REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

Metro na Białołękę ma sens dla Bródna
REKLAMA

REKLAMA

Metro na Białołękę ma sens dla Bródna

Za sprawą radnych Białołęki rozpoczęła się dyskusja, czy zabrać stację metra z Bródna i wybudować ją za Trasą Toruńską. Równolegle z dyskusjami przygotowywana jest ekonomiczna i demograficzna analiza przebiegu metra na Białołękę. Zespół działający przy Biurze Drogownictwa m.st. Warszawy podjął decyzję o wyborze trzech wariantów nowej trasy metra, które będą rozpatrywane jako możliwie do wykonania. Te trzy warianty prowadzą na Białołękę... Decyzja do końca roku.

REKLAMA
Biuro Drogownictwa wybrało trzy warianty metra na Białołękę
Biuro Drogownictwa wybrało trzy warianty metra na Białołękę Rozpoczął się drugi etap prac nad studium, które analizuje możliwości skierowania II linii metra na wschodnią Białołękę. Kilka dni temu, spośród kilkunastu propozycji przestawionych przez Transprojekt...
czytaj

Znany wszystkim od lat wariant prowadził z Pragi przez Targówek i Zacisze na Bródno do ulicy Rembielińskiej.

Ostatnio pojawiły się nowe pomysły i warianty - kierujące tory ku północy. Wariant "I" i "II" zakłada rozwidlenie, czyli dodatkowe tory w kierunku Białołęki od stacji Zacisze. Tak jest budowana stacja metra Stadion Narodowy, aby móc kiedyś obsłużyć III linię metra na Gocław. Docelowo te linie metra kończyłyby bieg na Kobiałce lub Olesinie. Wariant "III" kieruje metro bezpośrednio na Białołękę, bez rozwidleń.

W każdym przypadku stacja metra Zacisze przesuwa się w okolice budowanego obecnie przedszkola przy ulicy Sternhela w pobliżu Kanału Bródnowskiego, zamiast przy skrzyżowaniu ulic Rolanda i Spójni.

Jeśli metro zostanie skierowane na Białołękę, wtedy stacja Kondratowicza przesuwa się w kierunku skrzyżowania Wincentego z Kondratowicza, przy Skwerze im. Grzegorza Ciechowskiego. Jakakolwiek będzie trasa metra, miejsce to stanie się głównym węzłem przesiadkowym w dzielnicy - albo dla Bródna albo Białołęki. Zgoda na to, aby na osiemdziesięciotysięcznym Bródnie była jedna stacja, jest nie do przyjęcia.

Dlaczego na Białołękę?

Odpowiedź na to pytanie jest kluczowa dla dalszego przebiegu linii metra. Wcześniej nikt się nad tym nie zastanawiał. Władze Białołęki dowodzą jednak, że planowany przyrost liczby mieszkańców w tym rejonie wyniesie nawet do 200 tysięcy w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat. Mając na względzie obecne problemy komunikacyjne tej dzielnicy, której mieszkańcy każdego dnia przemieszczają się przez Bródno i Targówek, wnioskowanie o podziemną kolej ma jak najbardziej sens.

Kiedy buduje się metro?

Kto choć raz jechał metrem wie, że jest to najlepszy środek miejskiego transportu. Mając doświadczenia podróżowania podziemną kolejką w Londynie czy Berlinie, można łatwo powiedzieć, że samochód w tych miastach nie jest potrzebny. Wszędzie dojedziemy wygodniej bez niego. Tego byśmy chcieli dla Warszawy.

Projektując system miejskiej komunikacji zbiorowej, skupiamy się na odpowiedzi na pytanie, jak najlepiej przewieźć mieszkańców z punktu A do punktu B. Najlepiej oznacza sprawnie, ekonomicznie i społecznie. Zastanawiając się nad różnymi wariantami transportu w mieście, rozważa się autobus, tramwaj i metro. Mieszkańcy Bródna czy Targówka, tłocząc się co dzień w autobusie, już na drugim przystanku marzą o pustym pojeździe. Do autobusu wsiądzie do 150 osób, do metra nawet 1200. Różnica jest znacząca. Jednak aby metro nie woziło powietrza i aby było ekonomiczne, buduje się je tak, aby przewoziło 20 tysięcy osób na godzinę.

To z kolei jest możliwe tam, gdzie jest wysoka gęstość zaludnienia. Na mapie Biura Planowania Warszawy Bródno ma jedną z największych gęstości zaludnienia w Warszawie. Patrząc na tę mapę można od razu można zaobserwować, dlaczego metro zostało skierowane z Kabat na Młociny, a druga linia ma przebiegać z Bemowa na Bródno. Linie te przebiegają tam, skąd trzeba przewieźć najwięcej ludzi. Problem w tym, że na mapie są nieaktualne dane dla wschodniej Białołęki, gdzie mieszkańcy ostatnio złożyli ok. 15 tys. deklaracji śmieciowych, co oznacza, że już dziś jest ich ponad 50 tysięcy.

Gdzie przystanki i parkingi?

Według ekspertów ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM) w studium komunikacyjnym Białołęki wschodniej badano zarówno wariant poprowadzenia na Zieloną Białołękę tramwaju, jak i metra, a obsługa samej wschodniej Białołęki nie uzasadnia wykorzystania metra ze względu na dużo niższą zabudowę, a co za tym idzie - mniejszą liczbę mieszkańców tej części Warszawy niż Bródna. Radni i zarząd Białołęki podważają te dane i zamówili własne analizy, twierdząc że na wschodniej Białołęce dominująca będzie jednak wysoka zabudowa. To bardzo prawdopodobne z uwagi na błędy popełnione kilkanaście lat temu podczas uchwalania planów miejscowych dla obszarów położonych na północ od Trasy Toruńskiej. Bez wątpienia panuje tam totalny chaos urbanistyczny.

Deweloperzy zabudowywali co się da, nie patrząc na potrzeby mieszkańców. Teraz wąskie jezdnie są tam zakorkowane każdego dnia. Wyjazd z osiedli wschodniej Białołęki jest bez porównania trudniejszy, niż np. z Bródna. Dlatego m.in. presja radnych tej dzielnicy na zmianę przebiegu trasy metra była tak silna.

Skąd pieniądze?

Druga linia metra budowana jest z pieniędzy miejskich, czyli naszych podatków. Jednak bez wsparcia funduszy Unii Europejskiej budowę by zaniechano lub trwałaby równie długo, jak budowa pierwszej (25 lat). Unia ma wiele wymagań - w przypadku metra inwestycja musi spełniać parametry demograficzne i ekonomiczne. Wspomniana mapa gęstości zaludnienia jest podstawą do projektowania sieci metra. Należy oczywiście myśleć przyszłościowo, tylko czy rzeczywiście Białołękę zasiedli kolejne 100-200 tysięcy mieszkańców? Obecnie nikt nie odpowie na to pytanie. Plan budowy drugiej linii metra zakłada jego zakończenie do 2020-2022. Jest jednak niepewny ze względu wysokie potrzeby finansowe. Do tego czasu wiele może się wyjaśnić.

Protestować? Nie!

Mieszkańcy Bródna nie powinni być przeciwni dalszemu rozwojowi metra na Białołękę. Zmniejszyłoby ono ruch samochodowy i autobusowy przez naszą dzielnicę. Nie może być jednak zgody na to, by na 80-tysięcznym Bródnie była tylko jedna stacja. Rozwidlenie to wariant gdzie wilk będzie syty i owca cała.

Jędrzej Kunowski

radny dzielnicy Targówek


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Targówek

Metro na Białołękę ma sens dla Bródna

Autor mapki: Waldemar Roszak (radny Białołęki)


Metro na Białołękę ma sens dla Bródna

Mapa gęstości zaludnienia Biura Planowania Rozwoju Warszawy. Są na niej nieaktualne dane dla wschodniej Białołęki, gdzie mieszkańcy ostatnio złożyli ok. 15 tys. deklaracji śmieciowych, co oznacza, że już dziś jest ich ponad 50 tysięcy.








30.10.2013 14:33 #abrakadabra
Ooo, no i Targówek strzelił pokorę...nie da się jednak ukryć, że zdecydowanie lepiej dla Targówka/Bródna, jeśli metro pojedzie na Białołękę - odciąży to Bródno z aut, które jadą z Białołeki Wsch. Brawo Targówek!!!
30.10.2013 15:18 #Mieszkaniec Bródna
Dziękujemy takim radnym. Trzeba być zupełnie bez wyobraźni aby pleść takie głupstwa. Czy są w tej radzie osoby, które przeciwstawią się jawnej głupocie. Czy jest ktoś w zarządzie co reprezentuje interesy mieszkańców Bródna?
30.10.2013 16:50 #Robert T
#Mieszkaniec Bródna napisał(a) 30.10.2013 15:18

Dziękujemy takim radnym. Trzeba być zupełnie bez wyobraźni aby pleść takie głupstwa. Czy są w tej radzie osoby, które przeciwstawią się jawnej głupocie. Czy jest ktoś w zarządzie co reprezentuje interesy mieszkańców Bródna?
Metro na Bialoleke jest dobrym rozwiązaniem. Rembielińska jest fatalną lokalizacją dla ostatniej stacji. W wariancie na Bialoleke można zrobić dwa razy park and ride. Przy Trasie Toruńskiej i dalej przy Trasie Mostu Północnego. Brawo dla radnego, ktory ma odwage wbrew wlasnemu interesowi politycznemu pisac prawde.
31.10.2013 08:11 #też z Bródna
Robert T ma 100% rację.
Wszyscy powinniśmy być za tym, żeby u nas była stacja (wystarczy ta przy Kondratowicza), ale metro powinno iść dalej na Białołeke. Po co u nas potok samochodów zaparkowanych na chodnikach, trawnikach, przed oknami i gdzie się tylko da. Teraz tak jest na Bielanach, a przy trasie toruńskiej mozna zrobić duży parking, a kiedyś dalej - przy trasie mostu północnego - będzie ład i porządek, i tak powinno wyglądac racjonalne planowanie.
Planowanie to nie czubek własnego nosa i swoja klatka schodowa!
31.10.2013 08:15 #trybuh
Stacja powinna iść dalej, do PKP Toruńska, po stronie Białołęki. Tam jest miejsce na parkingi przesiadkowe, a w przyszłości metro mogłoby być budowane dalej.

Dlaczego nikt nie analizuje podanego wariantu?

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


więcej
REKLAMA

 



REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Jedzenie na telefon
 KURCZAKI Z ROŻNA ZAPRASZAMY Pawilon 69 PON.- PT. 10-Do ostatniej sztuki SOB. 10-14 KURCZAKI Z ROŻNA KALIBROWANE O WADZE OK. 1,3 KG BAZAREK NA BEMOWIE WEJSCIE OD UL. POWSTANCÓW SLASKICH TEL.514 250 282

Kursy, szkolenia
 Skuteczny angielski przez Skype bo potrzebujesz go w korpo Witaj, czy zastanawiałeś się, ile możesz zyskać znając lepiej język angielski ? O tym, jak ważna jest praktyczna znajomość tego języka przekonują się Ci, którzy wyjadą do pracy za granicę. Często też angielski jest wymagany przez pracodawców w Polsce. Od pracowników oczekuje się umiejętności rozmawiania przez telefon, korespondowania przez Skype lub prowadzenia rozmów "na żywo" na tematy zawodowe. Dlatego zachęcam Cię - zapoznaj się z moim zaproszeniem na wyjątkowo skuteczne kursy angielskiego, które prowadzę na Skype. Nauka ze mną będzie dla Ciebie, pod kątem Twoich potrzeb. Gdziekolwiek jesteś, w dogodnej dla Ciebie porze Nauka języka przez Skype to swoboda w wyborze dnia i godziny nauki. Zyskujesz też czas i pieniądze, które być stracił/ straciła na dojazdy na kursy stacjonarne. joanna.angielski@interia.pl Tel: 575 249 030 www.angielski-skype.pl

Kupię części
 Do Fiata 125+PRL: 513-606-666

Antyki
 KUPIE WOJSKOWE STARE SZABLE,BAGNETY Polskie i Zagraniczne przedwojenne z czasów wojny oraz zaraz powojenne wojskowe i nie tylko różne odznaczenia,odznaki,medale,mundury,rogatywki,szable,kordziki,bagnety,noże, stare dokumenty,dyplomy,legitymacje,zdjęcia wszelkie wyposażenie wojskowe za ciekawe rzeczy dobrze zaplace telefon 694-972-047


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wyprzedaż Wakacyjna -70%
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA