REKLAMA

Białołęka

Komunikacja

 

Nowodwory mają tramwaj. "A jak się zepsuje?"

  27 lutego 2017

alt='Nowodwory mają tramwaj. "A jak się zepsuje?"'
źródło: ZTM

Dokładnie o 4:27 z Nowodworów odjechał pierwszy skład w kierunku Młocin, zaś autobusy zmieniły rozkłady jazdy.

REKLAMA

Linia nr 2 przedłużona o dwa przystanki do tymczasowej zawrotki na Nowodworach - to najważniejsza zmiana, jaka weszła w życie dziś rano. Na pełnej trasie tramwaje kursują w szczycie co 4 minuty, zaś na odcinku Mehoffera - Nowodwory - co 2-4 minuty. Pokonanie całego 7-kilometrowego odcinka do najbliższej stacji metra trwa 14 minut. W porównaniu z okresem przed feriami zimowymi liczba miejsc w komunikacji miejskiej w kierunku Młocin wzrosła z 2440 (w E-8 i 101) do 3450 na godzinę.

Po konsultacjach społecznych Zarząd Transportu zdecydował się uruchomić linię 214, kursującą co pół godziny z Tarchomina ulicami Świderską, Porajów, Myśliborską, Światowida, Modlińską, trasą S8, Wysockiego, Bazyliańską, Kondratowicza, Łabiszyńską, trasą S8, Ostródzką, Berensona, Oknicką i Lewandów do Grodziska.

Nową trasę ma także 134, które kursuje od dziś co 20 min w porannym szczycie i dowozi ze wschodniej Białołęki do metra na Marymoncie. Przybyło kursów na liniach 211 i 516.

"A jak się zepsuje?"

Choć zmiany zostały wypracowane po konsultacjach społecznych, od kilku tygodni powtarzane jest pytanie: co w przypadku awarii lub zerwania sieci trakcyjnej? Według danych ZTM od stycznia do listopada "dwójka" kursowała przez 6220 godzin. Utrudnienia trwające powyżej 5 minut w godzinach szczytu (rano na Młociny, po południu na Tarchomin) występowały przez 0,18% tego czasu. Innymi słowy: prawdopodobieństwo 5-minutowego opóźnienia, mogącego utrudnić dojazd znaczącej liczbie osób, wynosiło niecałe dwa promile.

W razie usterki lub problemów na trasie motorniczy jest zobowiązany poinformować zajezdnię o problemie. Jeśli sytuacja jest poważna, w ciągu 15 minut zostaje uruchomiona komunikacja zastępcza z wykorzystaniem autobusów stacjonujących przy Płochocińskiej.

- Większość tych utrudnień powstawała z winy kierowców, którzy wjeżdżali pod tramwaj - mówił na spotkaniu pokonsultacyjnym wicedyrektor ZTM Andrzej Franków. - Z biegiem czasu kierowcy się przyzwyczajają i takich kolizji jest coraz mniej. Trzeba też pamiętać, że większość utrudnień na liniach tramwajowych trwa tylko kilka minut, a Tarchomin ma autobusy 186, 509 i 518, którymi też można dojechać do metra.

Kup bilet

"Optymalne byłoby metro"

O opinię w sprawie likwidacji E-8 i 101 poprosiliśmy specjalistę transportu Marcina Banacha. Czy należało zostawić autobusy na Młociny na wypadek zerwania trakcji lub awarii tramwaju?

- Każdy środek transportu może się zepsuć, ale to nie jest argument, żeby finansować drugi, pełniący tę samą funkcję - mówi. - Czy po morzach pływają statki czekające na katastrofę lotniczą? Albo czy stacje Veturilo ustawia się dlatego, że może się zepsuć autobus? Tramwaje lepiej od autobusów radzą sobie z dużymi potokami pasażerów, ale to wciąż nie jest najlepszy środek transportu dla Tarchomina i Nowodworów. Ze względu na dużą gęstość zaludnienia, podłużny kształt osiedla i dużą odległość od Śródmieścia optymalne byłoby metro. Były dwie możliwości pociągnięcia linii na Tarchomin: z pl. Wilsona lub z Dworca Wileńskiego. Niestety obie zostały zmarnowane.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (52)

 Do rzeczy

27.02.2017 11:27

"W porównaniu z okresem przed feriami zimowymi liczba miejsc w komunikacji miejskiej w kierunku Młocin wzrosła z 2440 (w E-8 i 101) do 3450 na godzinę".
Pachnie tu grubym oszustwem szanowna redakcjo. Skoro tramwaj z Nowodworów jedzie co 4 minuty, to znaczy, że w ciągu godziny jedzie 15 tramwajów. Z tego wynika, że 1 tramwaj musiałby zabierać 230 osób , by ogólna liczba miejsc wyniosła 3450 na godzinę. Dzisiaj jechałem tym cudem upchany jak śledź, ale nie sądzę, by była tam tak wielka liczba pasażerów (230). Po co więc powtarzacie bezrefleksyjnie takie brednie za ZTM! (nie wspomnę już, że w autobusach większość miejsc to siedzące, a w tramwaju siedzących jest tyle, co kot napłakał.

 drugastrona

27.02.2017 12:01

Myślę, że jest to możliwe, skoro E-4 kiedyś zabierało ze 180 pasażerów. A tramwaj jest jednak dużo pojemniejszy.

 Do rzeczy

27.02.2017 12:06

drugastrona napisał 27.02.2017 12:01
Myślę, że jest to możliwe, skoro E-4 kiedyś zabierało ze 180 pasażerów. A tramwaj jest jednak dużo pojemniejszy.
Nie no, na tej zasadzie to oczywiście :). Podobno kiedyś nawet do malucha (fiata 126 p.) wsiadło kilkanaście osób..... Ale miejsc tam było ledwie 4, i wiemy do tego jakie.

REKLAMA

 kiri

27.02.2017 12:37

Ja widzę jeszcze jeden problem z tymi wyliczeniami - nikt nie bierze pod uwagę, że faktycznie dostajemy jako Nowodwory i Tarchomin dodatkowo tylko jeden kurs 2 co 8 minut w godzinach szczytu. Czyli średnio 7,5 tramwaju w godzinach szczytu co daje nam 1.725 miejsc (przy założeniu, że wejdzie do niego faktycznie 230 pasażerów). Dotychczas były autobusy które zabierały 2.440 pasażerów plus tramwaj na Tarchomin kursujący co 4 minuty czyli zabierający 3.450 pasażerów. Czyli wcześniej autobusy plus tramwaj teoretycznie powinny zabrać 5.890 pasażerów a teraz zabierają 5.175, aż 715 mniej niż dotychczas!

 Do rzeczy

27.02.2017 13:21

kiri napisała 27.02.2017 12:37
Ja widzę jeszcze jeden problem z tymi wyliczeniami - nikt nie bierze pod uwagę, że faktycznie dostajemy jako Nowodwory i Tarchomin dodatkowo tylko jeden kurs 2 co 8 minut w godzinach szczytu. Czyli średnio 7,5 tramwaju w godzinach szczytu co daje nam 1.725 miejsc (przy założeniu, że wejdzie do niego faktycznie 230 pasażerów). Dotychczas były autobusy które zabierały 2.440 pasażerów plus tramwaj na Tarchomin kursujący co 4 minuty czyli zabierający 3.450 pasażerów. Czyli wcześniej autobusy plus tramwaj teoretycznie powinny zabrać 5.890 pasażerów a teraz zabierają 5.175, aż 715 mniej niż dotychczas!
Słuszna uwaga! A przy okazji sprawdziłem, ze najbardziej pojemne Pesy, a to te tramwaje jeżdżą po Tarcho, mają 207 miejsc, a więc mniej niż 230. A siedzących mają 28!!! No to bardzo zyskaliśmy na tych tramwajach. Wątpliwe, czy krócej, a pewne, że w gorszych warunkach, bo na stojąco i to jak śledzie. Dobrze, że przynajmniej środowisko skorzysta, ale cena jest duża.

 kiri

27.02.2017 13:33

Do rzeczy napisał 27.02.2017 13:21
Słuszna uwaga! A przy okazji sprawdziłem, ze najbardziej pojemne Pesy, a to te tramwaje jeżdżą po Tarcho, mają 207 miejsc, a więc mniej niż 230. A siedzących mają 28!!! No to bardzo zyskaliśmy na tych tramwajach. Wątpliwe, czy krócej, a pewne, że w gorszych warunkach, bo na stojąco i to jak śledzie. Dobrze, że przynajmniej środowisko skorzysta, ale cena jest duża.

Szczerze wątpię czy środowisko jakoś na tym skorzysta, sądzę raczej, że Ci którzy mają taką możliwość wrócą do samochodów i tyle będzie z korzyści. Ale grunt, że ZTM odtrąbił sukces i imprezka była...

REKLAMA

 Do rzeczy

27.02.2017 14:12

I ponownie słuszna uwaga. Niestety. A swoją drogą, czy ktoś pamięta, by kiedy nas mamiono tramwajem ktokolwiek mówił, że będą to tramwaje prawie wyłącznie z miejscami stojącymi. Ciekawe co będzie jak dociągną linie do końca. Pewnie zamówią w Pesie tramwaje w ogóle bez miejsc siedzących, by zwiększyć pojemność, a może jeszcze na dachu coś wygospodarują..

 zbyszekx

27.02.2017 15:23

Ględzący maruderzy, szkoda mi Was...te 15-17 minut na stojąco, to przerażające... Wprawdzie skorzystają matki z wózkami, ale zapewne kazalibyście im iść na piechotę przez most, wprawdzie tramwaj raczej nie stanie w korku, ale wolicie podziwiać korek na moście z E-8. Są tacy, którym nijak się nie dogodzi. Też wolę siedzieć, też przywykłem do E-8, ale wolę tramwaj i nie wylewam swoich żali do ZTM. Dzisiaj słyszałem babsztyla, który ględził, że przystanek Nowodwory mogliby zrobić za Ordonówny...nie wiem tylko co na to babsztyl z Książkowej... Jakie macie ciężkie życie i brzydkie...

 kiri

27.02.2017 15:30

zbyszekx napisał 27.02.2017 15:23
Ględzący maruderzy, szkoda mi Was...te 15-17 minut na stojąco, to przerażające... Wprawdzie skorzystają matki z wózkami, ale zapewne kazalibyście im iść na piechotę przez most, wprawdzie tramwaj raczej nie stanie w korku, ale wolicie podziwiać korek na moście z E-8. Są tacy, którym nijak się nie dogodzi. Też wolę siedzieć, też przywykłem do E-8, ale wolę tramwaj i nie wylewam swoich żali do ZTM. Dzisiaj słyszałem babsztyla, który ględził, że przystanek Nowodwory mogliby zrobić za Ordonówny...nie wiem tylko co na to babsztyl z Książkowej... Jakie macie ciężkie życie i brzydkie...

Nie no za to Ty będziesz łykał wszystko co napiszą jak młody pelikan. Sorry ale jak ktoś mi wciska kit, że więcej ludzi będzie mogło teraz przejechać niż wcześniej to nie będę mu przytakiwać mimo iż wiem, że to nieprawda. A co do Twojej matki z wózkami to już widzę jak takiej uda się w ogóle wsiąść do nabitego tramwaju np. na Świderskiej. Ale skoro Pan jeździł E8 to znaczy, że wsiadał Pan najdalej na Mehoffera to co Pana obchodzą problemy ludzi z kolejnych przystanków, którzy nie będą w stanie wsiąść do tramwaju.

REKLAMA

 drugastrona

27.02.2017 19:23

kiri napisała 27.02.2017 12:37
Ja widzę jeszcze jeden problem z tymi wyliczeniami - nikt nie bierze pod uwagę, że faktycznie dostajemy jako Nowodwory i Tarchomin dodatkowo tylko jeden kurs 2 co 8 minut w godzinach szczytu. Czyli średnio 7,5 tramwaju w godzinach szczytu co daje nam 1.725 miejsc (przy założeniu, że wejdzie do niego faktycznie 230 pasażerów). Dotychczas były autobusy które zabierały 2.440 pasażerów plus tramwaj na Tarchomin kursujący co 4 minuty czyli zabierający 3.450 pasażerów. Czyli wcześniej autobusy plus tramwaj teoretycznie powinny zabrać 5.890 pasażerów a teraz zabierają 5.175, aż 715 mniej niż dotychczas!

A faktycznie przedtem tramwaj kursował co 4 minuty? Nie co 6? Przyznam szczerze, że nie pamiętam.
Jeżeli okaże się, że ludzie się nie mieszczą na Tarchominie, to ZTM będzie musiał dodać kolejne kursy 2 z pętli na Mehoffera. Nie ma innego wyjścia.

 zbyszekx

27.02.2017 19:23

Tak kiri łykam i jeżdżę sobie :) Jakby mi było tu źle, to bym się przeprowadził na Zieloną Białołękę, albo do Ząbek ;)
Swoją drogą...to dla wszystkich marud, powinni uruchomić autobus 1001E800, tylko oni mogliby nim jeździć, oczywiście zakaz wsiadania do tramwajów.

 kiri

27.02.2017 19:34

drugastrona napisał 27.02.2017 19:23
A faktycznie przedtem tramwaj kursował co 4 minuty? Nie co 6? Przyznam szczerze, że nie pamiętam.
Jeżeli okaże się, że ludzie się nie mieszczą na Tarchominie, to ZTM będzie musiał dodać kolejne kursy 2 z pętli na Mehoffera. Nie ma innego wyjścia.

Tak, jeździł co 4 minuty. Co 6 minut był tylko specjalny rozkład na ferie czy wakacje ale resztę roku jeździł co 4 minuty w godzinach szczytu.

REKLAMA

 kiri

27.02.2017 19:44

zbyszekx napisał 27.02.2017 19:23
Tak kiri łykam i jeżdżę sobie :) Jakby mi było tu źle, to bym się przeprowadził na Zieloną Białołękę, albo do Ząbek ;)
Swoją drogą...to dla wszystkich marud, powinni uruchomić autobus 1001E800, tylko oni mogliby nim jeździć, oczywiście zakaz wsiadania do tramwajów.

To też jest rozwiązanie na wszystkie problemy - nie podoba się to się wyprowadź. Z reguły nie marudzę przy zmianach jeśli są robione z sensem. Ale jeśli ktoś zmniejsza komfort pasażerów a części wręcz utrudnia przejazd bo nie wiadomo czy załapie się na ten tramwaj czy dopiero na któryś z kolei wmawiając, że jest to zmiana na lepsze to nie będę siedzieć cicho. Mieszkam tu od lat, płacę podatki w Warszawie i kupuję regularnie kartę miejską więc uważam, że mam prawo wypowiedzieć się jak coś mi nie pasuje (i patrząc po komentarzach na różnych portalach nie jestem osamotniona).
I to nie jest tak, że jestem przeciwko przedłużaniu tramwaju ale w takim wypadku dodatkowe tramwaje z Tarchomina Kościelnego powinny być częściej np. dodatkowy kurs co 5 minut a nie co 8 i już by była możliwość przewiezienia takiej samej ilości pasażerów co dotychczas. W szczególności, że te okolice ciągle się rozbudowują i powstają tu nowe osiedla.
Ponadto ZTM i miasto twierdzą, że robią wszystko, żeby ludzie przesiedli się do komunikacji zamiast jeździli własnymi samochodami. Jak dla mnie upychanie ludzi jak sardynki w puszce nikogo nie zachęci a wręcz część ludzi może wrócić do własnych samochodów.

 zbyszekx

27.02.2017 22:03

Tym się się różnimy...mnie się podoba, a mieszkam na Nowodworach, kocham to miasto, codziennie korzystam z komunikacji, jeżdżę na Młociny...

 kiri

27.02.2017 22:07

zbyszekx napisał 27.02.2017 22:03
Tym się się różnimy...mnie się podoba, a mieszkam na Nowodworach, kocham to miasto, codziennie korzystam z komunikacji, jeżdżę na Młociny...

A po czym wnioskujesz, że ja nie kocham swojego miasta i Tarchomina na którym mieszkam od dziecka? To że krytykuję zmiany w komunikacji nie znaczy, że zamierzam się przeprowadzać tylko z tego powodu. Co nie oznacza, że ma mi się bezrefleksyjnie podobać każda zmiana wprowadzana np. w komunikacji. I to Ty a nie ja sugerowałeś wyprowadzkę jak coś się nie podoba a nie ja.

REKLAMA

 Marco

27.02.2017 22:16

Rozumiem @kiri, że metrem też nie jeździsz, bo to według Ciebie beznadziejny środek transportu, w którym ludzie jeżdżą upchani jak sardynki? Nie wspominając o tym, że muszą jechać na stojąco...

 Do rzeczy

27.02.2017 22:20

zbyszekx napisał 27.02.2017 15:23
Ględzący maruderzy, szkoda mi Was...te 15-17 minut na stojąco, to przerażające... Wprawdzie skorzystają matki z wózkami, ale zapewne kazalibyście im iść na piechotę przez most, wprawdzie tramwaj raczej nie stanie w korku, ale wolicie podziwiać korek na moście z E-8. Są tacy, którym nijak się nie dogodzi. Też wolę siedzieć, też przywykłem do E-8, ale wolę tramwaj i nie wylewam swoich żali do ZTM. Dzisiaj słyszałem babsztyla, który ględził, że przystanek Nowodwory mogliby zrobić za Ordonówny...nie wiem tylko co na to babsztyl z Książkowej... Jakie macie ciężkie życie i brzydkie...
No nie, co za poziom wprowadzasz człowieku na to forum. Skąd się wziąłeś? Dlaczego nieznaną ci kobietę nazywasz "babsztylem", tylko dlatego, że jej punkt widzenia Ci się nie spodobał. Wcześniej pod innym artykułem czołobitnie odtrąbiłeś wielki sukces, bo miasto po prawie roku zbudowało 1,5 km (!) trasy tramwajowej, a może nawet po 10 zbuduje całą linię o długości ok. 8km (!). Rany, co za sukces! Gdy zauważyłem, że ponad 100 lat temu na Bałkanach w cztery lata zbudowano 160 km linii kolejowej, w tym ok. 100 mostów i wiaduktów oraz 130 tuneli, to zamilkłeś. Wydawało się, że coś dotarło. Ze skumałeś. Ale nie. Teraz się czepiasz, że ludzie chcieliby podróżować w miarę wygodnie, najlepiej na siedząco. Że nie podobają im się na takie warunki, jakie im funduje miasto pod hasłem, że jest lepiej. No strasznie dziwne! W głowach im się poprzewracało w tym XXI wieku. No dalej, niech jeszcze drzwi nie będzie w tych tramwajach, jak po wojnie. Zawsze jeszcze z 20 osób więcej się zmieści. I szybciej będzie, bo nie będzie trzeba ich zamykać i otwierać. A może jeszcze zlikwidować co drugi przystanek. Wtedy to dopiero będzie szybciej, a ludzie przecież mogą sobie dla zdrowia kilometr, czy dwa przejść pieszo. Jezu, naprawdę nic nie kumasz, czy po prostu chcesz tylko jątrzyć.

 kiri

27.02.2017 22:38

Marco napisał 27.02.2017 22:16
Rozumiem @kiri, że metrem też nie jeździsz, bo to według Ciebie beznadziejny środek transportu, w którym ludzie jeżdżą upchani jak sardynki? Nie wspominając o tym, że muszą jechać na stojąco...

O proszę, kolejna osoba będzie mi wmawiać coś czego nie napisałam. Proszę o cytaty gdzie napisałam, że tramwaj jest beznadziejny i muszę siedzieć. I jeżdżę metrem, również w takich godzinach kiedy wszyscy są upchani bo tu nie ma jak wyznaczyć sensownej alternatywy z porównywalnym czasem przejazdu w najbliższych latach. Co nie znaczy, że jest to dla mnie komfortowa podróż jak stoi człowiek na człowieku. Ale tam gdzie da się coś z tym zrobić to powinno się ułatwiać ludziom życie a nie ich upychać bo w metrze tak jest i da się.

REKLAMA

 Marco

27.02.2017 22:38

Do rzeczy napisał 27.02.2017 22:20
No nie, co za poziom wprowadzasz człowieku na to forum. Skąd się wziąłeś? Dlaczego nieznaną ci kobietę nazywasz "babsztylem", tylko dlatego, że jej punkt widzenia Ci się nie spodobał. Wcześniej pod innym artykułem czołobitnie odtrąbiłeś wielki sukces, bo miasto po prawie roku zbudowało 1,5 km (!) trasy tramwajowej, a może nawet po 10 zbuduje całą linię o długości ok. 8km (!). Rany, co za sukces! Gdy zauważyłem, że ponad 100 lat temu na Bałkanach w cztery lata zbudowano 160 km linii kolejowej, w tym ok. 100 mostów i wiaduktów oraz 130 tuneli, to zamilkłeś. Wydawało się, że coś dotarło. Ze skumałeś. Ale nie. Teraz się czepiasz, że ludzie chcieliby podróżować w miarę wygodnie, najlepiej na siedząco. Że nie podobają im się na takie warunki, jakie im funduje miasto pod hasłem, że jest lepiej. No strasznie dziwne! W głowach im się poprzewracało w tym XXI wieku. No dalej, niech jeszcze drzwi nie będzie w tych tramwajach, jak po wojnie. Zawsze jeszcze z 20 osób więcej się zmieści. I szybciej będzie, bo nie będzie trzeba ich zamykać i otwierać. A może jeszcze zlikwidować co drugi przystanek. Wtedy to dopiero będzie szybciej, a ludzie przecież mogą sobie dla zdrowia kilometr, czy dwa przejść pieszo. Jezu, naprawdę nic nie kumasz, czy po prostu chcesz tylko jątrzyć.

Człowieku przestań gadać od rzeczy (zmień nick bo wprowadza w błąd). Jak chcesz dojeżdżać do pracy w luksusowych warunkach to se kup limuzynę i niech Cię szofer wozi, a jak Cie nie stać to jeździj taksówką i nie pisz głupot na forum. Możesz też się przeprowadzić do Radomia, wtedy będziesz mógł latać do pracy samolotem, mając do dyspozycji całe lotnisko i mnóstwo miejsc siedzących w każdym samolocie.

 zbyszekx

27.02.2017 22:46

Drogi od rzeczy, ja tylko krytykuję maruderów, takich jak Ty :) Podałeś cudny przykład Bałkanów...i miałem zamilknąć...czy kiedykolwiek miałeś cokolwiek wspólnego z budową, inwestycjami, planowaniem?? Najwyraźniej nie, za to wolisz bezrefleksyjnie podawać przykład budowy drogi na Bałkanach... Wiesz jak budowano Warszawę od 1945? Jak odbudowano Stalingrad? Jak Drezno? Chyba współczesna Warszawa im nie dorówna. Nie wiesz zapewne dlaczego..powiem Ci, boś lekko ograniczony. Nie masz pojęcia o tym, z czym się to wszystko wiąże, bo po prostu chcesz wsiąść do pustego tramwaju, a jeśli on się zepsuje, to do autobusu i ma on dojechać punktualnie na miejsce. Nienawidzę takiego ględzenia, że gdzieś jest/było lepiej, a u nas to zawsze źle. Dlatego zawsze takim powiem, wyprowadź się, albo coś sam zmień, a nie ględź.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe