REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Komentarz

Metro na Białołękę. Czarują czy oszukują?
REKLAMA

źródło: ZTM


REKLAMA

Metro na Białołękę. Czarują czy oszukują?

W roku wyborczym białołęccy samorządowcy zajmują się nawet sprawami godnymi filmu science-fiction klasy B.

REKLAMA
REKLAMA

Zamiast metra na pocieszenie. Kiedy tramwaj na Modlińskiej?
Zamiast metra na pocieszenie. Kiedy tramwaj na Modlińskiej? Rok temu poznaliśmy wstępne warianty przedłużenia trasy tramwajowej z Żerania FSO w stronę Tarchomina. Sprawdzamy, co się zmieniło.
czytaj
"Byle jak, byle gdzie, byle metro, byle na Białołęce" - tak można opisać rozumowanie niektórych radnych dzielnicy, którzy "nie ustają w wysiłkach" nad tym, by do dzielnicy dotarła podziemna kolej. To rozumowanie dość zaskakujące w sytuacji, w której w zasięgu ręki jest wiele potrzebnych i realnych inwestycji, lobbowanie za którymi można obiecać mieszkańcom: tramwaj na Modlińskiej, tramwaj na wschodnią Białołękę, przebudowa Płochocińskiej czy choćby budowa tzw. Mehoffera-Bis, odciążającej Klasyków i domykającej pętlę drogową w zachodniej części dzielnicy. Dzielnicowi radni, mający - przypomnijmy - tylko głos doradczy i możliwość wybierania burmistrza, uparli się jednak na metro, budowy którego nie dopilnowali kilka lat temu ani na Tarchominie, ani na Zielonej Białołęce.

Jak to z metrem było?

Zgodnie z obietnicą wyborczą Hanny Gronkiewicz-Waltz z 2006 roku pociągi miały pojechać z Bielan pod Wisłą na Tarchomin, Nowodwory i Winnicę. Białołęka miała wówczas dostać cztery stacje podziemnej kolei. W roku 2008 oddano jednak do użytku stację Młociny i I linię warszawskiego metra uznano za ukończoną. W tym momencie Tarchomin stracił szanse na kolej raz na zawsze, w zamian dostając tramwaj.

Osoby przekonujące mieszkańców Białołęki, że ma ona jakiekolwiek szanse na metro pod Światowida albo Głębocką, są handlarzami kiełbasą wyborczą. Druga realna okazja została zaprzepaszczona kilka lat temu, gdy mimo tysięcy głosów rozsądku warszawski ratusz odmówił zmiany koncepcji drugiej linii metra. W rezultacie podziemną kolej dostaną, oczywiście w zamian za autobusy, Bródno i Zacisze. Historia się powtórzyła. Tym razem to Zielona Białołęka została bez metra, dostając obietnicę linii tramwajowej. Oby jak najszybciej.

Pomysł "rozwidlenia" linii na Bródno i Derby jest rozsądny tylko pozornie. Jego budowa oznaczałaby, że każde z osiedli miałoby pociąg w porannym szczycie co ok. 6 minut, a to zdecydowanie za mało, by inwestycja miała sens. Co więcej, wymagałoby to wprowadzenia bardzo precyzyjnego (i drogiego) systemu sterowania i groziło poważnymi opóźnieniami w razie awarii. To nie przypadek, że inne duże miasta bardzo rzadko decydują się na "rozwidlanie" linii i chyba nikt na świecie nie zbudował go tuż przed stacją końcową.

Wiara umiera ostatnia?

Napiszmy to wreszcie otwartym tekstem: osoby przekonujące mieszkańców Białołęki, że ma ona jakiekolwiek szanse na metro pod Światowida albo Głębocką, są handlarzami kiełbasą wyborczą. Powoływanie się na szacunki, mówiące o 300 tys. mieszkańców tak rozległej dzielnicy w roku 2040, bez uwzględnienia gęstości zaludnienia i powstałych do tego roku linii tramwajowych, to cyrkowa sztuczka. A apele o to, by II linię metra pociągnąć z Bródna do stacji SKM Toruńska (a nawet dalej na Tarchomin), to już pospolite brednie. Drążenie tuneli pod wielkim miastem to naprawdę zbyt droga zabawa, żeby sprowadzać ją do gry w "połącz kropki".

Wbrew temu, co opowiadają populiści ze wszystkich kątów warszawskiej sceny politycznej, decyzja o budowie metra musi opierać się przede wszystkim na rachunku ekonomicznym i profesjonalnych analizach. Z pewnością da się znaleźć specjalistę transportu, który zaproponuje budowę na dalekich przedmieściach metra pod linią tramwajową. Problem w tym, że zaraz będzie musiał zapaść się - nomen omen - pod ziemię. Ze wstydu.

(dg)


REKLAMA
LINKI SPONSOROWANE
REKLAMA
  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Białołęka



REKLAMA





11.04.2018 15:34 #z ZB
A jak Tu Białołęka POmpowała Roszaka i jego kłamliwe mapki o metrze to było dobrze? Obroncy moralności sie znaleźli
11.04.2018 15:39 #śmieszek
@z ZV
Proponuję przeczytać tekst jeszcze raz, tym razem ze zrozumieniem.
11.04.2018 16:31 #Mapki Roszaka
5 minut szukania na stronie i co mamy:

Waldemar Roszak: Metro na wschodnią Białołękę? Szanse rosną (2013)

Waldemar Roszak: Zapewne około 2020 roku jest szansa na to, aby metro pojawiło się przy Trasie Toruńskiej lub nawet przy osiedlach Derby. (2013)

Zmieniamy przecież tylko lokalizację jednej stacji - mówi białołęcki radny Waldemar Roszak. (2011)

Waldemar Roszak: Sądzimy, że potrzebne będą minimum kolejne dwa przystanki metra: Stacja 5 przy ul. Zdziarskiej oraz Stacja 6 w rejonie ul. Kobiałka.

oraz milion mapek.
11.04.2018 16:48 #(dg)
Podobnie jak "śmieszek" apeluję o czytanie ze zrozumieniem. W którym z tych tekstów była mowa o metrze POD LINIĄ TRAMWAJOWĄ? W żadnym. Była mowa o pomysłach przeprojektowania linii M2, którego oczywistą konsekwencją byłaby rezygnacja z planu linii tramwajowej na Głębockiej. Wystarczy przeczytać.
11.04.2018 20:46 #mtirala
Ja się przyznaję, że mam problem ze zrozumieniem tego tekstu. Albo intencji jego autora.

Rozumiem, że obiecywanie rozwidlenia linii metra to mrzonki. Rozumiem, że pomysły metra do Kobiałki, to kompletny idiotyzm, który zresztą prawdopodobnie pomógł zabić pomysł zmiany koncepcji II linii metra.

Nie rozumiem zupełnie fragmentu rozpoczynającego się od podtytułu "Wiara umiera ostatnia". Z tego fragmentu wnioskuję, że autor uważa, że hub komunikacyjny Toruńska / Głębocka nie ma sensu. Jednocześnie, wcześniej autor pisze, że "mimo tysięcy głosów rozsądku warszawski ratusz odmówił zmiany koncepcji drugiej linii metra". Dlatego przyznaję nie rozumiem co uważa autor artykułu.

Słusznie pisze autor, że "decyzja o budowie metra musi opierać się przede wszystkim na rachunku ekonomicznym i profesjonalnych analizach". W przypadku II linii takowej analizy zabrakło. Obecnie 5 pasmowa Trasa Toruńska korkuje sie o 6.30 rano. Most Grota to 30% obciążenia warszawskich mostów. Trasą Toruńską usiłują dostać się do miasta mieszkańcy Zielonej Białołeki, Marek, Zabek, Wolomina, Radzymina, Kobylk, Zielonki. Wszyscy ci ludzie usilują jakoś rano wjechać do W-wy, nie bardzo mają jak. Pociągi SKM - np trasa S3 jeżdżą raz na godzinę - to słaba alternatywa. Zresztą jak dostać się do stacji PKP W-Wa Toruńska? Zakorkowaną Trasą Toruńska?

ILE PASÓW MUSI MIEĆ TRASA TORUŃSKA ŻEBY PAN REDAKTOR I DECYDENCI DALI RADĘ DOSTRZEC NA NIEJ "POTOKI PASAŻERSKIE" (tak urzędnicy nazywają liczbę potencjalnych pasażerów)??? Czy stacja metra Rembielińska zapewni porównywalne obciążenie co hub Głębocka / Toruńska?

Nie wypowiadam się o realności zmiany koncepcji. Nie mogę jednak zdzierżyc, gdy - mam wrażenie - ktoś twierdzi, że obecna koncepcja jest OK.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

REKLAMA


REKLAMA


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


więcej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Grunt sprzedam
 2000m2 gm,Leszno-Wólka A 729 ,media395 tys .tel 512427065

Dam pracę
 Animator Czasu Wolnego na Wyspach Kanaryjskich. Wynagrodzenie 3300pln 'na rękę' zakwaterowanie i wyżywienie zapewnia pracodawca. Szczegóły na: www.prostaff.pl Zapraszamy :)

Sprzedam
 Siatka na okna na halę sportową o wymiarach oczek 12 x 12 cm i grubości siatki 5 mm doskonale sprawdzi się na każde okno bez względu na wymiary. Siatka polipropylenowa to doskonałe zabezpieczenie nie tylko na okna hali sportowej, ale także sal gimnastycznych czy innych obiektów sportowych. Mocny polipropylen wykorzystywany jako materiał do wytwarzania siatek to idealne rozwiązanie do montażu po wewnętrznej stronie okna, ale także jeśli zajdzie potrzeba doskonale sprawdzi się montowany po zewnętrznej stronie. https://fulo.pl/siatki-ochronne-na-okna/379-dobra-siatka-na-okna-do-hali-sportowej-12-x-12-5.html https://fulo.pl/ tel. 717-000-354

Budowlane
 Architekt solidnie, trudne działki, kompleksowo Krótkie terminy realizacji, atrakcyjne ceny


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wyprzedaż Wakacyjna -70%
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA