REKLAMA

Wola

inwestycje »

 

Koleją na Wolę. Przebudowa opóźniona

  21 listopada 2017

alt='Koleją na Wolę. Przebudowa opóźniona'
źródło: PKP PLK

To już oficjalne. Wpisanie do rejestru zabytków niemieckiego bunkra opóźniło prace o kilka miesięcy.

REKLAMA

Nie w marcu, ale "w połowie roku" zakończą się prace na linii kolejowej między dworcami Gdańskim a Zachodnim. Kilkumiesięczne opóźnienie jest spowodowane nagłym wpisaniem do rejestru zabytków stojącej przy Obozowej konstrukcji z czasów II wojny światowej, która pierwotnie była przeznaczona do zniszczenia. Ponieważ mazowiecki konserwator, prof. Jakub Lewicki interweniował już po rozpoczęciu inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe musiały liczyć się z dodatkowymi kosztami.

Tobruki zabytkami

Wspomniana konstrukcja to jeden z tzw. tobruków, czyli umocnionych stanowisk strzeleckich typu Ringstand 58c. Po spacyfikowaniu powstania warszawskiego Niemcy budowali je jako elementy umocnień, mających pomóc w obronie Warszawy przed Armią Czerwoną. Powstały m.in. na terenie Dworca Zachodniego, przy skrzyżowaniach linii kolejowej z Górczewską i Obozową oraz przy rozjeździe torów na wysokości Ostroroga i Kozielskiej. Po wojnie większość "tobruków" zasypano, a część - przykryto nawierzchnią.

Dokładna mapa wszystkich umocnionych stanowisk nie powstała do dziś. Zgodnie z decyzją prof. Lewickiego w rejestrze zabytków znalazło się 17 tobruków, ukrytych w ziemi przy Trasie Prymasa Tysiąclecia, Górczewskiej, Bema, Bema, Obozowej, Piaskowej, Tatarskiej, Tunelowej i Zawiszy. To efekt działań poznańskiej fundacji Thesaurus.

Wstąp do księgarni

Bliżej Zachodniego praca wre

Podczas gdy prace przy Obozowej były wstrzymane, na pozostałych odcinkach linii wszystko toczyło się zgodnie z planem. Perony stacji Młynów (d. Koło) i Wola (d. Kasprzaka) oraz 8. peron Dworca Zachodniego są już odbudowywane, zaś nad Wolską, Kasprzaka i Zawiszy widać konstrukcje nowych wiaduktów. Rośnie także kładka dla pieszych przy Prądzyńskiego, gdzie gotowe są podpory pod schody i przęsło. Jednocześnie na całym odcinku między dworcami Zachodnim i Gdańskim trwają prace na torach.

PKP PLK zapłaci za przebudowę linii 196 mln zł. Z punktu widzenia pasażerów najważniejszym elementem inwestycji jest nowa stacja przy Obozowej, na której będą się zatrzymywać SKM-ki z Legionowa i Białołęki, kursujące do Dworca Zachodniego.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (4)

# bka

21.11.2017 22:15

nad Kasprzaka zadnego wiaduktu nie ma , autor powinien sprawdzić temat zanim coś napisze

# Gdyby

23.11.2017 08:08

A może przeczytaj dokładnie " konstrukcja wiaduktu"

# pasażer

24.11.2017 22:14

196 mln za co ?
Za typowe konstrukcje stalowe pasujące na most na w środku lasu a nie wiadukt w wielkim mieście ?
A funkcjonalność nowych peronów a szczególnie dojść do nich , ocenimy po otwarciu.

REKLAMA

# kibo

27.12.2017 01:09

Ten kratownicowy wiadukt nad Wolską to jakaś pomyłka.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024