REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Jak wykorzystać tramwaj na Annopolu?

  6 lutego 2012

alt='Jak wykorzystać tramwaj na Annopolu?'
Autor mapki: Waldemar Roszak

Jednym z największych problemów wschodniej części dzielnicy, zwanej Zieloną Białołęką, jest fatalne połączenie komunikacją publiczną z innymi częściami Warszawy. Powszechny jest pogląd, że ekologiczny transport szynowy jest jedynym rozwiązaniem, które zapewnia sprawne przewiezienie dużej liczby mieszkańców. Od kilku lat dzielnica postuluje więc (na mój wniosek), aby zbudować linię tramwajową wzdłuż ul. Głębockiej i Trasy Olszynki Grochowskiej. Toczy się też pełna emocji dyskusja o skierowaniu do nas II linii metra. Realizacji tych idei nie należy się jednak spodziewać w ciągu kilku najbliższych lat.

REKLAMA

Niewykorzystany potencjał na Annopolu

W oczekiwaniu na wymienione wyżej docelowe rozwiązania, powinniśmy wykorzystać to, co mamy już teraz. Wszyscy wiedzą, że w ul. Annopol jest linia tramwajowa, która biegnie w kierunku Bródna i dalej do innych części Warszawy. Tylko... dlaczego tak mało mieszkańców Białołęki z niej korzysta? Wydaje się, że główną przyczyną jest brak wygodnych połączeń autobusowych dowożących pasażerów do tramwaju. Nie ma też możliwości pozostawienia samochodu osobowego na parkingu.

Wstąp do księgarni

Przystanek "Toruńska"

Najlepszym chyba miejscem na przesiadkę z autobusu do tramwaju, jest przystanek przy wiadukcie ul. Annopol nad Trasą Toruńską. Wysiadamy z autobusu i wsiadamy do tramwaju. Z tego miejsca w ciągu 12 minut dojedziemy do ronda Żaba. Dojazd do stacji metra Dworzec Gdański zabiera tylko 22 minuty, a do przyszłej stacji metra Dworzec Wileński około 18 min. Obecnie Trasa Toruńska kojarzy się z gigantycznymi korkami, w których stoją też autobusy. Na szczęście, w kwietniu kończy się jej przebudowa i skończą się problemy. Zaraz potem należy więc skierować więcej autobusów do przystanku Toruńska. Powinny to być "wielozadaniowe" linie, dojeżdżające także do pętli Żerań FSO oraz do stacji metra Marymont.

REKLAMA

Parking park & ride

Mieszkańcy wschodniej Białołęki w bardzo dużym stopniu korzystają z prywatnych samochodów. Aby mogli się przesiąść do tramwaju, potrzebny jest więc parking "Parkuj i Jedź", gdzie zostawią swoje pojazdy. Praktycznie jedynym miejscem, gdzie można go zlokalizować, są okolice ul. Annopol. Znajduje się tam teren należący do miasta. Na początku nie jest nam potrzebny drogi, kilkupoziomowy parking. Za nieduże pieniądze można przygotować parking naziemny. Jeżeli będzie zainteresowanie mieszkańców, to w przyszłości będzie można go rozbudować.

REKLAMA

Dojazd do parkingu

Kilka lat temu, na mój wniosek, wyasfaltowano ciąg ulic Przykoszarowa/Szlachecka, łączący ul. Białołęcką z ul. Annopol. Korzysta z niego wielu mieszkańców. To wąskie i kręte połączenie, to obecnie praktycznie jedyna możliwość dojazdu do naszego parkingu. Po kilku latach eksploatacji, potrzebna jest naprawa nawierzchni tych ulic.

W najbliższym czasie rozpocznie się budowa magistrali wodociągowej dużego przekroju, od ul. Annopol do wielkich osiedli przy Głębockiej. Przy tej okazji, prawdopodobnie będzie budowane przedłużenie ul. Daniszewskiej do ul. Białołęckiej. Ta szeroka, prosta i wygodna ulica znakomicie zastąpi Szlachecką i Przykoszarową.

Autobus Szlachecką?

Rozważa się także skierowanie autobusów do tramwaju na Annopolu, właśnie ulicami Przykoszarową, Szlachecką i Daniszewską. Aby pojechał tam tak duży pojazd, wymagana byłaby znacząca przebudowa tych dróg: poszerzenie i korekta zakrętów. Miasto jest właścicielem tylko wąskiego paska terenu pod jezdnią, więc potrzebne byłyby kosztowne wykupy dodatkowego miejsca. Cała inwestycja pochłonęłaby przynajmniej kilka milionów złotych. Uważam, że w aktualnej sytuacji budżetowej, lepiej wydać te pieniądze na inne inwestycje. Na razie dojedźmy autobusem do przystanku Toruńska. To nie wymaga inwestycji.

Priorytet dla tramwajów

Tramwaj, dzięki wydzielonemu torowisku nie stoi w korkach. Ma za to wiele przystanków i zatrzymuje się na skrzyżowaniach. Jazda tym środkiem lokomocji nie jest więc szybka. W związku z tym, wprowadza się w życie ideę tzw. priorytetu dla tramwajów. Jej celem jest zminimalizowanie liczby zatrzymań między przystankami. Polega to na odpowiednim sterowaniu sygnalizacją świetlną i zapewnieniu pierwszeństwa ruchu. Czujniki wykrywają zbliżający się tramwaj, następuje automatyczne włączenie zielonego światła dla niego i zatrzymanie ruchu na innych kierunkach. Dążymy ku ideałowi, gdzie tramwaj zatrzymuje się tylko na przystankach!

Najprawdopodobniej w 2013 roku zrealizowana będzie taka właśnie modernizacja linii tramwajowej pomiędzy Annopolem a placem Wileńskiem. W efekcie, spodziewane jest skrócenie czasu przejazdu o jedną czwartą. Do ronda Żaba dojedziemy więc w 9 minut, a do przyszłej stacji metra Dworzec Wileński w około 14.

Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka

 

REKLAMA

Komentarze (26)

 Johnny

06.02.2012 21:07, wpis modyfikowany 1 raz,ostatnio 06.02.2012 21:11

Radziłbym zweryfikować swoje poglądy. Na takie rozwiązanie szkoda kasy. Lepszym byłoby zbudowanie P+R przy PKP Toruńska. Od marca będzie można dojechać z tego miejsca do Wschodniego i na PKP Śródmieście. Szybciej i wygodniej. Już teraz można dojechać w kilkanaście minut do metra DW. Gdański.

 waldek_roszak

07.02.2012 11:12, wpis modyfikowany 1 raz,ostatnio 09.02.2012 07:58

Oczywiście P&R przy stacji PKP Toruńska baaaardzo by się przydał. W pełni się zgadzam! Tutaj przesiadałoby się bardzo dużo ludzi nadjeżdżających od wschodu Trasa Toruńską (S8).
Myślę, ze należy proponować różne rozwiązania. Tramwaj z Annopola szybko dojedzie do II linii metra na Pl.Willeńskim. Nie należy kumulować całego ruchu w jedno miejsce. Trzeba go rozdzielać na różne potoki pasażerów.
Mały i tani parking P&R przy Annopolu, ma raczej lokalne znaczenie i jest skierowany do mieszkańców okolic np. Białołęckiej, Ostródzkiej, Juranda ze Spychowa itd. Dojadą do parkingu ulicami Szlachecką/Przykoszarową.

# ddd

07.02.2012 17:58

Panie Radny !!!! Na miłość boską: Niewykorzystany potencjał ANNOPOLA.
Bo ja to z Wrocławiu jestem...

REKLAMA

# Marek K

08.02.2012 07:59

Cieszę się, że 2 z moich pomysłów przesłanych mailem do Pana (17.11.2011) znalazły uznanie i zostały zamieszczone w artykule. Mam nadzieję, że wystarczy determinacji w realizacji opisanych koncepcji.

# z ciekawości

08.02.2012 08:28

"Obecnie Trasa Toruńska kojarzy się z gigantycznymi korkami, w których stoją też autobusy. Na szczęście, w kwietniu kończy się jej przebudowa i skończą się problemy."
Panie Waldku, a to nie jest przypadkiem tak, że niebawem Most Grota będzie zamknięty na czas dłuższy? Tuż po EURO? Tak przynajmniej pani Hania w TV mówiła

 waldek_roszak

08.02.2012 09:10, wpis modyfikowany 4 razy,ostatnio 08.02.2012 10:27

#z ciekawości napisał(a) 08.02.2012 08:28
"Obecnie Trasa Toruńska kojarzy się z gigantycznymi korkami, w których stoją też autobusy. Na szczęście, w kwietniu kończy się jej przebudowa i skończą się problemy."
Panie Waldku, a to nie jest przypadkiem tak, że niebawem Most Grota będzie zamknięty na czas dłuższy? Tuż po EURO? Tak przynajmniej pani Hania w TV mówiła

Rzeczywiście planuje się, aby zaraz po EURO rozpocząć przebudowę następnego odcinka TT/S8, pomiędzy węzłami/skrzyżowaniami TT/Jagiellońska a TT/Prymasa Tysiąclecia (przy Lasku na Kole). Ma nastąpić też przebudowa/poszerzenie Mostu Grota do 5 pasów w każda stronę.
GDDKiA, która jest inwestorem, chciałaby oczywiście, aby na czas przebudowy zamknąć most. Na szczęści o organizacji ruchu decyduje Warszawa (Główny Inżynier Ruchu), który nie zgadza się na takie coś.
Most Grota, to tak naprawdę 2 oddzielne mosty. Będzie więc zamykany jeden a cały ruch przeniesiony zostanie na drugi.
No i tu pojawia się pytanie, jak to zrobić? Chyba jeszcze nie ma finałowej decyzji. Najprościej udostępnić po 2 pasy w każda stronę. Rozważa się też zawężenie pasów i zrobienie 5 (zamiast 4).
Myślę, że można spróbować zrobić coś, co bardzo rzadko widuje się w Polsce. Przed południem 3/4 pasy do centrum i 1/2 do Marek. Po południu
na odwrót. To wymaga jednak sprytnej organizacji ruchu.
Proszę pamiętać, że w tym czasie będzie już otwarty Most Skłodowskiej/Północny, na który przeniesie się duża część ruchu. Rozważa się więc zamknięcie wjazdu na Grota z Modlińskiej i Jagiellońskiej.
Moim zdaniem, dzisiaj wąskim gardłem jest odcinek TT/S8 przed Mostem Grota. Na most wjeżdżamy 2 PASAMI RUCHU. Na moście można już nacisnąć pedał gazu.
Reasumując. Może jestem zbytnim optymistą, ale wydaje mi się, że od maja powinny znacząco zmaleć korki na TT/S8, na wschód od mostu. W związku z tym autobus SZYBKO DOJEDZIE DO TRAMWAJU, o czym pisałem w artykule.
Pozdrowienia
Waldek Roszak
radny dzielnicy Białołęka
(zapraszam na www.roszak.eu)

REKLAMA

 waldek_roszak

08.02.2012 09:27, wpis modyfikowany 21 razy,ostatnio 09.02.2012 14:21

#Marek K napisał(a) 08.02.2012 07:59
Cieszę się, że 2 z moich pomysłów przesłanych mailem do Pana (17.11.2011) znalazły uznanie i zostały zamieszczone w artykule. Mam nadzieję, że wystarczy determinacji w realizacji opisanych koncepcji.

Pamiętam oczywiście cenne uwagi zawarte w mailu. Ucieszyło mnie, że takie poglądy ma wiele osób.
:)
Temat wykorzystania tramwaju na Annopolu, to oczywiście nie mój autorski pomysł. Dyskutowany jest od kilku lat. Pisałem o tym także tutaj:
http://roszak.eu/komunikacja-publiczna-nowe-mozliwosci
Pzdr
Waldemar Roszak

# RobertW

08.02.2012 11:51

Polecam wizytę na P+R Połczyńska i nie pisanie więcej bredni wyssanych z dużego palca....

# antyurz%u0119dnik

08.02.2012 18:00

Rozpatrywanie zamknięcia wjazdu na Grota z Modlińskiej spowoduje to, że wszyscy mieszkańcy Tarchomina chcący przedostać się na drugą stronę Wisły będą zmuszeni jechać do Gdańskiego, bo Most Północny będzie blokował się od Jabłonny. SUPER ROZWIĄZANIE I GRATULUJĘ GŁÓWNEMU INZYNIEROWI.

REKLAMA

 waldek_roszak

14.02.2012 11:25, wpis modyfikowany 1 raz,ostatnio 14.02.2012 11:26

#RobertW napisał(a) 08.02.2012 11:51
Polecam wizytę na P+R Połczyńska i nie pisanie więcej bredni wyssanych z dużego palca....

Rozumiem, że chyba jest mowa o tym, że na tym P+R nie ma, że tak się wyrażę, zbyt dużego ścisku.
Cóż... miasta nie są z gumy. Sądzę, że budowanie P+R w węzłach przesiadkowych komunikacji publicznej jest jednym z właściwych pomysłów, aby ograniczyć ruch samochodów osobowych w centrum dużych miast. Może powiem nawet, że nie ma innego wyjścia.
P+R musi się jednak pojawić w ODPOWIEDNIM MIEJSCU. W takim, aby pasażerom "chciało się" (czyli opłacało) tam zostawić samochód.
Czy P+R na Połczyńskiej spełnia takie wymagania? To już jest zupełnie inna dyskusja.

 robertk

14.02.2012 16:30

W zasadzie cała treść tego artykułu i wszystkie wnioski powtarzają pomysły i argumenty wielokrotnie już, także na łamach "Echa", przytaczane. Może poza wnioskiem, tym razem już "autorskim", całkowitego zaniechania myśli o doprowadzeniu autobusu na Annopol.
Konieczność wykorzystania tramwaju w tym miejscu była jedną z osi działania Stowarzyszenia Moja Białołęka, właśnie na rzecz polepszenia dojazdu do tramwaju, a także programu np. Agnieszki Borowskiej w wyborach do rady dzielnicy. W szczególności "Moja Białołęka" od lat zabiega o parking P+ R i w tym zakresie np. doprowadziła do zapisów w Studium Komunikacji dla Wschodniej Białołęki. Tak więc, panie Waldku, nie wszystkie pomysły są oryginalne...

 waldek_roszak

16.02.2012 16:03, wpis modyfikowany 10 razy,ostatnio 16.02.2012 20:50

robertk napisał 14.02.2012 16:30
W zasadzie cała treść tego artykułu i wszystkie wnioski powtarzają pomysły i argumenty wielokrotnie już, także na łamach "Echa", przytaczane. Może poza wnioskiem, tym razem już "autorskim", całkowitego zaniechania myśli o doprowadzeniu autobusu na Annopol.
Konieczność wykorzystania tramwaju w tym miejscu była jedną z osi działania Stowarzyszenia Moja Białołęka, właśnie na rzecz polepszenia dojazdu do tramwaju, a także programu np. Agnieszki Borowskiej w wyborach do rady dzielnicy. W szczególności "Moja Białołęka" od lat zabiega o parking P+ R i w tym zakresie np. doprowadziła do zapisów w Studium Komunikacji dla Wschodniej Białołęki. Tak więc, panie Waldku, nie wszystkie pomysły są oryginalne...

Hmmm... Chyba za bardzo nie rozumiem intencji tego postu...
Proszę jeszcze raz przeczytać artykuł. Nie ma tam nigdzie wzmianki, że to mój autorski pomysł. Sprawa jest powszechnie znana i dyskutowana od kilku lat. Zajmowało się tym wiele osób, w dużym zakresie także Moja Białołęka.
Jakoś nie mam zamiaru wchodzić w nieprzyjemną dyskusję na temat, co i kto zrobił, dlaczego więcej od innych itd. Takie licytacje do niczego nie prowadzą. Więc na tym skończę...
Uważam, że NIC NIE DZIEJE SIĘ ZA SPRAWĄ JEDNEJ OSOBY. Dotyczy to wszystkich tematów, od strategicznej walki o metro, poprzez przebudowę ulicy, kończąc na załataniu dziury w chodniku. Jestem radnym od 2006 roku i wiem dobrze, że aby coś zrobić, potrzebna jest współpraca radnych, zarządu, urzędników i organizacji pozarządowych (po obu stronach Wisły). Bardzo często NIEZBĘDNA jest pomoc i zaangażowanie MIESZKAŃCÓW.
robertk napisał 14.02.2012 16:30
wnioskiem (...) całkowitego zaniechania myśli o doprowadzeniu autobusu na Annopol.

Nigdzie tego nie napisałem! Powiedziałem tylko, że w dzisiejszej sytuacji finansowej miasta (przy wielkim ograniczeniu dostępnych pieniędzy, gdy trzeba niestety wybierać, które inwestycje realizujemy a które nie), lepiej wydać kasę na inny cel. Na razie autobusem dojedźmy Trasą Toruńską do przystanku przy wiadukcie z tramwajem.
W przyszłości można oczywiście wrócić do pomysłu poszerzenia Szlacheckiej/Przykoszarowej.
Pozdrowienia
Waldek Roszak
radny dzielnicy Białołęka
***
P.S.
No dobra - nie wytrzymałem - inni mogą, to też się pochwalę ;)))
Oto LINKI do mojego programu wyborczego z 2010 roku. Znajdziecie tam informacje o linii tramwajowej i parkingu na Annopolu.
http://roszak.eu/komunikacja-publiczna-nowe-mozliwosci
http://roszak.eu/images/stories/mapa.jpg

REKLAMA

# tomek

19.02.2012 11:51

A może warto byłoby wydłużyć linię tramwajową do CHT Marywilska, jest tam duży parking, w tygodniu zazwyczaj pusty. Kupcy byliby zadowoleni że można dojechać tramwajem a mieszkańcy mogliby zostawiać auta i przesiadać się do tramwaju.

# adrian

19.02.2012 11:59

Powinno się rozważyć zbudowanie mostu drogowego nad kanałem w tym miejscu, który pozwoliłby na ucieczkę od korków z Płochocińskiej, dojazd do tramwaju nawet dla tysięcy ludzi oraz połączyłby nowy outlet z CH Marywilska. Dziwie się, że nie podjęto rozmów w tej sprawie z tymi dwoma centrami handlowymi, które na pewno byłyby zainteresowane takim mostem, a także z Tramwajami Warszawskimi , bo te w ramach budowy zajezdni mogłyby zrobić coś więcej.

# Gln

20.03.2012 13:04

@Johnny: Oprócz czasu przejazdu liczy się jeszcze częstotliwość. Tramwaje z Toruńskiej odjeżdżają co 2 minuty, więc średni czas oczekiwania na tramwaj jest niemal pomijalny; w czasie oczekiwania na pociąg tramwaj prawie się dojedzie do Wileniaka - a mówimy tu o szczycie, gdzie rozkład pociągów ma 20-minutowe dziury, a co dopiero o środku dnia czy wieczorze...

REKLAMA

 tarantula01

21.03.2012 07:29

Rada Dzielnicy w zeszłej kadencji przyjęła uchwałę, w której wnioskowała o to przedłużenie.
http://radny.com.pl/dokumenty/uchwaly/20marywilska44zmiany-suikzp100921zarzad.pdf
http://radny.com.pl/dokumenty/uchwaly/20marywilska44zmiany-suikzp100924poprawka-.pdf
http://radny.com.pl/dokumenty/uchwaly/20marywilska44zmiany-suikzp100924poprawka-zal.jpg
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

 tarantula01

21.03.2012 07:29

Rada Dzielnicy w zeszłej kadencji przyjęła uchwałę, w której wnioskowała o to przedłużenie.
http://radny.com.pl/dokumenty/uchwaly/20marywilska44zmiany-suikzp100921zarzad.pdf
http://radny.com.pl/dokumenty/uchwaly/20marywilska44zmiany-suikzp100924poprawka-.pdf
http://radny.com.pl/dokumenty/uchwaly/20marywilska44zmiany-suikzp100924poprawka-zal.jpg
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

# z Dąbrówki

21.03.2012 13:52

A obecne PO jakoś ją realizuje? Czy to tylko kolejny papier radnych? Bo radny Roszak stroi się w piórka chełpiąc się, że po 4 latach od pierwszej uchwały udało mu się przekonać swoich kolegów do kolejnej uchwały o tramwaju, co ostatnio zresztą zarzucił na rzecz metra. Może dlatego, że o metrze będzie można podejmować uchwały przez kolejne kilkanaście lat?

 platformers

21.03.2012 15:23

Uchwały mogą sobie podejmować jakie chcą, ważne jest, żeby się ktoś nimi przejął.

# miasto

21.03.2012 15:54

To na razie się nimi mało kto przejmuje.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

City Break
City Break

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy