REKLAMA

Legionowo

drogi »

 

Jabłonna: trasa mostowa - zmiana planów?

  2 października 2012

alt='Jabłonna: trasa mostowa - zmiana planów?'
O konieczności budowy trasy, która połączyłaby Legionowo z Łomiankami, mówi się już od 30 lat. Obecnie najbliższą przeprawą jest most Północny.

Legionowskie starostwo chce przekonać mieszkańców Jabłonny i Chotomowa do budowy tzw. trasy mostowej. Urzędnicy Jabłonny chcą wykreślenia drogi i przeprawy z planów zagospodarowania przestrzennego. Marszałek szuka kompromisu ograniczając trasę do niezbędnego minimum.

REKLAMA

O konieczności budowy trasy, która połączyłaby Legionowo z Łomiankami, mówi się już od 30 lat. Dla mieszkańców powiatu legionowskiego byłaby to wspaniała alternatywa dla zakorkowanej Modlińskiej. Sprawa utknęła jednak w martwym punkcie. Droga ta nie jest ujęta w żadnych planach finansowych, nawet odległych, od lat figuruje jednak na mapach jako rezerwa terenu. Przeciwko takiej sytuacji, czyli blokowaniu ludziom nieruchomości protestuje wielu mieszkańców Jabłonny i Chotomowa, a gmina wystąpiła oficjalnie o skreślenie drogi ze strategicznych dokumentów planistycznych regionu.

Dlaczego? Przepisy o planowaniu przestrzennym nakazują gminie wypłacanie odszkodowań właścicielom działek zarezerwowanych w planach pod drogi. Inwestycje nie są latami realizowane, ludzie więc mają prawo wystąpić z roszczeniami. Rejon planowanej trasy mostowej, niegdyś zupełnie pusty, dziś jest coraz gęściej zabudowywany.

Starosta legionowski chce przekonać do inwestycji właśnie mieszkańców Jabłonny i Chotomowa.

- Zależy nam na szybkiej decyzji i zaplanowaniu inwestycji. Taki stan zawieszenia jest najgorszy. Dlatego chcemy przekonać mieszkańców do tej trasy - mówi starosta Jan Grabiec. Podkreśla też, że ludzie muszą sobie zdać sprawę, że jeśli okaże się, że droga jest niezbędna, to i tak w końcu zostanie wybudowana, ponieważ specustawa o budowie dróg daje takie możliwości. Wtedy ani głos mieszkańców, ani nawet władz lokalnych nie będzie miał żadnego znaczenia. Będą wyburzenia i znacznie większe koszty.

Jabłonna: wykreślmy z planów

- W sprawie trasy urząd zajął stanowisko 17 marca, wysyłając wniosek o jej likwidację do projektu zmiany planu zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego. Czy inwestycja będzie utrzymana na mapach i czy będzie realizowana zależy od sposobu rozpatrzenia naszego wniosku przez marszałka województwa.

Ludzie muszą sobie zdać sprawę, że jeśli okaże się, że droga jest niezbędna, to i tak w końcu zostanie wybudowana, ponieważ specustawa o budowie dróg daje takie możliwości - mówi starosta Jan Grabiec.
Niestety, urząd gminy nie jest władny, aby "uwolnić" tereny zarezerwowane pod trasę, ponieważ jest to inwestycja o znaczeniu krajowym, więc decyzje zapadają na szczeblu województwa. Decyzje odszkodowawcze w omawianej kwestii również nie należą do kompetencji urzędu - mówi Grażyna Kacprzykowska, kierowniczka referatu ładu przestrzennego.

Urząd wystąpił o wykreślenie trasy z planów na wniosek właścicieli działek od lat blokowanych pod tę inwestycję. Od kilkudziesięciu lat nie mają oni możliwości zagospodarowania swoich gruntów. - Albo niech wreszcie kupią od nas te działki, albo pozwolą coś z nimi robić - mówią wściekli właściciele terenów przewidzianych pod trasę mostu.

Kup bilet

Łomianki chciały wykreślić. Bezskutecznie

W Łomiankach od ponad 30 lat również są zarezerwowane grunty pod trasę z Legionowa. Powstanie ona wzdłuż ul. Armii Poznań, na której przedłużeniu zostałby zbudowany most. Jakiś czas temu władze Łomianek, podobnie jak Jabłonny, próbowały wykreślić trasę mostową z planów, jednak ich starania spełzły na niczym.

Zdaniem przedstawicieli Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji trasa nie powinna być wykreślona z planów. - W tej chwili władze gmin pozawarszawskich mogą nie widzieć sensu utrzymywania pod nią rezerwy w planach miejscowych. Jednak gdy wraz z rozrostem aglomeracji liczba mieszkańców zamieszkałych bezpośrednio za północną granicą Warszawy po obu stronach Wisły wzrośnie do np. 150 tys., tj. podwoi się, to dodatkowy most będzie niezbędny. Trudno go będzie jednak zbudować, gdy nie będzie zarezerwowanego terenu na ten cel. Wykreślić trasę jest łatwo, wpisać ją do planów ponownie dużo trudniej - mówi Wojciech Tumasz, jeden z założycieli SISKOM-u.

REKLAMA

Marszałek szuka kompromisu

Tymczasem wygląda na to, że jednak głosy sprzeciwu nie pozostaną bez echa. Marszałek województwa z trasy nie rezygnuje, jednak chce by została ona skrócona.

- Trasa ta była w ostatnim czasie przedmiotem analiz w toku prac nad Studium Zagospodarowania Przestrzennego Obszaru Metropolitalnego Warszawy. W efekcie licznych konsultacji z zarządcami dróg, przyjęto i zapisano w nim ustalenia o ograniczeniu trasy mostowej do odcinka pomiędzy trasą S7 a drogą wojewódzką nr 630 na obszarze gminy Jabłonna oraz rezygnacji z planowanego odcinka na północ od tej drogi. Dokument Studium nie stanowi jednak aktu prawa miejscowego, a jego zapisów nie można uznawać za wiążące - mówi Marta Milewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego.

Anna Sadowska

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (30)

# Mordacz

02.10.2012 09:30

Trasa ta nie jest dla mieszkańców CHotomowa, tylko dla powiatu. Jak myślići 150 tysięczny powiat chciałby się przemieścić tą drogą przez Chotomów. Fajnie by było, co...? Pozdrawiamy Starostę i dziękujemy Panu. Nie zgadzamy się !!!!!

# setiu

02.10.2012 09:48

Jestem mieszkańcem Chotomowa, bardzo by było fajnie gdyby ta trasa powstała. Była by to bezpieczna wersja ulicy partyzatów. Jeśli zostanie wykreślona cześć dalsza z planów należy uznać że można jechać ulicą partyzatów 140 km/h. Co oznacza zwiększenie prędkości na tym odcinku o 50km/h.

# mieszkanka Chotomowa

02.10.2012 09:50

Właścicielom działek nalezy wypłacić odszkodowanie wykupując od nich grunty. Wykreślanie trasy z planów jest głupotą.

REKLAMA

# mieszko

02.10.2012 12:25

Głupotą jest pozostawienie jej.
Jeśli ktoś chce mieszkać przy autotradzie bo taki będzie standard tj. dwa pasy ruchu w każdą stronę to nie ma sprawy. Sprowadzałem się do cichego spokojnego mijejsca, a nie trasy przelotowej dla TIRów na wschód.
Jeśli tak będzie to nie ma perspektyw żeby tu mieszkać.

# rozum

02.10.2012 12:51

Mieszko:
Ta trasa to nie jest żaden nowy pomysł, lecz jest w planach od kilkudziesieciu lat, więc jeśli sprowadziłeś sie tutaj nie zapoznając sie z mpzp to jest to twoja osobista tragedia.

# Bogdan

02.10.2012 19:51

Zamiast cisnąć wojewode, marszałka i ministra transportu w sprawie przyspieszenia tej inwestycji, to pani wojt wykreśla ją z planów? Dlaczego wybory są dopiero za dwa lata? Tej pani trzeba podziękować!

REKLAMA

# jas

02.10.2012 20:22

To nie jest tragedia jednego czy kilku mieszkańców ale całego Chotomowa. Pozostałe wpisy uznaję jako lobby z powiatu. Nikt z kim mam do czynienia nie akceptuje stanu takiej trasy, pomimo zapisów od 30 lat. Mówimy NIE TRASIE MOSTOWEJ.
Zgodzę się, że ta trasa jest dla Legionowa i rozumem że jest dla nich jedynym wyjściem. Sami zdjęli trasę Olszynki Grochowskiej w kierunku Warszawy żeby nikt im nie jeździł, a teraz szukają rozwiązania alternatywnego (czyli frajerów w Chotomowie).

# jas

02.10.2012 20:25

To nie jest tragedia jednego czy kilku mieszkańców ale całego Chotomowa. Pozostałe wpisy uznaję jako lobby z powiatu. Nikt z kim mam do czynienia nie akceptuje stanu takiej trasy, pomimo zapisów od 30 lat. Mówimy NIE TRASIE MOSTOWEJ.
Zgodzę się, że ta trasa jest dla Legionowa i rozumem że jest dla nich jedynym wyjściem. Sami zdjęli trasę Olszynki Grochowskiej w kierunku Warszawy żeby nikt im nie jeździł, a teraz szukają rozwiązania alternatywnego (czyli frajerów w Chotomowie).

# ONion

02.10.2012 21:06

Trasa mostowa widnieje na planach od przeszło 50 lat. Czemu świadomi mieszkańcy którzy wybierali te okolice ze względu na trasę szybkiego ruchu nieopodal, mają cierpieć przez sieroty losu które kupowali, bo im się podoba, bez sprawdzenia co będzie w okolicy? I pokupowali działki taniej bo bliżej trasy? A czasem nawet po tej samej cenie blisko trasy;)
Trasa 2x2 rozpoczyna się w okolicy legionowa i dalej na Wieliszew, na Jabłonnie trasa będzie 2x3;)

REKLAMA

# Arturoo

03.10.2012 07:51

#jas napisał(a) 02.10.2012 20:22
To nie jest tragedia jednego czy kilku mieszkańców ale całego Chotomowa. Pozostałe wpisy uznaję jako lobby z powiatu. Nikt z kim mam do czynienia nie akceptuje stanu takiej trasy, pomimo zapisów od 30 lat. Mówimy NIE TRASIE MOSTOWEJ.

Jestem mieszkańcem Chotomowa, mieszkam w okolicy polnej. Okolice wybierałem świadomie wiedząc, że po drugiej stronie Chotomowskiej/partyzatów powstanie trasa szybkiego ruchu. Czemu świadomi mieszkańcy mają cierpieć przez takie czerepy jak ty które swoje błędy chcą zniwelować obarczając innych za błędy swoje? Dokonałeś wyborów kupując dom na osiedlu HEppY lub gdzieś w okolicy trasy to teraz ciesz się jak głupi jesteś. Trasa mostowa- czekamy mieszkańcy CHOTOMOWA JESTEŚMY NA TAK

# olek

03.10.2012 08:14

Dziękujemy za trasę mostową, niech Legionowo buduje Olszynkę Grochowską. MIeszkańcy sie nie zgodzili to szukają frajerów w Chotomowie z Trasą Mostową.

# xyz

03.10.2012 08:58

#rozum ma rację, bo o tej trasie mówi się odkąd pamiętam. taka sama sytuacja była z obwodnicą jabłonny, która była w planach od dawna, ludzie kupili mieszkania na cichych osiedlach nie sprawdzając co pod ich oknami jest planowane, a później zaczęli protestować.
niestety tak to jest w naszym kraju, że każdy by chciał mieć równe, szerokie drogi, ale broń Panie Boże w ich sąsiedztwie... tak więc witamy w polskim piekiełku

REKLAMA

# dajan55

03.10.2012 09:18

Trasa od co najmniej 30 lat jest wyznaczona do realizacji !!!. Ludzie którzy w okolicy kupili i pobudowali domy dobrze o niej wiedzieli a dziś mówią ; droga most owszem ale nie u mnie pod domem tylko u sąsiada !. A fe nieładnie !!!

# Zieleniecki

03.10.2012 11:18

Wykreslanie z planów trasy, która tam jest od lat to głupota władz gminy. Równie dobrze można wykreslić tereny rezerwowane pod szkoły, przedszkola czy szpital. Marszałek niepotrzebnie się ugiął.

# GRU

03.10.2012 11:35

Każdy nowy most dla aglomeracji warszawskiej jest cenny. Metropolia się rozrasta i będzie się rozrastać. To fakt, a jeśli komuś to przeszkadza niech się przeniesie gdzieś gdzie nie ma takich problemów.
Za kilka lat na terytorium Legionowa, Jabłonny, Chotomowa i innych miejscowości będzie mieszkać 120-150 tys. ludzi. I wcale nie jest to odległa perpektywa. 6 lat temu, gdy wprowadzałem się na Tarchomin mieszkało tam ok. 70 tys. osób, teraz jest tam ok. 100tys. W Jabłonnie i Chotomowie wielu dzisiejszych osiedli jeszcze nie było. Trzeba myśleć perpaktywicznie, tym bardziej, że za pare lat być może powstanie po drugiej stronie tramwaj łączący Łomianki z metrem Młociny. Część mieszkańców powiatu Legionoskiego mogłaby z tego skorzystać (oczywiście pod warunkiem wybudowania mostu)
Warszawa i aglomeracja potrzebują jeszcze przynajmniej 4 mostów, a trasa legionowska jest jednym z nich

REKLAMA

# Olek

03.10.2012 16:01

dokładnie, kupując dom nie kupuje się go na tydzień tylko na całe życie. Nie dlatego tanio kupiłeś działkę bo jesteś super gość tylko dlatego że obok miała przechodzić trasa. A więc od początku powinieneś sprawdzić czy będziesz mieszkał przy autostradzie, czy przy lotnisku.

# yollek

04.10.2012 00:07

Zamiast od 30 lat gadać trzeba ją w końcu zrobić. Sam mieszkam w Janówku Drugim, a gmina Jabłonna mi nie pasuje. Chciałbym mieszkać w gminie Wieliszew, bo gmina Jabłonna jest wszystkiemu na nie. Najlepiej zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na premie dla urzędników. Starostwo powinno się zabrać za tę przeprawę !!! Niewiem dlaczego nie występują o dofiansowanie i realizację trasy ??????

# Szymon

05.10.2012 22:33

Za 15 lat będzie "CHCEMY TRASĘ MOSTOWĄ!!!! PÓŁNOCNY ZAKORKOWANY, TORUŃSKI ZAKORKOWANY, KRASIŃSKIEGO <daj boże> ZAKORKOWANY, GDAŃSKI ŚREDNIO BO DOJAZDY ZAKORKOWANE, MOST DO ŁOMIANEK I AUTOBUSY DO TAMTEJSZEJ LINII TRAMWAJOWEJ DO METRA MŁOCINY!!!", ale teraz nie, bo głośno, bo szybki ruch, i w ogóle nie bo już i o. Ludzie, ruch tam będzie dość niski moim zdaniem, Legionowo będzie rozrzucało ruch w połowie tam i w połowie na Warszawskiej, to nie będą dzikie tabuny. Zwłaszcza w okolicach Chotomowa. Macie wybór, znieść hałas i mieć świetny dojazd do Warszawy, albo męczyć się w korkach przez kolejne 30 lat i narzekać jak wam to źle nie jest. Myślę że hałas jest 100x lepszym rozwiązaniem. Zwłaszcza że nie wkur... tysięcy ludzi którzy by tam jeździli.

REKLAMA

# tutejszy

06.10.2012 09:10

Trasa jak i przeprawa przez Wisłę jest już teraz bardzo potrzebna, a co bedzie za kilka lat. Proszę nic nie wykreślać, tylko wykupić działki i budować.

# asdf

06.10.2012 18:41

Chcemy trasy mostowej i to jak najszybciej
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

City Break
City Break

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024