REKLAMA

Bemowo

różne »

 

Nie tylko metro. Szynobusem na Bemowo

  26 września 2018

alt='Nie tylko metro. Szynobusem na Bemowo'
źródło: Wikimedia Commons / Muri

Jak lepiej wykorzystać przecinający dzielnicę tor kolejowy, prowadzący do huty ArcelorMittal? Odświeżamy oryginalny pomysł sprzed lat.

REKLAMA

Porozrzucane po całej Warszawie pojedyncze tory lub same ślady po nich to pozostałości czasów, gdy nasze miasto było liczącym się w skali Europy Środkowej ośrodkiem przemysłowym. Jedna z niewielu wykorzystywanych do dziś bocznic biegnie przez Górce, w bezpośrednim sąsiedztwie bloków przy Babimojskiej, pod wiaduktem Powstańców Śląskich, obok stawu Jeziorzec, łukowatą estakadą nad węzłem trasy Obrońców Grodna z Lazurową i obok sądu przy Kocjana. Z toru korzystają pociągi towarowe, odwożące do huty ArcelorMittal złom do przetopienia i odbierające stalowe pręty. O wykorzystaniu gotowej infrastruktury dla ruchu pasażerskiego mówiło się już kilkanaście lat temu.

Szynobusem na Górce

Dr inż. Janusz Poliński z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa proponował wpuszczenie na "bocznicę do Huty" pociągów pasażerskich jeszcze zanim na tory wyjechała Szybka Kolej Miejska i zaplanowano dzisiejszy przebieg drugiej linii metra. W 2004 roku przedstawił on gotową koncepcję Bemowskiej Kolei Dojazdowej.

- Omawiana koncepcja wymaga wybudowania dodatkowego połączenia linii bocznicowej z dwutorową linią nr 20 w kierunku Warszawy Gdańskiej: ok. 300 m toru i czterech rozjazdów - czytamy w opracowaniu.

Znaczna część propozycji dr Polińskiego nie straciła aktualności mimo upływu lat. Po wybudowaniu łącznika obok Marynina i Wola Parku mogłaby powstać linia obsługiwana przez szynobusy, kursujące między Dworcem Gdańskim a najdalszymi rejonami Bemowa. Pociągi mogłyby zatrzymywać się przy Powązkowskiej, gdzie zabudowa zagęszcza się z każdym rokiem a w przyszłości byłaby możliwość przesiadki do SKM. Kolejny przystanek mógłby powstać przy Księcia Janusza albo dopiero obok Wola Parku, gdzie planowany jest już węzeł przesiadkowy dla pasażerów metra, kolei miejskiej i autobusów.

Następnie szynobusy zatrzymywałyby się obok przy Babimojskiej, Powstańców Śląskich i Lazurowej, gdzie pełniłyby funkcję podobną do nowej linii tramwajowej, obsługującej gęsto zabudowane Górce. Dalsze przystanki umożliwiałyby przesiadkę z autobusów z osiedla Groty i Bliznego (przy Kocjana) oraz z Klaudyna (przy Radiowej), Mościsk i Lasek (przy Arkuszowej) oraz Placówki (przy Wólczyńskiej).

Wstąp do księgarni

"Ciche i łatwe w obsłudze"

- Linia bocznicowa w kierunku Huty nie jest zelektryfikowana - przypominał dr Poliński. - Stąd też do obsługi ruchu pasażerskiego powinien być wykorzystywany lekki tabor przewozowy o napędzie spalinowym.

Pojazdy tego typu nie jeżdżą po torach w Warszawie, ale w innych częściach Mazowsza ich widok nie jest niczym zaskakującym. Jednym z produkowanych w Polsce szynobusów jest Pesa 214M, używany przez Koleje Mazowieckie od 2011 roku.

- Nowe szynobusy, ze względu na niskie koszty eksploatacyjne i wymagania techniczne, będą wykorzystywane na trasach mniej obciążonych i liniach niezelektryfikowanych - pisał przewoźnik po odebraniu pierwszych pojazdów tego typu. - Są ciche oraz łatwe w obsłudze. Wnętrza pojazdów są klimatyzowane. Zamontowano w nich stojaki na rowery a także system informacji wizualno-dźwiękowej. Pojazdy oferują dogodne rozwiązania dla osób niepełnosprawnych, jak np. podjazd dla wózków inwalidzkich.

REKLAMA

Jak to zrobić?

Przy obecnym stanie prowadzących do Huty torów szynobusy mogłyby rozpędzać się prawdopodobnie tylko do 40 km/h. Nie stanowiłoby problemu wobec często rozmieszczonych przystanków i małej odległości od Dworca Gdańskiego. Z Powstańców Śląskich to 6,2 km a z Kocjana - 8,5 km.

- Jeżeli władze miasta zdecydowałyby o zakończeniu linii w okolicach cmentarza, wówczas czas przejazdu od stacji Warszawa Gdańska do bram cmentarza na Wólce Węglowej wynosiłby ok. 20 min.

Po modernizacji linii szynobusy mogłyby oczywiście kursować szybciej. Poprzedni właściciel huty (firma Lucchini) już w latach 90. wyrażał zgodę na ewentualne wykorzystanie bocznicy do ruchu pasażerskiego, więc porozumienie z ArcelorMittal zapewne też byłoby możliwe. Dr Poliński przewidywał, że współfinansowaniem linii szynobusów mógłby być zainteresowany właściciel centrum handlowego przy Górczewskiej a za obsługę mógłby odpowiadać prywatny przewoźnik. W ten sposób udałoby się zminimalizować poniesione przez samorząd koszty.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (13)

# lideksynubeka

26.09.2018 14:56

Rozwiązanie w miarę proste,sensowne i niskokosztowe. W związku z tym niemożliwe do realizacji przez tępawą bufetową, PO i Rafalalę Czaskowskiego. Ten ostatni będzie się skupiał na walce z "faszyzmem",chociaż jako żywo,ostatni faszysta był widziany tylko w Tusk Vision Network. I na homoparadach

# Maharadża

26.09.2018 19:03

Podstawowy prblem to własność tej infrastruktury a należy ona do...hindusa-Lakshmi Mittal(właściel ArcelorMittal)

# lideksynubeka

26.09.2018 20:35

Panie Maharadżo,Hindus na brzęczący argument nie okaże się odporny i infrastrukturę udostępni

REKLAMA

# taki jeden

27.09.2018 07:15

#lideksynubeka napisał(a) 26.09.2018 14:56
Rozwiązanie w miarę proste,sensowne i niskokosztowe. W związku z tym niemożliwe do realizacji przez tępawą bufetową, PO i Rafalalę Czaskowskiego. Ten ostatni będzie się skupiał na walce z "faszyzmem",chociaż jako żywo,ostatni faszysta był widziany tylko w Tusk Vision Network. I na homoparadach
Coś ci się pomyliło. Jeżeli ktoś mówi "Jaki e to proste", to znaczy, że kandydat słoik z Opola tego nie ogarnie. A co do drugiej części twojego posta to popatrz na pseudokibiców Wisły Krakow albo ostatnią paradę faszystów w Warszawie chronioną przez kaczystowską pispolicję.

# lideksynubeka

27.09.2018 14:18

O kurde,a ja myślałem,że jedyni faszyści to 5 dupków z TVN,których przekupiono wafelkami,a potem sfilmowano i pokazano publice.
O kibicach Wisły Kraków to nic nie wiem,ale parada faszystów w Warszawie chroniona przez kaczystowską policję to była ta z gołymi facetami z tęczowymi piórami w tyłkach?
Dzięki,zawsze wiedziałem,że homosie mają tendencje faszystowskie i normalności nie tolerują

# taki jeden

27.09.2018 18:22

#lideksynubeka napisał(a) 27.09.2018 14:18
O kurde,a ja myślałem,że jedyni faszyści to 5 dupków z TVN,których przekupiono wafelkami,a potem sfilmowano i pokazano publice.
O kibicach Wisły Kraków to nic nie wiem,ale parada faszystów w Warszawie chroniona przez kaczystowską policję to była ta z gołymi facetami z tęczowymi piórami w tyłkach?
Dzięki,zawsze wiedziałem,że homosie mają tendencje faszystowskie i normalności nie tolerują
Nie, to była parada błaznów ogolonych na łyso w śmiesznych czarnych koszulach z takim zielonym znaczkiem na ramieniu. Koledzy Szyszki i Zerra. Takie samo dno jak oni

REKLAMA

# lideksynubeka

28.09.2018 14:27

No to może to ekolodzy byli? Oni też mają zwyczaj terroryzowania normalnych ludzi,ergo,są faszystami. No i ja ich uważam za zera. Podobnie jak rowerzystów

# qvertz

28.09.2018 17:22

Pomysł wielokrotnie poruszany na różnych forach i tradycyjnie zlewany do muszli klozetowej przez politykierów Ratusza z PO, a wcześniej PiS. Tymczasem wokół tej arcyciekawej trasy wyrosły potężne osiedla mieszkaniowe na Górcach. Linia zahacza o Kocjana, gdzie dosłownie rzut beretem jest uczelnia wojskowa z tysiącami ludźmi. Potencjał "magistrali hutniczej" jest niesamowity, ale jak zawsze politykierzy mają jeden magiczny argument na "Nie" - że taka linia będzie miała zbyt małe obłożenie pasażerskie i w związku z tym będzie nierentowna. I dlatego nigdy nie będzie zbudowana. Szkoda.

# hydraulik

29.09.2018 09:31

#lideksynubeka napisał(a) 28.09.2018 14:27
No to może to ekolodzy byli? Oni też mają zwyczaj terroryzowania normalnych ludzi,ergo,są faszystami. No i ja ich uważam za zera. Podobnie jak rowerzystów
To ty nie jesteś synem ubeka, tylko synem Zerra. Matka cię oszukała. Z listonoszem pewnie też.

REKLAMA

# Rex

29.09.2018 09:51

A ty to jesteś dopiero normalny, koń by się uśmiał :)

# z_bemowa2z

07.10.2018 16:12

Na te 300m toru trzeba wykupić całkiem sporo działek, a to jest koszt. Prostszym rozwiązaniem było by, żeby szynobus zjeżdżał na szlak dwutorowy i tam maszynista przesiadał się do kabiny w przeciwnym kierunku kontynuując jazdę w kieruku Dw. Gdańskiego. PKP raczej na coś takiego nie pójdzie bo za chwilę tędy będą przejeżdżać pendolina, na czas remontu linii średnicowej, więc ruch się zwiększy. Ale mógłby dowozić ludzi do Górc nie dojeżdżając do linii dwutorowej i tam kończyć bieg, szybciej nim dojechać do II linii metra przy Wola Parku - to rzut kamieniem.

# zjelonek

09.10.2018 23:00

#z_bemowa2z napisał(a) 07.10.2018 16:12
Ale mógłby dowozić ludzi do Górc nie dojeżdżając do linii dwutorowej i tam kończyć bieg, szybciej nim dojechać do II linii metra przy Wola Parku - to rzut kamieniem.
Tak , to chyba jedyna realna opcja - przesiadka przy Wola Parku do metra. Jakby to się jeszcze dało zrobić zejście do metra jednymi schodami albo pochylnią...
A jakby jeszcze się jescze dało tą linię zelektryfikować , kawałkami dodać 2 tor i przedłużyć przez Łomianki do Czosnowa , albo dobudować do odnogę do Leszna ...

REKLAMA

# jack1224

24.10.2018 14:10

#z_bemowa2z napisał(a) 07.10.2018 16:12
Tak , to chyba jedyna realna opcja - przesiadka przy Wola Parku do metra. Jakby to się jeszcze dało zrobić zejście do metra jednymi schodami albo pochylnią...
A jakby jeszcze się jescze dało tą linię zelektryfikować , kawałkami dodać 2 tor i przedłużyć przez Łomianki do Czosnowa , albo dobudować do odnogę do Leszna ...
Do lat 60 do Łomianek a dokładnie do Palmir była linia klejowa z Młocin. Pamiątka po niej jest nazwa ulicy w Łomiankach. Obecnie byłoby jeszcze trudniej poprowadzić taką linie koleją . Nawet jednotorową.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA