REKLAMA
REKLAMA

Felieton

Matrix 4, czyli PKP buduje w Warszawie

źródło: materiały prasowe


REKLAMA

Matrix 4, czyli PKP buduje w Warszawie

Absurdalne decyzje, wysyp "wizualizacji" i ignorowanie potrzeb warszawiaków - tak PKP bawi się na Woli.

REKLAMA
Bareja na Odolanach. "To nie osiedle, to strefa przemysłowa"
Bareja na Odolanach. "To nie osiedle, to strefa przemysłowa" PKP informuje mieszkańców wielkiego osiedla, że nie powinni narzekać na składy kruszywa i betoniarnie, bo są one tam "od zawsze".
czytaj
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w tym miesiącu umowę na przebudowę tzw. linii obwodowej, na której znajdują się stacje Koło, Kasprzaka i 8. peron Dworca Zachodniego. W trakcie prac wartych 196 mln zł brutto powstaną nowe przystanki przy Obozowej i Powązkowskiej, zaś pozostałe czeka kapitalny remont. Powstanie także kładka na wysokości Prądzyńskiego, a wiadukty nad Wolską i Kasprzaka zostaną przebudowane. Niemal 200 mln zł można było wydać znacznie lepiej.

Jelonki i Ożarów czekają na SKM-kę

O budowie stacji przy Górczewskiej i Połczyńskiej mówi się od tak dawna, że powoli zaczyna to funkcjonować jako dowcip z brodą. W 2014 roku kolejarze zapowiedzieli ich budowę na rok 2022. W roku 2015 w swoim stylu ogłosili, że nie da się tego zrobić, bo podczas nadchodzących remontów "linia będzie wykorzystywana przez pociągi dalekobieżne objeżdżające linię średnicową i nie pozwoli to na wprowadzenie dodatkowych pociągów miejskich i regionalnych". Teraz mówi się, że stacje powstaną, ale po roku 2023. Być może.

Mając do dyspozycji gigantyczne dotacje unijne PKP PLK mogło porozumieć się z warszawskim samorządem i przygotować mapę potrzeb, zgodnie z którą byłyby prowadzone prace. Wspólnie, w koordynacji. Gdyby potraktować temat poważnie, wkrótce moglibyśmy skorzystać ze stacji przy rondzie Żaba, parkingu P+R w Płudach i przesuniętej pod wiadukt stacji Choszczówka. A co z linią przez Jelonki? Nie trzeba być profesorem transportu, żeby stwierdzić, że budowa na niej przystanków jest pilniejsza od remontu linii obwodowej. Innymi słowy: stacje Kasprzaka i Koło mogłyby poczekać kilka lat, bo są wykorzystywane w małym stopniu i nie będą w większym dzięki montażowi wiat i elektronicznych tablic. Mroczne królestwo PKP na Odolanach
Mroczne królestwo PKP na Odolanach Dziś Odolany kojarzą się głównie z nowymi osiedlami, ale do niedawna było to tylko i wyłącznie królestwo kolei. Królestwo mroczne, prawie Hades, do którego lepiej samotnie się nie zapuszczać.
czytaj

W zamian należało zbudować stacje przy Powązkowskiej, Górczewskiej i Połczyńskiej oraz umożliwić SKM-kom zawracanie w Ożarowie. Dzięki temu linia S9 mogłaby połączyć Legionowo i Dworzec Gdański z Jelonkami (zarówno wolskimi, jak i bemowskimi) i Ożarowem. A gdyby pieniądze z Unii nie przestawały płynąć, należało zbudować tunel łączący 8. peron Dworca Zachodniego ze stacją Aleje Jerozolimskie. W ten sposób "linia obwodowa" stałaby się linią średnicową północ-południe. Tymczasem PKP PLK planuje... remont stacji towarowych Jelonki, Gołąbki i Warszawa Główna.

Agenci Matrixa w akcji

W 2014 roku PKP utworzyły spółkę Xcity Investment, czyli dewelopera, mającego zajmować się wyłącznie zabudową terenów kolejowych. Wkrótce pojawiły się wizualizacje 200-metrowego wieżowca, biurowców i placów, które miały powstać nad linią średnicową wzdłuż Alej Jerozolimskich. W ubiegłym roku projekt trafił do kosza, co prawdopodobnie było decyzją polityczną. Dla osób śledzących poczynania kolejarzy nie było to żadnym zaskoczeniem. Królestwo PKP PLK żyje w wirtualnej rzeczywistości, jak bohaterowie "Matrixa".

Kolejnym odcinkiem serii science-fiction są wizualizacje Dworca Zachodniego, którego rzekoma przebudowa ma zakończyć się w roku 2021. Prawdziwe cuda na kiju: "Nowa Zachodnia będzie zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje taxi i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów". Hurraoptymizm mediów był taki, że wszyscy zapomnieli zadać pytanie: dlaczego na wizualizacjach przystanek tramwajowy na linii Wola-Wilanów jest w tak fatalnym miejscu? Gdzie ten zintegrowany węzeł przesiadkowy? Na wizualizacjach go nie ma.

Wnioski?

Z ostatnich sukcesów kolejarzy w Warszawie można wymienić właściwie tylko budowę dodatkowego peronu na Dworcu Gdańskim i nowego wejścia na Dworzec Zachodni w Alejach Jerozolimskich. Poza tym same spektakularne klapy (na czele z oszpeceniem hali Centralnego) i tysiące zapowiedzi, z których niewiele wynika. Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że PKP PLK swoimi remontami bardziej Warszawie szkodzi, niż pomaga. Może najwyższy czas na ustawę odbierającą kolejarzom władzę nad stacjami i torami, i przekazanie jej gminom wchodzącym w skład metropolii?

Różnicę w jakości między "kolejowym" a "miejskim" widać najlepiej na stacjach metra. To też pociągi, też tory i też stacje. Tylko zarządca inny...

Dominik Gadomski


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Wola







02.03.2017 13:48 #Erka
Po co tyle pieprzyć? To nie radio! Tam nawijajcie. Są wizualizacje, to je pokażcie!
02.03.2017 18:15 #Wiesiek
Osoba, która pisała ten artykuł, myli chyba kompetencje poszczególnych spółek zależnych od Grupy PKP SA. Co więcej, wypisuje bzdury o oddawaniu torów i stacji gminom, które nie miałyby zapewne pieniędzy na ich remont, a jeśli remonty miałyby być przeprowadzane, to właśnie dopiero byłyby nieskoordynowane.
Ponadto nad interpunkcją i stylistyką wypowiedzi proszę popracować.
03.03.2017 15:02 #krzak
Kretyński artykuł i jeszcze bardziej kretyńskie wnioski. Porównywanie dobrze położonego metra do torów, które były budowane dużo wcześniej, zanim w ogóle miasto zaczęło się tam rozbudowywać - w dodatku dla ruchu towarowego, bo takie były dziesiątki lat temu założenia jest bez sensu. Poza tym skoro mieszkańcy chcą przystanków, to niech radnych i deweloperów. Powstaną przystanki wybudowane przy udziale deweloperów, tak jak Zacisze Wilno. Tylko trzeba chcieć, a nie klepać bezmyślnie w klawiaturę.
03.03.2017 18:13 #Do krzak
Tam nie ma deweloperów...
04.03.2017 12:09 #xio
Przystanek przy Połczyńskiej był planowany w latach 2000 -2002 .Ale lepiej łączyć spółki, na które trzeba nowe miliony wydawać bo w kupie siła. A przy okazji zarabia się na boku głupich iwestycji miliony do własnej kieszeni. Przykład? Ostatnie aresztowania w kolejach. Gdy wykona się jedną robotę z sensem i porządnie to źródełko wysycha bo co dalej robić?

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA


więcej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie