zaloguj się   •   newsletter   •   mapa strony
 
Jak zdobyć wykształcenie średnie i zdać maturę?
Superdentysta - elastyczne protezy nylonowe
Wstydliwy problem Polaków - ubytek słuchu
Operacja bikini - Przygotuj sylwetkę do lata!
 

pnwtśrczptsond

Zobacz imprezy w Twojej okolicy:

Wystawa

Malina Wieczorek - akty


Klub RIO - Galeria i Kawiarnia Artystyczna
ul. Piękna 66a

zaprasza na wystawę malarstwa

Malina Wieczorek
POLE CIAŁA
cykl aktów kobiecych


5 marca - 15 kwietnia 2005
Wstęp wolny, zapraszamy wszystkich głodnych sztuki!

Malina Wieczorek urodziła się w 1971 roku. Studiowała w Krakowskiej ASP uzyskując w 1996 roku dyplom z wyróżnie-niem. Od tej pory nieprzerwanie tworzy z pasją mając na swoim koncie wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych. Malina Wieczorek jest laureatką wielu prestiżowych nagród w dziedzinie kreacji reklamowej. Swoje obrazy nazywa szkicami z fragmentów życia. Ciekawią ją kobiety zamyślone, uwięzione w ciałach, przypisane gestom. Najpiękniejsze, gdy należą do samych siebie. Więcej na stronie www.malina-wieczorek.art.pl.

Malinowe kobiety

Malina maluje kobiety. Gdy jednak przyjrzałem się, jak wyglądają owe kobiece kształty, to zrozumiałem, że Malina maluje kontury kobiet. To są w istocie specyficznie widziane przez malarkę różnorodne kontury kobiecych ciał. W poszczególnych obrazach widać zainteresowanie kolejną kobiecą wariacją. Można wręcz powiedzieć, że to wariacje na temat "drugorzędnych cech płciowych" kobiet. Jeśli jej wzrok i zainteresowanie spocznie na biodrach, to będą szerokie; jeśli na piersiach, to będą niewielkie; nogi, stopy, dłonie, głowy raczej okażą się znikającymi częściami, umykającymi w głąb obrazu.

Piszę "obraz", piszę "maluje" - ale tak naprawdę to Malina rysuje pędzlem. To są obrazy rysowane. Przecierane tła, zawsze tylko kontur sylwetki, wykonany szarą farbą, i dużo wolnej przestrzeni dla swobodnych skojarzeń. Tła, z których wyłaniają się kobiece kształty, są najczęściej czerwone, ceglaste, oranżowe lub szare. Szary kontur na szarym tle to prawie ideał malarstwa niedostrzegalnego.

Mam wrażenie, że Malina maluje własną wersję "Miasta kobiet", w którym mężczyźni uganiają się za swoimi, nieosiągalnymi ideałami kobiet. I niech tak zostanie. A, że nie znajdują, nie ma w tym nic niewłaściwego. Wszak często celem jest samo szukanie. Malina też wciąż szuka i póki to robi, nie grozi nam nuda, bo jeszcze wiele razy zaskoczy nas swoimi nieoczekiwanymi obrazami!

Bogusław Deptuła

Cóż można powiedzieć o klasycznie pojmowanym malarstwie sztalugowym dziś, u schyłku i początku stuleci? Cóż nowego, co nie tchnie banałem i nie grozi popadnięciem w tautologiczne mielenie słów, żonglowanie pojęciami, kuglowanie krytycznymi ocenami, mniej lub bardziej wyważonymi racjami. Cóż, wreszcie, jest w tej niepozornej, najczęściej, zamkniętej przestrzeni płótna aż tak bardzo przyciągającej naszą uwagę?

Odpowiedź jest prosta. Brzmi ona: inność lub jak kto woli, odmienność. Każde z dzieł malarskich każdej doby i każdego autorstwa niesie w sobie signum indywidualności, niedostępności, bądź też dla odmiany pełnej komunikatywności. Zawsze jednak pozostaje trudną, lecz konieczną do oswojenia kwadraturą koła na linii twórca - odbiorca.

Można wszakże powiedzieć: po cóż z takim mozołem, manualnie nakładać barwy, harmonizować odcienie, skoro o wiele prościej można dziś stworzyć podobne kompozycje w innych - w domyśle elektronicznych - mediach. I tu tkwi praprzyczyna błędu rozumowania. Albowiem dzieło malarskie zawsze będzie tym jedynym, powstałym z ducha i materii, przejawem ludzkiej aktywności twórczej. Nie inaczej rzecz ma się w przypadku dzieł Maliny Wieczorek, które właśnie oglądamy, gdzie emocje zdają się rozsadzać płótna.

Postacie kreowanych przez nią kobiet odbijają się niczym w lustrach weneckich, nieświadome obserwacji, na jaką zostały wystawione i poniekąd skazane. Najczęściej wyłaniają się one z wnętrza obrazu jakby nieco wstydliwie, półgestem bądź półprofilem. Pozornie zunifikowane, zaklęte w kokonowate formy, bronią swojej indywidualności. Podobne i różne zarazem. Samotne, lecz przecież wyraźnie obecne wśród nas.

Artystka zwykła określać je mianem aktów i określenie to można odnieść zarówno do sfery cielesnej, jak i duchowej. Ich pozorna, niekiedy drażniąca mniej wyrobionego widza, monochromatyczność absorbująco przykuwa naszą uwagę. Podążając wzrokiem poprzez kolejne odsłony tego niemego spektaklu, stajemy się bardziej uporządkowani, wyciszeni i przyjaźniejsi wobec innych. Czyż to mało, jak na możliwość oddziaływania kilku dzieł ujętych w kontekst jednej wystawy?

Jacek Werbanowski, Warszawa, kwiecień 2001

Wystawy zbiorowe

1994  Kraków, "Mistrz i uczeń" Muzeum Czartoryskich - Arsenał
1995  Kraków, "Obraz, obiekt, przedmiot" Galeria Promocji Studia Aneks
1997  Warszawa, Centrum Łowicka; Aukcja na cele dobroczynne / Fundacja Krasickich
1998  Warszawa, Galeria ART
Warszawa, Galeria Kontynenty
2000  Warszawa, Studio 3/3
Warszawa, Ambasada Amerykańska/Galeria Sztuki K. Napiórkowskiej
2001  Warszawa, ZAmek Królewski - Aukcja charytatywna Fundacji Sue Ryder
2002  Internetowa Galeria Malarstwa / Art & Business
Kazimierz Dolny, Hotel Wenus
Warszawa, Art o'clock
2003  Warszawa, Galeria Akt
Warszawa, Zamek Królewski - II Aukcja charytatywna Fundacji Sue Ryder
2004  Waszyngton, Nevin Kelly Gallery

Wystawy indywidualne

2000  Warszawa, Galeria Nova
2001  Warszawa, "Między nami"
Warszawa, BPP Polska
Warszawa, Galeria Kontynenty
Warszawa, CSW Zamek Ujazdowski, Baumgart Libera Cafe
2002  Kazimierz Dolny, 8. Festiwal Filmowy i Artystyczny
Warszawa, Pałac Królikarnia / Muzeum Narodowe
Hot Oils - Galeria Internetowa / www.hotoils.pl
2003  Warszawa, Studio Buffo
Gdańsk, Poznań, Rzeszów, Lublin, Katowice, Łódź, Wrocław, Szczecin - Centrum Bankowości Prywatnej Banku PEKAO SA

Poleć Udostępnij Polub Tu Stolica i Okolica
         

Który wariant końcówki trasy II linii metra jest lepszy?


Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.


 

regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie