100 km od Warszawy. Cechy: - powierzchnia 3,55 ha z czego 2,68 ha to las (w znacznej części rębny), pozostała część objęta MPZP z przeznaczeniem pod usługi i zabudowę mieszkaniową - media prąd, wodociąg, telefon - asfaltowy dojazd - okolica spokojna, w sąsiedztwie domy jednorodzinne, letniskowe oraz pola Cena 349 000 do negocjacji. tel.692 411 220

Nieruchomości
 Mieszkanie za gotówkę do remontu kupię 537-577-111


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA