REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nie tylko metro. Szynobusem na Bemowo
REKLAMA

źródło: Wikimedia Commons / Muri


REKLAMA

Nie tylko metro. Szynobusem na Bemowo

Jak lepiej wykorzystać przecinający dzielnicę tor kolejowy, prowadzący do huty ArcelorMittal? Odświeżamy oryginalny pomysł sprzed lat.

REKLAMA
REKLAMA

Porozrzucane po całej Warszawie pojedyncze tory lub same ślady po nich to pozostałości czasów, gdy nasze miasto było liczącym się w skali Europy Środkowej ośrodkiem przemysłowym. Jedna z niewielu wykorzystywanych do dziś bocznic biegnie przez Górce, w bezpośrednim sąsiedztwie bloków przy Babimojskiej, pod wiaduktem Powstańców Śląskich, obok stawu Jeziorzec, łukowatą estakadą nad węzłem trasy Obrońców Grodna z Lazurową i obok sądu przy Kocjana. Z toru korzystają pociągi towarowe, odwożące do huty ArcelorMittal złom do przetopienia i odbierające stalowe pręty. O wykorzystaniu gotowej infrastruktury dla ruchu pasażerskiego mówiło się już kilkanaście lat temu.

Szynobusem na Górce

Dr inż. Janusz Poliński z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa proponował wpuszczenie na "bocznicę do Huty" pociągów pasażerskich jeszcze zanim na tory wyjechała Szybka Kolej Miejska i zaplanowano dzisiejszy przebieg drugiej linii metra. W 2004 roku przedstawił on gotową koncepcję Bemowskiej Kolei Dojazdowej.

- Omawiana koncepcja wymaga wybudowania dodatkowego połączenia linii bocznicowej z dwutorową linią nr 20 w kierunku Warszawy Gdańskiej: ok. 300 m toru i czterech rozjazdów - czytamy w opracowaniu.

Znaczna część propozycji dr Polińskiego nie straciła aktualności mimo upływu lat. Po wybudowaniu łącznika obok Marynina i Wola Parku mogłaby powstać linia obsługiwana przez szynobusy, kursujące między Dworcem Gdańskim a najdalszymi rejonami Bemowa. Pociągi mogłyby zatrzymywać się przy Powązkowskiej, gdzie zabudowa zagęszcza się z każdym rokiem a w przyszłości byłaby możliwość przesiadki do SKM. Kolejny przystanek mógłby powstać przy Księcia Janusza albo dopiero obok Wola Parku, gdzie planowany jest już węzeł przesiadkowy dla pasażerów metra, kolei miejskiej i autobusów.

Następnie szynobusy zatrzymywałyby się obok przy Babimojskiej, Powstańców Śląskich i Lazurowej, gdzie pełniłyby funkcję podobną do nowej linii tramwajowej, obsługującej gęsto zabudowane Górce. Dalsze przystanki umożliwiałyby przesiadkę z autobusów z osiedla Groty i Bliznego (przy Kocjana) oraz z Klaudyna (przy Radiowej), Mościsk i Lasek (przy Arkuszowej) oraz Placówki (przy Wólczyńskiej).

"Ciche i łatwe w obsłudze"

- Linia bocznicowa w kierunku Huty nie jest zelektryfikowana - przypominał dr Poliński. - Stąd też do obsługi ruchu pasażerskiego powinien być wykorzystywany lekki tabor przewozowy o napędzie spalinowym.

Pojazdy tego typu nie jeżdżą po torach w Warszawie, ale w innych częściach Mazowsza ich widok nie jest niczym zaskakującym. Jednym z produkowanych w Polsce szynobusów jest Pesa 214M, używany przez Koleje Mazowieckie od 2011 roku.

- Nowe szynobusy, ze względu na niskie koszty eksploatacyjne i wymagania techniczne, będą wykorzystywane na trasach mniej obciążonych i liniach niezelektryfikowanych - pisał przewoźnik po odebraniu pierwszych pojazdów tego typu. - Są ciche oraz łatwe w obsłudze. Wnętrza pojazdów są klimatyzowane. Zamontowano w nich stojaki na rowery a także system informacji wizualno-dźwiękowej. Pojazdy oferują dogodne rozwiązania dla osób niepełnosprawnych, jak np. podjazd dla wózków inwalidzkich.

Jak to zrobić?

Przy obecnym stanie prowadzących do Huty torów szynobusy mogłyby rozpędzać się prawdopodobnie tylko do 40 km/h. Nie stanowiłoby problemu wobec często rozmieszczonych przystanków i małej odległości od Dworca Gdańskiego. Z Powstańców Śląskich to 6,2 km a z Kocjana - 8,5 km.

- Jeżeli władze miasta zdecydowałyby o zakończeniu linii w okolicach cmentarza, wówczas czas przejazdu od stacji Warszawa Gdańska do bram cmentarza na Wólce Węglowej wynosiłby ok. 20 min.

Po modernizacji linii szynobusy mogłyby oczywiście kursować szybciej. Poprzedni właściciel huty (firma Lucchini) już w latach 90. wyrażał zgodę na ewentualne wykorzystanie bocznicy do ruchu pasażerskiego, więc porozumienie z ArcelorMittal zapewne też byłoby możliwe. Dr Poliński przewidywał, że współfinansowaniem linii szynobusów mógłby być zainteresowany właściciel centrum handlowego przy Górczewskiej a za obsługę mógłby odpowiadać prywatny przewoźnik. W ten sposób udałoby się zminimalizować poniesione przez samorząd koszty.

(dg)


REKLAMA
LINKI SPONSOROWANE
REKLAMA
  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Bemowo



REKLAMA





26.09.2018 14:56 #lideksynubeka
Rozwiązanie w miarę proste,sensowne i niskokosztowe. W związku z tym niemożliwe do realizacji przez tępawą bufetową, PO i Rafalalę Czaskowskiego. Ten ostatni będzie się skupiał na walce z "faszyzmem",chociaż jako żywo,ostatni faszysta był widziany tylko w Tusk Vision Network. I na homoparadach
26.09.2018 19:03 #Maharadża
Podstawowy prblem to własność tej infrastruktury a należy ona do...hindusa-Lakshmi Mittal(właściel ArcelorMittal)
26.09.2018 20:35 #lideksynubeka
Panie Maharadżo,Hindus na brzęczący argument nie okaże się odporny i infrastrukturę udostępni
27.09.2018 07:15 #taki jeden
#lideksynubeka napisał(a) 26.09.2018 14:56

Rozwiązanie w miarę proste,sensowne i niskokosztowe. W związku z tym niemożliwe do realizacji przez tępawą bufetową, PO i Rafalalę Czaskowskiego. Ten ostatni będzie się skupiał na walce z "faszyzmem",chociaż jako żywo,ostatni faszysta był widziany tylko w Tusk Vision Network. I na homoparadach
Coś ci się pomyliło. Jeżeli ktoś mówi "Jaki e to proste", to znaczy, że kandydat słoik z Opola tego nie ogarnie. A co do drugiej części twojego posta to popatrz na pseudokibiców Wisły Krakow albo ostatnią paradę faszystów w Warszawie chronioną przez kaczystowską pispolicję.
27.09.2018 14:18 #lideksynubeka
O kurde,a ja myślałem,że jedyni faszyści to 5 dupków z TVN,których przekupiono wafelkami,a potem sfilmowano i pokazano publice.
O kibicach Wisły Kraków to nic nie wiem,ale parada faszystów w Warszawie chroniona przez kaczystowską policję to była ta z gołymi facetami z tęczowymi piórami w tyłkach?
Dzięki,zawsze wiedziałem,że homosie mają tendencje faszystowskie i normalności nie tolerują

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

REKLAMA





więcej
REKLAMA

Według władz Warszawy metrem na Bemowo
dojedziemy najpóźniej za:
 
dni

godzin

minut

sekund
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Finanse
 Pożyczka Finansowanie: Get kredytu w czasie krótszym niz 72 godziny 3% Patrzac od finansowania dla swoich projektów? Oto najlepsze sposób mozna miec problemy, aby w pelni konsumowac. Czy glód pozyczka na samochód lub motocykl dla ciebie potrzebuja pieniedzy na projekty osobowych. mozemy doprowadzic do rozwiazania problemów. Ponadto mozemy zaoferowac wykorzystywac kredyt zlecila, aby zmniejszyc swoje miesieczne interfinance72@gmail.com platnosc

Lokal użytkowy do wynajęcia
 Informujemy, że posiadamy do wynajęcia lokal użytkowy o powierzchni 150 m2 przy ulicy Światowida 60b w Warszawie. Oferty należy składać w zamkniętych kopertach w biurze Spółdzielni przy ulicy Odrowąża 9, do dnia 30 listopada 2018 roku. Oferty powinny zawierać: 1. proponowany czynsz za 1 m2, 2. forma działalności i opis dotychczasowej działalności. Lokal dostępny od stycznia 2019 roku Dodatkowe informacje: sbm.imperium@vp.pl

GIEŁDA SĄSIADÓW - TANIO KUPIĘ
 /////////// Skup Saqmochodów ////////// Tel. 880-163-880 /////////// Bezpłątny dojazd na terenie Warszawy ////// Kupujemy auta Uzywane od Właściciela , bez pośredników /////// #AutoSkupWarszawa 880-163-880

Usługi transportowe
 Szukasz transportu na wycieczkę, dla gości weselnych, wyjazdów firmowych, integrcyjnych, uroczystości pogrzebowych itp? Serdecznie zapraszam do zapoznania się z ofertą firmy Bowi-trans. W swojej ofercie posiadamy pojazdy od 7-50 miejsc siedzących. Wszystkie mają nienaganny stan techniczy oraz wizualny. Nasi kierowcy charakteryzują się długoletnim doświadczeniem w swojej pracy. Z nami podróż przebiegnie szybko i bezproblemowo. Zapraszam do kontaktu!


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA