REKLAMA

Bemowo

Inwestycje

 

Metro zmieni wielką ulicę. Jaka będzie nowa Górczewska?

  5 października 2016

alt='Metro zmieni wielką ulicę. Jaka będzie nowa Górczewska?'
źródło: www.warszawa.wikia.com/Mikiapole3

Sześć pasów czy dwa? Szerokie chodniki czy ekrany akustyczne? Trwa ważna dyskusja o ważnej ulicy.

REKLAMA

Pod koniec września została podpisana umowa na budowę metra na dalekiej Woli. Dla Górczewskiej oznacza to początek wieloletniej przebudowy. Do 2019 roku powstaną pod nią stacje "Młynów" (przy Sokołowskiej), "Księcia Janusza" i "Wola Park", zaś między rokiem 2020 a 2023 także "Powstańców Śląskich" i "Lazurowa". Zróbmy z Górczewskiej ulicę Zróbmy z Górczewskiej ulicę
Od końca lat 90. Górczewska była powoli przekształcana w trasę szybkiego ruchu. Po otwarciu w następnej dekadzie linii metra ma szansę stać się wreszcie miejską ulicą.

"Zlikwidujmy przejście dla pieszych na Górczewskiej" "Zlikwidujmy przejście dla pieszych na Górczewskiej"
Podczas gdy jedni zastanawiają się, jak ucywilizować Górczewską, inni proponują likwidację... przejść dla pieszych. Urzędnicy torpedują te pomysły.
Ulica będzie w najbliższych latach zamykana odcinkami i powoli zniknie z pamięci warszawiaków, podobnie jak w latach 90. znikła al. Niepodległości, a później Świętokrzyska. Z warszawskiego ratusza nie dochodzą jeszcze żadne wieści o przyszłości Górczewskiej, ale warszawiacy mają już różne koncepcje.

W maju opisaliśmy pomysł grupy mieszkańców Bemowa, która zaproponowała na odcinku obok osiedla Przyjaźń cztery pasy ruchu, nową zabudowę, szersze chodniki i szpalery drzew. Na naszym forum rozgorzała wówczas dyskusja.

- Ktoś znowu zaszalał - pisali przeciwnicy zmian. - Nie wszyscy mają możliwość przesiąść się z samochodu do metra. Zwęzić zakorkowaną ulicę? Super. Pogratulować pomysłu. Jakoś nie wierzę, że metro zmniejszy ruch samochodowy na Górczewskiej. Ale taka już nasza polityka: najpierw się buduje i poszerza, a potem się zwęża.

- Pomysł bardzo dobry - odpowiadali inni mieszkańcy. - Dzisiaj Górczewska to typowy ściek komunikacyjny, ingerujący w tkankę miejską. Długie odległości między skrzyżowaniami, wąskie chodniki i brak przyulicznych miejsc parkingowych prawie na całej długości ulicy. Spacerując ma się wrażenie, jakby przechodziło się obok pobliskiej S8, a jadąc 50 km/h ma się wrażenie, że się właśnie spaceruje, bo przez szerokie pasy wszyscy dookoła przekraczają prędkość.

Jak powinna wyglądać Górczewska? Poprosiliśmy o opinię Marcina Banacha, specjalistę transportu współpracującego z uczelniami i samorządami w Polsce i Niemczech, prywatnie mieszkańca dzielnicy Bemowo.

- Przekrój jezdni powinien być różny na różnych odcinkach - mówi. - Między Lazurową a Powstańców Śląskich w zupełności wystarczy układ 2x2. Na odcinkach od S8 do Lazurowej i od Powstańców Śląskich do Trasy Prymasa Tysiąclecia zachowałbym obecny przekrój, zaś dalej na wschód jezdnie powinny stopniowo się zwężać: do 2x2 za Prymasa Tysiąclecia i do 2x1 za Młynarską. Leszno powinno już być ulicą z dwoma pasami ruchu dla samochodów i dodatkowymi pasami dla rowerów. Na Górczewskiej potrzebna jest także linia tramwajowa, prowadząca prosto do stacji Ratusz Arsenał, dworca Wileńskiego i na Targówek. Planowana linia metra ma niestety absurdalny przebieg, oderwany od korytarzy komunikacyjnych Warszawy.

Marcin Banach obawia się, że po otwarciu metra pasażerowie zostaną zmuszeni do korzystania z podziemnej kolei za pomocą likwidacji wszystkich autobusów poza 122, 189 i być może 154. Specjalista transportu proponuje także budowę wzdłuż Wola Parku ulicy o przekroju 2x2, łączącej Radiową z Górczewską.

- Taka ulica z buspasem w kierunku stacji to jedyna możliwość racjonalnego wykorzystania metra przez mieszkańców Nowego Bemowa - wyjaśnia. - Jeśli takie połączenie w rezerwie terenu pod trasę S7 nie powstanie, to wielkie osiedle nie zyska nic na budowie podziemnej kolei, a może wręcz stracić, jeśli zmusi się mieszkańców jadących do Śródmieścia do przesiadki przy ratuszu Bemowa.

Jeszcze 25 lat temu Górczewska miała jedną jezdnię, ale w kolejnych latach była stopniowo przebudowywana. W pierwszej kolejności dodatkowe pasy ruchu powstały na zachód od Trasy Prymasa Tysiąlecia, w ostatniej - między Lazurową a trasą S8. W 2006 roku komisarz Warszawy Mirosław Kochalski zdecydował, że częściowo pod Górczewską pojedzie metro, planowane wcześniej w linii prostej z Chrzanowa do Śródmieścia, m.in. pod Człuchowską i Świętokrzyską.

(dg)

.
 

REKLAMA

Komentarze (16)

# lideksynubeka

05.10.2016 14:45

Tramwaj na Górczewskiej to najsensowniejszy pomysł,szczerze powiedziawszy metro można by sobie wówczas darować. Przed wojną tory tramwajowe dobiegały do Księcia Janusza,jeszcze chyba na samym początku lat 70 tych tramwaje jeździły Lesznem a potem skrawkiem Górczewskiej do Staszica.
Ale cóż,Bufetowa,obiekt radości małorolnego przyjezdnego chłopstwa,sama przyznała,że nie wie co robią jej urzędnicy,więc trudno wymagać od tej osóbki aby podjęła decyzję o wydaniu mniejszych i sensowniejszych pieniędzy na tramwaj,zamiast większych i głupszych na metro

# gucio

05.10.2016 18:56

Zanim powstanie metro upłynie kilka ładnych lat a to oznacza że na Chrzanowie przybędzie kilkanaście tysięcy mieszkańców i co wszyscy będą metrem jeździć? Więc zostawcie w spokoju Górczewska bo będzie zakorkowana. A tak wogle to kpina jak się buduje w stolicy ulice np taka S8 miała być szybką obwodnicą a już się korkuje. S8 z lazurowa korek dziś był na 3 km bo skrzyżowanie jest za małe. Teraz tylko modlić się o nowolazurowa tj o fragment pomiędzy Górczewska a S8 zostawili 100 metrów bez przebudowy czemu?

# BeMózg

05.10.2016 19:22

Guciu, przyjmij do wiadomości, że w nauce o organizacji ruchu drogowego istnieje zasada, którą w prostych słowach można wyrazić następująco: "Nie ma takiej ulicy i nie ma takiego parkingu, których nie dałoby się zapchać samochodami". To nawet opisano odpowiednimi wzorami matematycznymi. Gdyby Al. Obrońców Grodna miała sześć pasów ruchu w każdym kierunku, też by się zapchała samochodami, tyle że może ze dwa lata później. W Stanach Zjednoczonych są autostrady z kilkunastoma pasami ruchu i w godzinach szczytu też bywają całkowicie zakorkowane.
W wielkich miastach droga przewidziana do zbierania ruchu z dużych obszarów swoją projektowaną przepustowość w godzinach szczytu osiąga po około pięciu lub sześciu latach. A niedługo minie sześć lat od oddania do użytku trasy S8 i na niej reguła ta spełnia się - dzieje się to na naszych oczach. Jeżeli zaś ul. Lazurową poszerzyliby do sześciu pasów, to i tak korek będzie stał na niej przed skrzyżowaniem z "esósemką", tyle że na aż sześciu pasach.
Mieszkańcy blokowisk ulokowanych w kukurydzy na Chrzanowie mają dostęp do wielkopojemnych autobusów na ul. Lazurowej i ul. Człuchowskiej, zatem nie wszyscy muszą jeździć samochodami i zapychać węzeł.

REKLAMA

# mccp80

05.10.2016 21:03

"Jeszcze 25 lat temu Górczewska miała jedną jezdnię" - a ile 25 lat temu było w mieście samochodów???

# LAzurowa

05.10.2016 23:02

Jeśli ktoś będzie miał metro pod domem a mimo to wybierze auto to gratuluje rozumu. Co do Górczewskiej to nie widzę powodu żeby ją zmieniać. Moim zdaniem jest to jedna z najbardziej płynnych ulic w Warszawie. Szeroka z dobrą organizacją świateł i małą liczbą skrzyżowań. Jeśli ktoś chce spacerować to umówmy się że taka ulica nie jest dobrym do tego miejscem. Spaceruje się w parkach, a nie przy głównej trasie.
Władza chce zrobić miasto deptaków po których nikt nie będzie chodzić bo nikt nie będzie mieć czasu. Skoro po pracy będzie wracać 2 godziny, później jeszcze odbierze dziecko ze szkoły, a gdzie odrabianie lekcji. Kto po całym dniu pracy, zajmowaina się dzieckiem, i przeklinania w korku będzie mieć siłę na spacer po betonie.

# Dor

06.10.2016 09:21

Jak najbardziej powinno się zwęzić Górczewską do 2 pasów w każdą stronę z dodatkowymi do skrętu na skrzyżowaniach. Pozwoli to na szersze chodniki i obustronne drogi dla rowerów.

REKLAMA

# Andrzej z konopii

06.10.2016 09:49

@BeMózg @Gucio
Ilość podróżujących samochodami jest odwrotnie proporcjonalna do jakości komunikacji miejskiej.
BTW: Czy używacie google maps do jeżdżenia po mieście? Ostatnio dodali informację o średniej prędkości po zakończeniu podróży. Nie wiem jak u was, ale u mnie przy odległości 10-12 km przez miasto prędkość waha się między 10 a 20 km/h... jeszcze nie porównywałem z komunikacją miejską (dojście + czekanie) ale mam wrażenie, że prędkość może być nawet wyższa.

# Orto Graf

06.10.2016 14:05

Andrzeju, piszemy "z konopi", przez jedno "i".

# adamBemowa

06.10.2016 18:15

Przepustowośc 1 pasa to jakies 1 tysiąc samochodów na godzinę. czyli pewnie 1200 osób. Zaś 1 pociąg metra zabiera do 1500 pasażerów - raz na 2 min, czyli 45 tys w godzinę. Wniosek mozna spokojnie zwężać nawet do 1 pasa

REKLAMA

# abc

06.10.2016 18:33

Proponuję przekształcić Górczewską w dukt bity (szuter) wzorem z początku XIX wieku.

# pasazer

06.10.2016 18:39

Panie Banach cenie pana, ale co ze 112 do Ursusa 520 na Nowe Bemowo i 105 przez Czluchowska? Najpierw dobra komunikacja, a potem zmniejszanie liczby pasow, ale co do zasady to zgoda.

# Bemowianka

07.10.2016 15:07

Fakt faktem, jeżdżę komunikacja i krew mnie zalewa jak widzę że prawie w każdym samochodzie zapychającym ulice i nie ma znaczenia czy to Bemowo Wola czy Śródmieście jedzie tylko kierowca... bardzo cenne powietrze jest w Warszawie że wszyscy je wożą powinny być dodatkowe opłaty za taki luksus, chyba że ktoś pracuje autem... Wiele osób wyjeżdża z parkingu wiezie swoja szanowna do pracy i z powrotem czyż nie lepiej pojechać komunikacją... byłoby i luźniej i szybciej wbrew pozorom. W okresie letnim jadę do pracy 50-55 min a jesień-zima już ok 1,30 bo każdy musi autem ulice zapchać

REKLAMA

# z Jelonek

07.10.2016 16:39

Pan specjalista ma tutaj racje. Tyle na ten temat.

# olo123

14.10.2016 12:43

metro zarzyna cały handel na górze......zobaczycie jak zaczna padac punkty handlowe jeden po drugim

# Jelonek z Puszczy (Solskiej)

17.10.2016 12:15

Bo to metro potrzebne nam jak krosta na d....

REKLAMA

# smig

22.04.2017 13:29

#lideksynubeka napisał(a) 05.10.2016 14:45
Tramwaj na Górczewskiej to najsensowniejszy pomysł,szczerze powiedziawszy metro można by sobie wówczas darować.
tak jest teraz, ale metro ma tutaj za zadanie NIE zaspokoić potrzeby mieszkańców, a pobudzić dzielnicę do rozwoju. Po budowie metra nie będzie już dawnego Bemowa, wszystko trzeba zaplanować od początku przygotowując się na dziesiątki tysięcy nowych mieszkańców
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe