REKLAMA

Targówek

inwestycje »

 

Obwodnicy Pragi nie będzie. Ważniejsze Muzeum Sztuki Nowoczesnej

  21 listopada 2019

alt='Obwodnicy Pragi nie będzie. Ważniejsze Muzeum Sztuki Nowoczesnej'

Jedna z najpilniejszych inwestycji transportowych w Warszawie znów się opóźnia. Muzeum Sztuki Nowoczesnej okazało się ważniejsze.

REKLAMA

- Zakorkowana Praga, czekająca na obwodnicę od kilkudziesięciu lat. Wawer i Białołęka bez utwardzonych dróg i kanalizacji. Tramwaj wzdłuż Głębockiej bez finansowania. (...) Wszystkie te sprawy są dla naszego samorządu najwyraźniej mniej ważne, niż budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej na pl. Defilad. Ma ona kosztować ponad 420 mln zł, aż o 180 mln zł więcej, niż zakładano jeszcze w ubiegłym roku - pisaliśmy w styczniu.

Dziś warszawski ratusz podaje już, że na budowę muzeum zarezerwowano ponad pół miliarda. Jednocześnie ofiarą cięć padła obwodnica Pragi, której budowa została oficjalnie "opóźniona", czyli - biorąc pod uwagę stan miejskiej kasy - odwołana. Ratusz planuje zakończyć przyszły rok z dziurą budżetową w wysokości 1,74 mld zł i długiem 4,75 mld zł.

Niedokończona trasa

Otaczająca Śródmieście, Muranów i Pragę "obwodnica śródmiejska" była planowana już w latach 60. Z myślą o niej przebudowano Towarową, Okopową i Słomińskiego oraz zbudowano Trasę Łazienkowską, ale później - gdy gęsta zabudowana zaczęła "wylewać się" za wyznaczony pierścień tras - plany zostały odłożone na wiele lat. Odkurzono je pod koniec lat 90., gdy przebudowano rondo Żaba.

W listopadzie i grudniu 2017 roku odbyły się konsultacje w sprawie budowy odcinka od ronda Wiatraczna do Radzymińskiej. Między Grochowem a Targówkiem Fabrycznym miał powstać 800-metrowy wiadukt z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Zabraniecką planowano przebudować na arterię podobną do Radzymińskiej oraz odciąć od niej Dźwińską, Beczkową i Ludwicką. Wjazd na poszerzoną ulicę byłby możliwy tylko na skrzyżowaniach ze światłami z Księżnej Anny i Kijowską ("Trasą Świętokrzyską"). Za Kijowską Zabraniecka miała się zwężać z sześciu do czterech pasów ruchu, a następnie łączyć z Radzymińską zwykłym skrzyżowaniem.

Wstąp do księgarni

Miasto w długach

Choć Warszawa jest "pod kreską" od wielu lat, prezydent Rafał Trzaskowski jako główny powód cięć podaje obniżkę podatku dochodowego. Po zmianie najniższej stawki z 18% na 17% w kieszeniach warszawiaków pozostanie 810 mln zł rocznie. Media zazwyczaj przemilczają fakt, że w sierpniu za obniżką podatku głosowali zarówno posłowie PiS, jak i PO czy Kukiz'15, i że nikt nie był przeciwko. PIT 17% poparli m.in. koledzy prezydenta Trzaskowskiego, reprezentujący okręg warszawski: posłowie Kluzik-Rostkowska, Święcicki, Szczerba, Fabisiak, Kosecki i Dąbrowska.

Dopiero kilka tygodni później "okazało się", że nasz samorząd nie jest w stanie jednocześnie prowadzić wszystkich obiecanych inwestycji, utrzymywać socjalu i jeszcze budować Muzeum Sztuki Nowoczesnej za pół miliarda.

(DB)

 

REKLAMA

Komentarze (20)

# mtirala

21.11.2019 16:05

Nie mogę zrozumieć tej niechęci u władz miasta, ale także i mieszkańców lewobrzeżnej W-wy do prawobrzeżnej części W-wy. Gorsze traktowanie prawej strony Wisły w inwestycjach miejskich jest ewidentne. Mam wrażenie, że ten podział w polityce krajowej PiS vs antyPIS (=PO), przenoszący się na głosowania miejskie utrwala ten stan rzeczy. Głosowałem na PO, ze strachu przed PiSem, wiedząc też, że PO ma w d-pie prawą część W-wy. Jak powstanie komitet wyborczy "Prawa strona rzeki", to zagłosuję na niego. Ani PiS, ani PO nie zrobi nic dla naszej części miasta.
Mieszkam w Zielonej Białołęce (od 25 lat), mieszka tu circa 50 tysięcy osób (w całej Białołęce 150 tysięcy wg szacunków Urzędu Dzielnicowego) - jest to niezłe miasto powiatowe. W mojej cześci Białołęki nie widać jakichkolwiek oznak bycia częścią miasta. 3 okropnie przeludnione szkoły podstawowe, jedno miejskie przedszkole, żadnego liceum, żadnej przychodni, 5 dróg na krzyż (Ostródzka, Głębocka,Kobiałka, Berensona, Skarbka z Gór), 4 drogowe "przejścia graniczne", przez które ledwie można wydostać się z ZB bo są zakorkowane większość czasu. Nie sposób stąd dojechać do centrum czy to Zbiorkomem, czy to samochodem (Trasa Toruńska zakorkowana jest cały dzień). Żałosne skrawki przestrzeni publicznej (Park Magiczna) - aż dziw, że i na tym terenie nie położył łapy KK, jedna ścieżka rowerowa. Okropne peryferia, zamieszkałe przez uciekinierów z Polski B, przez tych wszystkich, którzy nie oglądając się na Państwo Polskie wzięli swoje życie w swoje ręce. Porzucili rodzinne strony, wzięli kredyty, pobudowali domy, kupili mieszkania. Tak, nie stać ich było na Mokotów, Wilanów i Żoliborz. Państwo Polskie i miasto Warszawa ma ich gdzieś; dla Ratusza W-wa kończy się na Trasie Toruńskiej. Przy najruchliwszej drodze w PL (Trasa Toruńska) nie będzie żadnego P+R oraz sensownego połączenia Zbiorkomem z centrum W-wy.

# RER

21.11.2019 18:02

w muzeum jest mnostwo etatow do obsadzenia a przy takiej drodze to sie jo zrobi i tyle z tego pozytku

# zedek

21.11.2019 18:22

Muzeum dla garstki. Prawie żaden warszawiak nie będzie miał czasu tem chodzić.

REKLAMA

# Arpa61

21.11.2019 23:21

Z wykształcenia jestem historykiem sztuki i zaświadczam, że na "nowoczesne" śmiecie zwane "sztuką" szkoda nawet nadgniłej szopy. I naszła mnie myśl, że już sfora krewnych i znajomych Królika obdzieliła stanowiska i pieniądze przy tym PAŚNIKU. Przypadek? Nie sądzę (za Maxem Kolonko).

# piotrek_89

22.11.2019 09:17

a co ze stacją Warszawa Stalowa? Kiedy ruszy obiecana już budowa

# qvertz

22.11.2019 09:54

Muzeum Sztuki Nowoczesnej: tak - pod warunkiem, że jego dyrektorem będzie człowiek wyznaczony przez ministra kultury. W innym przypadku taka placówka będzie kolejnym rozsadnikiem nienawiści wobec polskich wartości oraz przyczółkiem służącym do walki z polskim rządem. Oczywiście sam projekt jest zupełnie Polsce oraz Warszawie niepotrzebny. Bryła budynku nawiązująca do "najlepszych" wzorców rodem z hipermarketów będzie dla stolicy kolejnym (po Pałacu Kultury) wrzodem psującym na wiele dekad widok europejskiego miasta. Lepiej już byłoby zbudować za te pieniądze obwodnicę Pragi.

REKLAMA

# Rafał Wodzicki

22.11.2019 10:52

Przede wszystkim można sobie odpuścić dwie stacje metra na linii M1. Metro nie musi podjeżdża pod klatkę. jest komunikacja poprzeczna i wzdłużna. Stacje metra są 30 razy droższe niż stacje kolei aglomeracyjnej, których bardzo brakuje. Obwodnica jest naprawdę konieczna - tak do rozprowadzenia ruchu jak i do przecięcia grochowskiej bariery kolejowej, która ma 6,5 km. Deformuje to miasto, razem z innymi barierami tego typu, jak np. bariera Pelcowizny (kolej + rzeka). Kolejność inwestycji jest wyraźnie przypadkowa, a nie wg potrzeb. Rozumiem za to, że plac Defilad trzeba wreszcie zacząć zabudowywać.
Stacja kolei aglomeracyjnej musi się nazywać Szwedzka, skoro tak nazwano stację metra. To jest kiepski, ale węzeł. (-)ekspert eksploatacji @Grochow.Praga

# ~SONNY

22.11.2019 10:59

Jak zwykle. Nic nowego. Od lat tak się dzieje. Dla polityków Warszawa się kończy na Wiśle. Trzeba dokonać secesji prawobrzeżnej części. Mamy szpitale, elektrociepłowinie, oczyszczalnię śmieci, spalarnię śmieci, cmentarze.
Trzaskowski woli wydać pieniądze na bzdety - strefa relaksu, Muzeum sztuki współczesnej, hotel LGBT, dobudować 2 stacje metra, które nic nie wniosą. Cud, że w ogóle będzie metro.

# Wredny Kocur

22.11.2019 11:19

Przecież tu chodzi tylko o synekury dla swojaków. Inna sprawa, że sztuka nowoczesna nie istnieje. Sztuka ma wywoływać jakieś doznania estetyczne, emocje. Jedyne co ta "sztuka" nowoczesna u mnie wywołuje, to odruchy wymiotne, bądź absolutnie nic.

REKLAMA

# necro

22.11.2019 14:47

#piotrek_89 zamiast stacji Stalowa powinna być podwójna stacja Szmulki przy al. Solidaności. planowana stacja Stalowa jest kawał drogi od stacji linii M3, pośrodku niczego. Do tego stacja przy rondzie Żaba, stacje przy trasie świętokrzyskiej po obu stronach zakładów kolejowych - Grochów i Utrata, Stacja Kawęczyn przy Chełmżyńskiej. Do tego wyeliminowanie kolizyjnych przejazdów samochodowo-kolejowych i przejść przez tory.

# Białołęka to wiocha

23.11.2019 13:41

"Jesteśmy z tamtej strony Wisły, z naprzeciwka". I dlatego mamy przekichane.

 Taltos2

25.11.2019 14:07

Obwodnica JEST NIEZBĘDNA, ale na tę w tej postaci, czyli 3 pasmówka, kilometrowy tunel pod Wiatrakiem, estakady nad torami, Warszawy nie będzie stać. Jedyna szansa to fundusze UE, ale ich wysokość, raz że niepewna w nowym budżecie, dwa, że dotacja na taką trasę w mieście wątpliwa... Jeśli trasa ta powstanie, to chudsza i bez tak wielkich fajerwerków jak kilometrowe tunele

REKLAMA

# Walter

02.12.2019 00:02

Cześć,
Czy potrzebujesz wygodnej pożyczki dla swojej satysfakcji? Oferujemy kredyt w wysokości 3% dla lokalnych i międzynarodowych kredytobiorców. Jesteśmy certyfikowani, zaufani, godni zaufania, wydajni, szybcy i dynamiczni oraz współpracujemy. udzielamy pożyczki długoterminowej na okres od 2 do 50 lat.
Czy potrzebujesz bezpośredniej, łatwej i niedrogiej pożyczki, aby spłacić swój dług, założyć firmę lub z innego powodu? Jeśli tak, skontaktuj się z nami w celu uzyskania pożyczki.
Zainteresowanych prosimy o kontakt poprzez: E-mail: lendingtreegroupinc@gmail.com
WhatsApp: +12134192419
Jesteśmy certyfikowani,
niezawodny, niezawodny, wydajny, szybki i dynamiczny.

# NMQ

02.12.2019 08:23

Trzaskowski to najgorszy prezydenta jakiego mieliśmy, zaraz po Piskorskim. Jedyne co potrafi, to zbijanie kapitału politycznego na ideologii LGBTdai0d9askdmas+

# greg123

02.12.2019 08:25

zero zdziwienia. Dla Trzaskowskiego (wcześniej dla HGW) Praga to prowincja

REKLAMA

# wtarojSort

02.12.2019 10:25

Popieram pomysł komitetu wyborczego "Prawa strona rzeki". Od lat czuję się mieszkańcem drugiej kategorii ponieważ mieszkam w Wawrze

# Janek_krk

02.12.2019 16:15

Tak samo jest w Krakowie. Południe, gdzie mieszka i ma kolegów prezydent Majchrowski, i północ na którą się leje. Problem z tym, że jedyną alternatywą dla Majchrowskiego była WaSSerman lub ewentualnie Gibała (pociotek Gowina)...

# dfddf

02.12.2019 22:59

uj mnie to boli warsiawko ,sćiagnijta se wincej ukrów i turbanów a bedzie lepiej hueheuhe

REKLAMA

# Targ

03.12.2019 00:42

Już widzę jak "nieszczęśliwi" są ludzie mieszkający na Junkiewicz że nie mają więcej hałasu. już sama Radzymińska generuje taki ruch że się okien nie da otworzyć.

# nicki minaż

26.02.2024 11:28

To powinien być priorytet, bo tchnąłby w Pragę sporo życia, pozwoliłby centralnej Prade odetchnąć i upodobnić sie do przestrzeni miejskiej, a nie przejazdowej. Niestety miasto nie ma żadnych priorytetów, poza zwężaniem ulic, konserwowaniem układu komunikacyjnego z lat 60-tych i 70-tych, odświeżaniem tego, co i tak jest dość świeże, a nie budowaniem ulic tam, gdzie ich albo nie ma, albo są zwykłym krowim traktem. Od lat nie rozwiązano w mieście żadnego problemu komunikacyjnego, nie dokończono inwestycji planowanych 50 a nawet 90 lat temu (most Krasińskiego), nie uporządkowano żadnego dużego placu - place Grunwaldzki, plac Zawiszy, serek Bielański, Kercelak, centrum Wilanowa, plac przy metro Wilanowska - obrzydliwe, bezklimatyczne miejsca zarośnięte krzakami i zabudowane obmierzłą architekturą. I jeszcze ta bojaźń przed mieszkańcami, którzy jak tylko garstka zacznie protestować, to miasto sie wycofuje. Rozczarowanie. Głosuje na PO, ale dandys jest dużym rozczarowaniem.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najchętniej czytane na TuTargówek

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break