REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

Metro pod Górczewską to błąd? "Jelonki na tym stracą"

źródło: Wikimedia Commons / I, Adamon


REKLAMA

Metro pod Górczewską to błąd? "Jelonki na tym stracą"

Jeszcze 10 lat temu plany budowy metra zakładały, że podziemna kolej pojedzie prosto na Jelonki. Coraz więcej wskazuje na to, że decyzja o odejściu od tej koncepcji była błędem.

REKLAMA
O budowie metra na szybko zaludniające się Jelonki mówiło się już w latach 70-tych. Spośród planowanych wtedy w Warszawie trzech linii pierwsza już powstała, druga jest w budowie ze znacznymi zmianami wobec oryginalnego pomysłu, zaś z trzeciej zrezygnowano jako dublującej kolej miejską. Linia M2 miała przebiegać przez Śródmieście, Wolę i Jelonki w najprostszy możliwy sposób: pod ulicami Świętokrzyską, Prostą, Kasprzaka i Człuchowską do skrzyżowania z Lazurową. Dopiero ekipa prezydenta Lecha Kaczyńskiego i jego komisarycznych następców zmieniła plan i zdecydowała o budowie linii metra, biegnącej wielkim zakolem przez Górczewską. W rezultacie do stacji metra Górce, która powstanie w 2022 roku, będzie daleko z obu największych osiedli zachodniej Warszawy.

- Założony przebieg metra pod Górczewską wykluczy właściwą obsługę zarówno Jelonek, jak i Nowego Bemowa - komentuje specjalista transportu Marcin Banach. - Przebiegi metra w osi korytarzy komunikacyjnych pozwalają na realne zastąpienie transportu naziemnego. Meandrowanie linii pomiędzy Kasprzaka, Górczewską a Połczyńską wyklucza pełne przejęcie obsługi połączeń międzyobszarowych przez metro. Trudno wskazać korytarz, z którego mają zniknąć autobusy, jeśli każdy z korytarzy będzie obsłużony przez metro tylko na pewnym odcinku.

Innymi słowy: w 2022 roku czekają nas kolejne nerwowe konsultacje społeczne z Zarządem Transportu Miejskiego, który po otwarciu nowych stacji powinien odzyskać z Bemowa jak najwięcej autobusów i wysłać je tam, gdzie za siedem lat nie będzie komunikacji szynowej. Przy planowanej trasie metra bunt pasażerów jest pewny, bo podziemna kolej zastąpi - spośród najpopularniejszych obecnie linii - tylko E-5. E-2, 523 czy 190 będą dublować metro na Górczewskiej, ale już nie w dalszych relacjach. A przecież z podziemnej kolei opłaca się korzystać dopiero wtedy, gdy mamy do pokonania dłuższy dystans, powyżej 10 km.

Metro wolniejsze od autobusu?

Linia 506 pokonywała odcinek między Halą Wola a stacją Świętokrzyska w ok. 25 minut. Obecnie trasy tej nie da się przejechać bez przesiadki: jedziemy 26 minut do przystanku Ratusz Arsenał tramwajem 26, przesiadamy się po schodach (nie ma przejścia naziemnego) do innej linii i podjeżdżamy jeszcze dwa przystanki. Równie dobrze można byłoby wypożyczyć na tym krótkim odcinku rower Veturilo (i jechać jezdnią, bo nie ma drogi rowerowej) lub po prostu iść pieszo przez park Saski. Co da nam metro?

W roku 2022 otwarta będzie już stacja Górce. Spod hali dojedziemy do niej w 4 minuty, zejdziemy na stację, przejdziemy przez bramki, poczekamy na peronie i spędzimy w metrze prawdopodobnie 17 minut. Następnie powoli wyjedziemy na powierzchnię z bardzo głęboko położonego peronu i uznamy, że lepiej korzystać z tramwaju albo spacerować przez park Saski. Czy tak powinno wyglądać połączenie Jelonek z centrum aglomeracji, w którym przecinają się dwie linie metra?

- Szacuję, że podróż z rejonu Człuchowskiej do centrum miasta z wykorzystaniem metra zajmie przynajmniej tyle czasu, ile na pokonanie tego odcinka potrzebowała linia 506 - mówi Banach. - Doliczając ekwiwalent czasowy z tytułu niedogodności związanej z przesiadką, metro przyczyni się w odczuwalny sposób do pogorszenia jakości obsługi komunikacyjnej Jelonek, poza niewielkimi fragmentami osiedli Górce i Górczewska. Uruchomienie drugiej linii metra pozostanie bez znaczenia dla Nowego Bemowa. Czas przejazdu z wykorzystaniem metra będzie nawet o 50% dłuższy, niż tramwajem ciągiem Radiowa - Obozowa - al. "Solidarności".

Za późno na zmiany

Oferty na budowę stacji Płocka, Młynów i Księcia Janusza są już otwarte, obecnie trwa wybór wykonawcy a w Warszawie nie ma woli politycznej do zmiany niekorzystnego dla większości mieszkańców przebiegu linii. Gdyby można było zaprojektować M2 od nowa, Banach zaproponowałby rozwiązanie zastosowane na Mokotowie.

- Metro pobiegło pod al. Niepodległości, zastępując ursynowskie autobusy przyspieszone, natomiast na Puławskiej i Wołoskiej pozostały tramwaje - przypomina.

W wizji specjalisty transportu metro jechałoby prosto pod Człuchowską i Kasprzaka, zaś Radiową-Obozową i Połczyńską-Wolską obsługiwałyby szybko jeżdżące tramwaje. Komunikacja tramwajowa ruszyłaby na Górczewskiej i jednocześnie zniknęła z Kasprzaka jako dublująca metro i nieobsługująca całego ciągu Kasprzaka-Prosta-Świętokrzyska. W efekcie wszystkie istniejące ciągi komunikacyjne między Bemowem a Śródmieściem byłyby obsłużone przez szybki transport szynowy i doszedłby nowy korytarz w postaci niemal idealnie prostej linii metra. Ale skoro już zdecydowano się na odgięcie metra na Górczewską, to w opinii Banacha najlepszym wyjściem byłaby kontynuacja trasy na Nowe Bemowo i Chomiczówkę.

Jak taką koncepcję oceniają nasi Czytelnicy? Czy budowa linii metra z Woli na Chrzanów łukiem pod Górczewską jest racjonalna? Zapraszamy do dyskusji.

Dominik Gadomski


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Bemowo

Metro pod Górczewską to błąd? "Jelonki na tym stracą"









08.09.2015 15:48 #qaz
Jelonki mają tramwaj i chodniki. To powinno nam wystarczyć. Metro pod Górczewską niech będzie dla kupujących w Auchan i Castoramie. Porządek musi być.
08.09.2015 16:58 #tomm
Bez sensowne dywagacje. Autor wizjoner ;)
08.09.2015 18:32 #ludzik
Nie znam autora, ale widzę że człek nie ma nic do powiedzenia. Przypuszczam, że mieszka przy hali na Człuchowskiej i ubolewa, że nie będzie miał pod klatką zejścia do metra.
08.09.2015 18:52 #Dominik Bełkot
Marudzenie bez sensu.
08.09.2015 19:32 #pasażer
Niestety u nas metro buduje się aby budować. To że na absurdalnej trasie? A kogo to obchodzi. Grunt, ze ci co na jego budowie maja zarobic - to zaroba. Smutne ale prawdziwe.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 




więcej
REKLAMA

Według władz Warszawy metrem na Bemowo
dojedziemy najpóźniej za:
 
dni

godzin

minut

sekund
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Turystyka
 Święta Bożego Narodzenia w Bieszczadach. Wśród atrakcji m.in. wspólne świętowanie, ubieranie choinki, kolędowanie, wręczanie prezentów przez Św. Mikołaja, seanse saunowe i jacuzzi, ognisko, kulig oraz prawdziwa uczta dla Waszych podniebień :) Więcej informacji pod nr tel. 695 904 772. DANFARM Bieszczadzki Ośrodek Wypoczynkowo Konferencyjny, Równia, 38-700 Ustrzyki Dolne.

Usługi transportowe
 Przeprowadzki 24h wywóz starych mebli z mieszkań piwnic 663-833-288

Zdrowie i Uroda
 NIE WIESZ JAK ZACZĄĆ PRZYGODĘ Z SIŁOWNIĄ ! Teraz jest to prostrze zacznij trening ze mną PAKIETEM 8 TRENINGÓW ZA TYLKO 640 ZŁ. SERDECZNIE ZAPRASZAM !!! www.facebook.com/roberttrenerpersonalny

Szukam psa
 BEMOWO UL. SOŁTANA ZNALEZIONO PSA!! Mały, brązowy, około 6-7kg, bardzo ufny do ludzi i innych piesków. Czeka na właściciela!! Tel. 608 246 935.


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie