REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nie tylko metro. Szynobusem na Bemowo
REKLAMA

źródło: Wikimedia Commons / Muri


REKLAMA

Nie tylko metro. Szynobusem na Bemowo

Jak lepiej wykorzystać przecinający dzielnicę tor kolejowy, prowadzący do huty ArcelorMittal? Odświeżamy oryginalny pomysł sprzed lat.

REKLAMA
REKLAMA

Porozrzucane po całej Warszawie pojedyncze tory lub same ślady po nich to pozostałości czasów, gdy nasze miasto było liczącym się w skali Europy Środkowej ośrodkiem przemysłowym. Jedna z niewielu wykorzystywanych do dziś bocznic biegnie przez Górce, w bezpośrednim sąsiedztwie bloków przy Babimojskiej, pod wiaduktem Powstańców Śląskich, obok stawu Jeziorzec, łukowatą estakadą nad węzłem trasy Obrońców Grodna z Lazurową i obok sądu przy Kocjana. Z toru korzystają pociągi towarowe, odwożące do huty ArcelorMittal złom do przetopienia i odbierające stalowe pręty. O wykorzystaniu gotowej infrastruktury dla ruchu pasażerskiego mówiło się już kilkanaście lat temu.

Szynobusem na Górce

Dr inż. Janusz Poliński z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa proponował wpuszczenie na "bocznicę do Huty" pociągów pasażerskich jeszcze zanim na tory wyjechała Szybka Kolej Miejska i zaplanowano dzisiejszy przebieg drugiej linii metra. W 2004 roku przedstawił on gotową koncepcję Bemowskiej Kolei Dojazdowej.

- Omawiana koncepcja wymaga wybudowania dodatkowego połączenia linii bocznicowej z dwutorową linią nr 20 w kierunku Warszawy Gdańskiej: ok. 300 m toru i czterech rozjazdów - czytamy w opracowaniu.

Znaczna część propozycji dr Polińskiego nie straciła aktualności mimo upływu lat. Po wybudowaniu łącznika obok Marynina i Wola Parku mogłaby powstać linia obsługiwana przez szynobusy, kursujące między Dworcem Gdańskim a najdalszymi rejonami Bemowa. Pociągi mogłyby zatrzymywać się przy Powązkowskiej, gdzie zabudowa zagęszcza się z każdym rokiem a w przyszłości byłaby możliwość przesiadki do SKM. Kolejny przystanek mógłby powstać przy Księcia Janusza albo dopiero obok Wola Parku, gdzie planowany jest już węzeł przesiadkowy dla pasażerów metra, kolei miejskiej i autobusów.

Następnie szynobusy zatrzymywałyby się obok przy Babimojskiej, Powstańców Śląskich i Lazurowej, gdzie pełniłyby funkcję podobną do nowej linii tramwajowej, obsługującej gęsto zabudowane Górce. Dalsze przystanki umożliwiałyby przesiadkę z autobusów z osiedla Groty i Bliznego (przy Kocjana) oraz z Klaudyna (przy Radiowej), Mościsk i Lasek (przy Arkuszowej) oraz Placówki (przy Wólczyńskiej).

"Ciche i łatwe w obsłudze"

- Linia bocznicowa w kierunku Huty nie jest zelektryfikowana - przypominał dr Poliński. - Stąd też do obsługi ruchu pasażerskiego powinien być wykorzystywany lekki tabor przewozowy o napędzie spalinowym.

Pojazdy tego typu nie jeżdżą po torach w Warszawie, ale w innych częściach Mazowsza ich widok nie jest niczym zaskakującym. Jednym z produkowanych w Polsce szynobusów jest Pesa 214M, używany przez Koleje Mazowieckie od 2011 roku.

- Nowe szynobusy, ze względu na niskie koszty eksploatacyjne i wymagania techniczne, będą wykorzystywane na trasach mniej obciążonych i liniach niezelektryfikowanych - pisał przewoźnik po odebraniu pierwszych pojazdów tego typu. - Są ciche oraz łatwe w obsłudze. Wnętrza pojazdów są klimatyzowane. Zamontowano w nich stojaki na rowery a także system informacji wizualno-dźwiękowej. Pojazdy oferują dogodne rozwiązania dla osób niepełnosprawnych, jak np. podjazd dla wózków inwalidzkich.

Jak to zrobić?

Przy obecnym stanie prowadzących do Huty torów szynobusy mogłyby rozpędzać się prawdopodobnie tylko do 40 km/h. Nie stanowiłoby problemu wobec często rozmieszczonych przystanków i małej odległości od Dworca Gdańskiego. Z Powstańców Śląskich to 6,2 km a z Kocjana - 8,5 km.

- Jeżeli władze miasta zdecydowałyby o zakończeniu linii w okolicach cmentarza, wówczas czas przejazdu od stacji Warszawa Gdańska do bram cmentarza na Wólce Węglowej wynosiłby ok. 20 min.

Po modernizacji linii szynobusy mogłyby oczywiście kursować szybciej. Poprzedni właściciel huty (firma Lucchini) już w latach 90. wyrażał zgodę na ewentualne wykorzystanie bocznicy do ruchu pasażerskiego, więc porozumienie z ArcelorMittal zapewne też byłoby możliwe. Dr Poliński przewidywał, że współfinansowaniem linii szynobusów mógłby być zainteresowany właściciel centrum handlowego przy Górczewskiej a za obsługę mógłby odpowiadać prywatny przewoźnik. W ten sposób udałoby się zminimalizować poniesione przez samorząd koszty.

(dg)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Bemowo





26.09.2018 14:56 #lideksynubeka
Rozwiązanie w miarę proste,sensowne i niskokosztowe. W związku z tym niemożliwe do realizacji przez tępawą bufetową, PO i Rafalalę Czaskowskiego. Ten ostatni będzie się skupiał na walce z "faszyzmem",chociaż jako żywo,ostatni faszysta był widziany tylko w Tusk Vision Network. I na homoparadach
26.09.2018 19:03 #Maharadża
Podstawowy prblem to własność tej infrastruktury a należy ona do...hindusa-Lakshmi Mittal(właściel ArcelorMittal)
26.09.2018 20:35 #lideksynubeka
Panie Maharadżo,Hindus na brzęczący argument nie okaże się odporny i infrastrukturę udostępni
27.09.2018 07:15 #taki jeden
#lideksynubeka napisał(a) 26.09.2018 14:56

Rozwiązanie w miarę proste,sensowne i niskokosztowe. W związku z tym niemożliwe do realizacji przez tępawą bufetową, PO i Rafalalę Czaskowskiego. Ten ostatni będzie się skupiał na walce z "faszyzmem",chociaż jako żywo,ostatni faszysta był widziany tylko w Tusk Vision Network. I na homoparadach
Coś ci się pomyliło. Jeżeli ktoś mówi "Jaki e to proste", to znaczy, że kandydat słoik z Opola tego nie ogarnie. A co do drugiej części twojego posta to popatrz na pseudokibiców Wisły Krakow albo ostatnią paradę faszystów w Warszawie chronioną przez kaczystowską pispolicję.
27.09.2018 14:18 #lideksynubeka
O kurde,a ja myślałem,że jedyni faszyści to 5 dupków z TVN,których przekupiono wafelkami,a potem sfilmowano i pokazano publice.
O kibicach Wisły Kraków to nic nie wiem,ale parada faszystów w Warszawie chroniona przez kaczystowską policję to była ta z gołymi facetami z tęczowymi piórami w tyłkach?
Dzięki,zawsze wiedziałem,że homosie mają tendencje faszystowskie i normalności nie tolerują

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


więcej
REKLAMA

 



REKLAMA

Według władz Warszawy metrem na Bemowo
dojedziemy najpóźniej za:
 
dni

godzin

minut

sekund
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Kupię części
 Do Fiata 125+PRL: 513-606-666

Komputery
 A A Tani Serwis Komputerowy Dojazd 0zł 504-617-837

Nauka
 Sprawdzona metoda dla dorosłych - niemiecki przez Skype Pomagam osobą dorosłym w pokonaniu niemieckiego. Witaj przyszły Uczniu! Wiem jak skutecznie i szybko nauczyć Cię mówić i rozumieć po niemiecku. Specjalizuję się w nauce PRAKTYCZNEGO zastosowania języka niemieckiego - w pracy, w życiu... Ucząc się przez Skype musisz używać Twojego słuchu. Dzięki temu poradzisz sobie w przyszłości w rozmowie telefonicznej, będziesz rozumieć co mówią w radio, telewizji oraz przez głośniki na dworcu lub lotnisku. W JAKI SPOSÓB JA UCZĘ? Nauczanie języka to moja pasja. Jeśli naprawdę zależy Ci na tym, aby mówić i rozumieć po niemiecku, to zapraszam na moje kursy. Dzięki mnie wyjście z nowymi kolegami, koleżankami z pracy na piwo nie będzie powodem do stresu. Czekam na Twojego maila lub telefon od Ciebie! Pozdrawiam Jolanta Lektor z pasją Mój mail: jolanta.niemiecki@interia.pl Mój telefon: 790 701 508 www.niemiecki-skype.pl

Kursy, szkolenia
 Skuteczny angielski przez Skype bo potrzebujesz go w korpo Witaj, czy zastanawiałeś się, ile możesz zyskać znając lepiej język angielski ? O tym, jak ważna jest praktyczna znajomość tego języka przekonują się Ci, którzy wyjadą do pracy za granicę. Często też angielski jest wymagany przez pracodawców w Polsce. Od pracowników oczekuje się umiejętności rozmawiania przez telefon, korespondowania przez Skype lub prowadzenia rozmów "na żywo" na tematy zawodowe. Dlatego zachęcam Cię - zapoznaj się z moim zaproszeniem na wyjątkowo skuteczne kursy angielskiego, które prowadzę na Skype. Nauka ze mną będzie dla Ciebie, pod kątem Twoich potrzeb. Gdziekolwiek jesteś, w dogodnej dla Ciebie porze Nauka języka przez Skype to swoboda w wyborze dnia i godziny nauki. Zyskujesz też czas i pieniądze, które być stracił/ straciła na dojazdy na kursy stacjonarne. joanna.angielski@interia.pl Tel: 575 249 030 www.angielski-skype.pl


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
Wyprzedaż -55%!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nowości do -45%
REKLAMA

Najnowsze wydanie

REKLAMA
Wyprzedaż Wakacyjna -70%
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA
oprawki-50%