REKLAMA

Wawer

różne »

 

Pięć rzeczy, których nie wiesz o stacji Wawer

  23 listopada 2017

alt='Pięć rzeczy, których nie wiesz o stacji Wawer'
źródło: ciekawywawer.pl / fot. Michał Mroziński

Dziś dawny budynek dworca służy jako pawilon handlowy. W latach 60. był prawdziwym symbolem nowoczesności.

REKLAMA

Patrząc na pomalowany na żółto, zaniedbany i obwieszony reklamami budynek trudno uwierzyć, że jeszcze pół wieku temu uchodził on za świetny przykład nowoczesnej polskiej architektury. Niewielki dworzec powstał na przełomie lat 50. i 60. Zburzyć, zasłonić, zapomnieć? 80 lat wawerskich skrzydeł Zburzyć, zasłonić, zapomnieć? 80 lat wawerskich skrzydeł
Kiedyś były dumą Wawra. Sześć lat temu chciano je burzyć, teraz - zasłonić ekranami akustycznymi.
XX wieku według projektu Wacława Nowińskiego, który - jak opowiadał niedawno na spotkaniu w Falenicy - wcale nie mógł być pewien, czy jego pomysły zostaną zaakceptowane.

1. Modernizm w czasach komuny

Powodem było oczywiście podejście ówczesnych władz, które patrzyły na architekturę przez pryzmat ideologii. Na studiach Nowińskiego uczono projektować zgodnie z duchem socrealizmu, w klimacie Pałacu Kultury i pl. Konstytucji. Jednak nawet w latach 50. powstawały w Warszawie budowle w zupełnie innym, modernistycznym stylu, czego najlepszym przykładem jest Centralny Dom Towarowy w Al. Jerozolimskich, znany też jako Smyk. Gdy projekt Nowińskiego trafił do realizacji, stalinizm i socrealizm odchodziły już do lamusa a polscy architekci wracali do modernizmu.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

2. Tragedia na torach

Kilka lat po zakończeniu budowy dworca na stacji doszło do katastrofy kolejowej. W wyniku błędu maszynista prowadzący pociąg pospieszny z Rzeszowa przekroczył bezpieczną prędkość aż o 50 km/h, w wyniku czego parowóz i wagony wykoleiły się. Pracownicy obsługujący kocioł parowy zostali poważnie ranni. Maszynisty nie udało się uratować. Zmarł w szpitalu.

REKLAMA

3. Miały być dwa przejścia

Jak wspominał po latach Wacław Nowiński, oryginalnie planowane były przejścia podziemne na obu końcach stacji, dzięki czemu peron byłby znacznie łatwiej dostępny dla okolicznych mieszkańców. Kolejarze postanowili zaoszczędzić i zrezygnowali z budowy jednego z przejść.

REKLAMA

4. Jak oni to zbudowali?

Skoro już mowa o przejściu podziemnym, to zostało ono wybudowane bez wstrzymywania ruchu pociągów. Dziś byłoby to raczej niemożliwe. Można winić polskie koleje, które przez kilkadziesiąt lat nie dokonały postępu technologicznego, ale prawda leży zupełnie gdzie indziej. Procedury bezpieczeństwa w czasach PRL były po prostu mniej surowe, niż współczesne.

5. Projektant

Wspominaliśmy już kilkakrotnie o Wacławie Nowińskim, dziś 92-letnim architekcie wawerskiego dworca. Nie wspomnieliśmy jednak, że został on odznaczony prestiżowym izraelskim medalem Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata. Podczas II wojny światowej rodzina Nowińskich, ryzykując własnym życiem, ukrywała Żydów w swoim mieszkaniu na Pradze. Ludobójstwo przetrwało dzięki nim co najmniej osiem osób.

(dg)

.
 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break