REKLAMA

Wola

Felieton

 

Matrix 4, czyli PKP buduje w Warszawie

  1 marca 2017

alt='Matrix 4, czyli PKP buduje w Warszawie'
źródło: materiały prasowe

Absurdalne decyzje, wysyp "wizualizacji" i ignorowanie potrzeb warszawiaków - tak PKP bawi się na Woli.

REKLAMA

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w tym miesiącu umowę na przebudowę tzw. linii obwodowej, na której znajdują się stacje Koło, Kasprzaka i 8. peron Dworca Zachodniego. Bareja na Odolanach. "To nie osiedle, to strefa przemysłowa" Bareja na Odolanach. "To nie osiedle, to strefa przemysłowa"
PKP informuje mieszkańców wielkiego osiedla, że nie powinni narzekać na składy kruszywa i betoniarnie, bo są one tam "od zawsze".

Mroczne królestwo PKP na Odolanach Mroczne królestwo PKP na Odolanach
Dziś Odolany kojarzą się głównie z nowymi osiedlami, ale do niedawna było to tylko i wyłącznie królestwo kolei. Królestwo mroczne, prawie Hades, do którego lepiej samotnie się nie zapuszczać.
W trakcie prac wartych 196 mln zł brutto powstaną nowe przystanki przy Obozowej i Powązkowskiej, zaś pozostałe czeka kapitalny remont. Powstanie także kładka na wysokości Prądzyńskiego, a wiadukty nad Wolską i Kasprzaka zostaną przebudowane. Niemal 200 mln zł można było wydać znacznie lepiej.

Jelonki i Ożarów czekają na SKM-kę

O budowie stacji przy Górczewskiej i Połczyńskiej mówi się od tak dawna, że powoli zaczyna to funkcjonować jako dowcip z brodą. W 2014 roku kolejarze zapowiedzieli ich budowę na rok 2022. W roku 2015 w swoim stylu ogłosili, że nie da się tego zrobić, bo podczas nadchodzących remontów "linia będzie wykorzystywana przez pociągi dalekobieżne objeżdżające linię średnicową i nie pozwoli to na wprowadzenie dodatkowych pociągów miejskich i regionalnych". Teraz mówi się, że stacje powstaną, ale po roku 2023. Być może.

Mając do dyspozycji gigantyczne dotacje unijne PKP PLK mogło porozumieć się z warszawskim samorządem i przygotować mapę potrzeb, zgodnie z którą byłyby prowadzone prace. Wspólnie, w koordynacji. Gdyby potraktować temat poważnie, wkrótce moglibyśmy skorzystać ze stacji przy rondzie Żaba, parkingu P+R w Płudach i przesuniętej pod wiadukt stacji Choszczówka. A co z linią przez Jelonki? Nie trzeba być profesorem transportu, żeby stwierdzić, że budowa na niej przystanków jest pilniejsza od remontu linii obwodowej. Innymi słowy: stacje Kasprzaka i Koło mogłyby poczekać kilka lat, bo są wykorzystywane w małym stopniu i nie będą w większym dzięki montażowi wiat i elektronicznych tablic.

W zamian należało zbudować stacje przy Powązkowskiej, Górczewskiej i Połczyńskiej oraz umożliwić SKM-kom zawracanie w Ożarowie. Dzięki temu linia S9 mogłaby połączyć Legionowo i Dworzec Gdański z Jelonkami (zarówno wolskimi, jak i bemowskimi) i Ożarowem. A gdyby pieniądze z Unii nie przestawały płynąć, należało zbudować tunel łączący 8. peron Dworca Zachodniego ze stacją Aleje Jerozolimskie. W ten sposób "linia obwodowa" stałaby się linią średnicową północ-południe. Tymczasem PKP PLK planuje... remont stacji towarowych Jelonki, Gołąbki i Warszawa Główna.

Zapraszamy na zakupy

Agenci Matrixa w akcji

W 2014 roku PKP utworzyły spółkę Xcity Investment, czyli dewelopera, mającego zajmować się wyłącznie zabudową terenów kolejowych. Wkrótce pojawiły się wizualizacje 200-metrowego wieżowca, biurowców i placów, które miały powstać nad linią średnicową wzdłuż Alej Jerozolimskich. W ubiegłym roku projekt trafił do kosza, co prawdopodobnie było decyzją polityczną. Dla osób śledzących poczynania kolejarzy nie było to żadnym zaskoczeniem. Królestwo PKP PLK żyje w wirtualnej rzeczywistości, jak bohaterowie "Matrixa".

Kolejnym odcinkiem serii science-fiction są wizualizacje Dworca Zachodniego, którego rzekoma przebudowa ma zakończyć się w roku 2021. Prawdziwe cuda na kiju: "Nowa Zachodnia będzie zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje taxi i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów". Hurraoptymizm mediów był taki, że wszyscy zapomnieli zadać pytanie: dlaczego na wizualizacjach przystanek tramwajowy na linii Wola-Wilanów jest w tak fatalnym miejscu? Gdzie ten zintegrowany węzeł przesiadkowy? Na wizualizacjach go nie ma.

REKLAMA

Wnioski?

Z ostatnich sukcesów kolejarzy w Warszawie można wymienić właściwie tylko budowę dodatkowego peronu na Dworcu Gdańskim i nowego wejścia na Dworzec Zachodni w Alejach Jerozolimskich. Poza tym same spektakularne klapy (na czele z oszpeceniem hali Centralnego) i tysiące zapowiedzi, z których niewiele wynika. Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że PKP PLK swoimi remontami bardziej Warszawie szkodzi, niż pomaga. Może najwyższy czas na ustawę odbierającą kolejarzom władzę nad stacjami i torami, i przekazanie jej gminom wchodzącym w skład metropolii?

Różnicę w jakości między "kolejowym" a "miejskim" widać najlepiej na stacjach metra. To też pociągi, też tory i też stacje. Tylko zarządca inny...

Dominik Gadomski

.
 

REKLAMA

Komentarze (5)

# Erka

02.03.2017 13:48

Po co tyle pieprzyć? To nie radio! Tam nawijajcie. Są wizualizacje, to je pokażcie!

# Wiesiek

02.03.2017 18:15

Osoba, która pisała ten artykuł, myli chyba kompetencje poszczególnych spółek zależnych od Grupy PKP SA. Co więcej, wypisuje bzdury o oddawaniu torów i stacji gminom, które nie miałyby zapewne pieniędzy na ich remont, a jeśli remonty miałyby być przeprowadzane, to właśnie dopiero byłyby nieskoordynowane.
Ponadto nad interpunkcją i stylistyką wypowiedzi proszę popracować.

# krzak

03.03.2017 15:02

Kretyński artykuł i jeszcze bardziej kretyńskie wnioski. Porównywanie dobrze położonego metra do torów, które były budowane dużo wcześniej, zanim w ogóle miasto zaczęło się tam rozbudowywać - w dodatku dla ruchu towarowego, bo takie były dziesiątki lat temu założenia jest bez sensu. Poza tym skoro mieszkańcy chcą przystanków, to niech radnych i deweloperów. Powstaną przystanki wybudowane przy udziale deweloperów, tak jak Zacisze Wilno. Tylko trzeba chcieć, a nie klepać bezmyślnie w klawiaturę.

REKLAMA

# Do krzak

03.03.2017 18:13

Tam nie ma deweloperów...

# xio

04.03.2017 12:09

Przystanek przy Połczyńskiej był planowany w latach 2000 -2002 .Ale lepiej łączyć spółki, na które trzeba nowe miliony wydawać bo w kupie siła. A przy okazji zarabia się na boku głupich iwestycji miliony do własnej kieszeni. Przykład? Ostatnie aresztowania w kolejach. Gdy wykona się jedną robotę z sensem i porządnie to źródełko wysycha bo co dalej robić?
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy