REKLAMA
REKLAMA

Historia

Linia K, co na Grochów pięknie szła

źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 40-W-24-11


REKLAMA

Linia K, co na Grochów pięknie szła

Oznaczenie się zmieniło, sentyment pozostał. "Kaczka" jest związana z dzielnicą od 43 lat.

REKLAMA

"Gdzie jest linia K, co na Grochów tak pięknie szła?" - pytał w latach 90. zespół Transmisja. Linia istnieje, ma się dobrze i nadal "idzie" na Grochów, choć z powodu korków może niekoniecznie jest już pięknie. Po 24 latach od zmiany oznaczenia śmiało można powiedzieć, że decyzja o przemianowaniu K na 523 była zupełnie niepotrzebna a wielu mieszkańców nadal używa starego oznaczenia. W internecie można nawet kupić koszulkę ze zdjęciem autobusu i wziętym od Transmisji pytaniem: "Gdzie jest linia K, co na Grochów tak pięknie szła?".

Dawne dzieje

"Kaczka" po raz pierwszy pojawiła się na warszawskich ulicach w roku 1967, ale wówczas kursowała z Koła przez Śródmieście na Saską Kępę. Dopiero siedem lat później rozbudowa osiedli na zachodnim skraju Warszawy wymusiła przedłużenie trasy na Nowe Górce. Otwarcie Trasy Łazienkowskiej wykorzystano do ułożenia linii K na nowo. Od tej pory autobusy kursowały z Grochowa (najpierw z Os. Młodych, potem z Olszynki Grochowskiej) przez Szaserów, Wiatraczną, Trasę Łazienkowską, Wawelską, Grójecką, Wery Kostrzewy, al. Rewolucji Październikowej i Górczewską. Pętla "Nowe Górce" znajdowała się tam, gdzie dziś nie dociera żaden autobus - na Konarskiego przy Siodlarskiej.

W poszukiwaniu stałej trasy

Następną zmianę przyniósł rok 1979, kiedy Kaczkę wysłano na Jelonki. Nowa, lepsza trasa wiodła od skrzyżowania z Powstańców Śląskich, do powstającej Hali Wola a następnie Człuchowską do skrzyżowania z Karabeli, gdzie znajdowała się kolejna nieistniejąca dziś pętla. Po zaledwie pięciu latach linię wyrzucono z Jelonek. Od tej pory autobusy skręcają z Górczewskiej w Powstańców Śląskich nie w lewo, ale w prawo, i Radiową docierają na Stare Bemowo. To rozwiązanie okazało się być strzałem w dziesiątkę.

523 na zawsze?

Trasa ze Starego Bemowa przez Dworzec Zachodni i Trasę Łazienkowską do Olszynki Grochowskiej przetrwała nie tylko zmianę oznaczenia z K na 523, ale i wszystkie późniejsze zawieruchy. Co prawda zmieniał się układ przystanków, dochodziło do drobnych korekt trasy (jak przesunięcie z Elekcyjnej na Prymasa) i nie brakowało wymuszonych remontami objazdów, ale 523 trwało. W ostatnich latach dawna Kaczka szczęśliwie przetrwała dwa poważne kryzysy. Pierwszym był pożar mostu Łazienkowskiego, po którym musiała kursować "Poniatowszczakiem". Drugim - rozpoczęcie budowy metra pod Górczewską. Choć ZTM zdecydował się przyciąć wówczas równie popularne E-2 i zmienić trasy wielu linii, 523 zostało. Czas pokaże, czy przetrwa też budowę metra na Górcach i otwarcie stacji przy Powstańców Śląskich.

Dominik Gadomski

historyk, redaktor portalu tustolica.pl


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Bemowo







17.10.2017 11:11 #grylaż
Redaktorze Złoty, odwagi my z Panem! Zamiast uprawiać Dziady V trzeba ratować co się da. Chomiczówka jęczy pod komunikacyjnym jarzmem ZTM, a tu taka martyrologia stosowana odchodzi. Przecież, jak tylko oddadzą metro na Woli do użytku to i ta linia zniknie bezpowrotnie. Gorg Wokalista Transmisji, wchodzi w skład warszawskiej super grypy Vavamufin. W ich przeboju pt. "Paramonov" powtarzają się słowa refrenu: "Czy pamiętacie Paramonova? Czapa na niego jest już gotowa." Czapa na 523 jest już gotowa. Jakby ktoś nie wiedział to na Grochów jeździła z Chomiczówki linia J, czyli 520. Młodzi, inteligentni Dziennikarze, którzy pasjonują się historią powinni chyba zrozumieć, że Grochów i Chomiczówkę łączą relacje przyjaźni, niczym Legię Warszawa i Pogoń Szczecin. Ja się w odróżnieniu od Pana Redaktora nie dziwię się, tej Emerytce, która podczas konsultacji społecznych na Bemowie, pytała czy decydenci z ZTM są z Warszawy, bo w jej odczuciu nie są. Prosiliśmy w czerwcu Redakcję Echa o opisanie wątku 171 na Conrada i wciąż czekamy.
17.10.2017 16:35 Babiczanin
523 nie może zniknąć ani zostać skrócone, bo może nie nasi radni, ale Wola zablokowałaby taki pomysł w ciągu 5 minut od jego ogłoszenia, jako że linia ta jest kluczowa dla bemowsko-wolskiej komunikacji, jeśli nie dla całego układu komunikacyjnego miasta. Wątpliwe, żeby ktokolwiek na to nawet wpadł, bo z takimi koncepcjami wstyd się pokazywać.

Z drugiej strony, pierwotna koncepcja 151 po otwarciu M2 (Młynów - Browarna) była tak głupia, że aż ciężko w nią było uwierzyć, chociaż przynajmniej została zablokowana w porę. Mimo wszystko, proszę nie straszyć.
17.10.2017 17:20 #grylaż
A kogo z ZTM-u interesują racjonalne argumenty pasażerów. Przyjdzie metro i wyrówna, jak 520 i E-1 w 2008 roku "czasowo zawieszone". Dobrze, że dyrektor Wiesław Witek nie usłyszał od tej dzielnej Emerytki, zwrotki Gorga z kawałka pt. "Vava to" Vavamuffin: "Nie zawracaj kontrafałdy, że w Warszawie byłeś, bo na Saskie Kiempe wcale nie chodziłeś. Jesteś f.r.aj.e.r. jakich mało, wieczne tam wesele, karuzela kręci, młyn diabelski miele." I odpadnie Panu Babiczaninowi zmartwienie, czy 520 nie powinno jednak jeździć przez Ulrychów, bo już nic oznaczone na czerwono nie będzie po mieście kursowało, bo i po co ludzie mają korzystać, przecież zawsze można się przesiąść. Konkretnie z II nitki metra do I, na stacji Świętokrzyska i dalej od nowa Polska Ludowa. Plan zrównoważonego rozwoju, który ZTM wprowadza, jak nie kijem to pałką patrz machinacje wokół 167 i 184 pod pretekstem tramwaju 11, wymyślił w chwili natchnienia były wiceprezydent Jarosław Jóźwiak. Jego już co prawda nie ma na tym intratnym stanowisku, ale pyszna idea nadal żyje i zbiera krwawe żniwo.
17.10.2017 20:28 Babiczanin
Machinacje ze 167 i 184 to jeszcze pół biedy, chociaż podciągnięcie 171 w ramach połączenia miałoby większy sens niż sprowadzanie 121 co to ZTM tak genialnie ustalił, że z Nowego Bemowa jeden odjeżdża, drugi przyjeżdża i stoi pół godziny jak w tym czasie można by było tym samym kosztem taborowym dać dwa razy więcej kursów. Powiedzmy, że 184 jest jako tako rekompensatą 167 (choć zmusza ludzi do dosyć uciążliwej przesiadki).

Gorzej z tym, że planiści ZTM osiągnęli już manię cięcia, co pokazał rok 2015, gdy to serwowano nam takie propozycje jak cięcie 102 i 105 i wprowadzanie 151, które ani o trasę 102, ani o trasę 105 nie zahaczało więc nagle żeby dojechać na Grzybowską z bezpośredniej trasy robiły się dwie przesiadki, w dodatku takie, że przesiadasz się ze 105 w tramwaj, podjeżdżasz jeden przystanek (sic!) żeby zahaczyć o 151 i stamtąd jedziesz. Problem leży też w tym, że nikt, poza mieszkańcami, nie widzi w tym problemu. Ba, pan redaktor Jarosław Osowski, chyba jeden z najbardziej wpływowych dziennikarzy stołecznych bo i jeden z niewielu, na którego wpisy instytucje miejskie raczą odpowiadać na swoim portalu "Autobus czerwony" proponował tak bzdurne działania jak skrócenie 190 do Znanej, bo przecież najpopularniejszej linii na Jelonkach, która od początku praktycznie do przystanku Szobera, gdzie kończą się bloki i zaczyna dojazd do pętli, jest kompletnie obładowana, bardziej potrzebuje Ulrychów. W ramach rekompensaty zaś zaoferował nam nowe wcielenie 171, które według niego powinno zostać zlikwidowane, bo nic nie powinno jeździć z Marszałkowskiej na Bemowo, jeżdżące na trasie OS. GÓRCZEWSKA - Górczewska - Lazurowa - Człuchowska - Powstańców Śląskich - Górczewska - Jana Olbrachta - ZNANA.
17.10.2017 20:28 Babiczanin
Przecież emeryci jadący na to, co ów wielkomiejski redaktor określa bliską Wolą, w przeciwieństwie do dalekiej Woli, czyli tej na zachód od alei Prymasa Tysiąclecia, tylko marzą o przesiadce po ledwie kilometrze przejechanej trasy, bo wszystkie dalekobieżne połączenia powinny urywać się akurat tak, żeby na Bemowo nie dotrzeć. Przecież jedyną słuszną granicę zasięgu komunikacji autobusowej na Bemowo wyznacza granica miasta, Marymoncka, Podleśna, Gwiaździsta, Potocka, Mickiewicza, Krasińskiego, Powązkowska, Okopowa, Towarowa, Prosta, Kasprzaka, Wolska i Połczyńska i cieszmy się tramwajami, które wyjadą za tę granicę, czyli długaśne 10, którego zarys trasy przypomina schody, 23, które dubluje 20-tkę od Marynina do Dworca Wileńskiego, a po zapowiadanym skierowaniu 13-tki na Górczewską przez Obozową i Radiową również będzie ją dublować do Dworca Wileńskiego, jedno w miarę proste 24, 26 które przestaje już wystarczać, 28 na którym pojazd niskopodłogowy, w którym uświadczymy niewykraczające poza granicę smrodu stężenie alkoholu w powietrzu to święto narodowe i 35, które na Bemowie przejeżdża w stronę Śródmieścia trzy, w stronę pętli cztery przystanki na Bemowie. Przecież domki jednorodzinne i rządek bloków przy torach kolejowych bardziej potrzebuje takiej trasy, niż większość Jelonek, które obładowują praktycznie każdy kurs 190. Bloków między Szańcową i Krępowieckiego, Jana Olbrachta i Górczewską nie liczę, bo z większości tych bloków odległość do Jana Olbrachta i do Górczewskiej jest porównywalna. Przecież kiedy przez twoją dzielnicę jeździ jeden przyspieszony autobus, który może w drodze wyjątku zostanie ocalony, jest doskonale. Przecież kiedy musisz nadrabiać metrem drogi, cisnąć się w skrajnym tłoku a następnie się przesiadać, żeby dojechać na plac Bankowy dwa razy wolniej niż autobusem prosto, jest idealnie. O 112 czy 189 nie wspomnę, bo tutaj jest to przykład ułomnej logiki. Jeśli autobus jest popularniejszy od tramwaju dublującego się na całej trasie albo z 10, albo z 28, należy tych ludzi wcisnąć do tramwaju na siłę, bo to aż 6,5 km, czyli aż 13 przystanków! Skandal! Jeśli natomiast linia na Służewiec jest na tyle popularna, by być pełna, to znak, że połączenie to należy skrócić. Może jestem głupi, ale jak dla mnie byłby to znak, żeby kupić autobusy na dodatkowe kursy.
wpis modyfikowany 1 raz, 17.10.2017 20:30 

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 




więcej
REKLAMA

Według władz Warszawy metrem na Bemowo
dojedziemy najpóźniej za:
 
dni

godzin

minut

sekund
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Sprzedam samochód
 Zapisz,zapamiętaj nr. 511 268 711 Ogłoszenie zawsze aktualne 7dni w tygodniu 24h Skup aut NIEMIECKICH,JAPOŃSKICH KOREAŃSKICH 1985 do 2017r Skupujemy MERCEDESY SPRINTERY 208,210,212,213,216,308,310,312,313,316,408,410,412,413,416 KACZORY 207,208,210,307,308,310,407,408,410 Mercedesy 190,124,123 ACTROSY SK MERCEDESY 1117,1120,1317,1320 MERCEDESY 814,817,914,917 MERCEDESY1422,1622,1735,1820,1827,2538,1922,2222,2224 VARIO,MB110 i inne JAPOŃSKIE TOYOTA Hiace Corolla Carina Avensis Dyna Hilux Picnic Camry Rav 4 Land Cruiser Auris Yaris Verso l lnne MAZDA E2200,E2000,NISSAN URVAN,MITSUBJSHI L300, L200,CANTER i inne KOREAŃSKIE HYUNDAI H100,KIA PREGIO,BESTA Prowadzimy profesjonalny skup samochodów Samochody,prywatne i firmowe,po leasingowe,po flotowe,płacimy atrakcyjne kwoty Auta w każdym stanie wizualnym,technicznym,prawnym itd. Zapewniamy wszystkie dokumenty do wyrejestrowania aut. Prosimy o kontakt telefoniczny,mejlowy lub SMS oddzwonimy w kilka minut. ZAPRASZAMY 511 268 I11

Usługi inne
 Lodówki, pralki, telewizory - naprawa 694-825-760

Kupię mieszkanie
 Zadłużone własnościowe lub lokatorskie odkupię lub dam na zamianę jedno z moich mieszkań 1 i 2 pokojowych. Jestem zainteresowany odkupieniem domu do remontu, nieruchomości z komornikiem, z lokatorami. Dostałeś w spadku część nieruchomości? Należy Ci się zachowek? Nie przegap go - odkupię spadek, udział w mieszkaniu, domu, kamienicy, działce. Nie jestem pośrednikiem. Tel 733+995+999, zamieniamy@gmail.com *Za mieszkania kwaterunkowe dziękuję.

Komputery
 A A Komputery Serwis Dojazd 0zł 504-617-837


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie