REKLAMA

Bemowo

inwestycje »

 

Górczewska od nowa. Zieleń, jezdnie czy buspasy?

  5 kwietnia 2018

alt='Górczewska od nowa. Zieleń, jezdnie czy buspasy?'
źródło: UM Warszawa

Sześć pasów czy cztery? Więcej zieleni czy buspasy? Trwają konsultacje, które budzą ogromne emocje na Woli i Bemowie.

REKLAMA

Trwająca budowa stacji metra przy Sokołowskiej i Księcia Janusza to dopiero początek wieloletniej przebudowy Górczewskiej. Do 2023 roku przy ulicy powstaną jeszcze trzy przystanki podziemnej kolei: przy Wola Parku, Powstańców Śląskich i Lazurowej. Górczewska będzie zamykana odcinkami i powoli zniknie z pamięci warszawiaków, podobnie jak w latach 90. Metro na Bemowo. Brakuje 420 milionów Metro na Bemowo. Brakuje 420 milionów
Dobrze znani w mieście Turcy i Włosi albo państwowa chińska firma - kto zbuduje metro między bemowskim ratuszem a Karolinem?

ZTM: 506 nie wróci. Co nam da metro? ZTM: 506 nie wróci. Co nam da metro?
Nie widać szans na powrót popularnej niegdyś linii, której przywrócenia domaga się część mieszkańców Jelonek.

Co z remontem Obozowej? "Musieliśmy przesunąć" Co z remontem Obozowej? "Musieliśmy przesunąć"
Urzędnicy jak ognia unikają odpowiedzi na pytanie o terminy, zasłaniając się dużymi inwestycjami na Woli. Problem w tym, że końca tych inwestycji nie widać.
znikła al. Niepodległości, a później Świętokrzyska. Co czeka ją w przyszłości?

Będzie węziej

W warszawskim ratuszu powstały dwie, dość zbliżone koncepcje nowej Górczewskiej na odcinku od Klemensiewicza do Młynarskiej. Pierwsza z nich zakłada ujednolicenie szerokości jezdni do dwóch pasów w każdym kierunku (z zatokami autobusowymi). Powstałyby także miejsca parkingowe, dwie drogi rowerowe i dodatkowe miejsca dla pieszych oraz "miejsca reprezentacyjne", m.in. przy Płockiej, obok parku Ulricha i na wysokości bemowskiego ratusza. Odzyskane dzięki zwężeniu jezdni miejsce zostałoby przeznaczone głównie na zieleń.

W drugim wariancie Górczewska miałaby trzy pasy w kierunku centrum (w tym buspas) i dwa w stronę granicy miasta. To właśnie od wybranej szerokości jezdni będzie w największej mierze zależeć, ile miejsc parkingowych i drzew udałoby się zmieścić przy ulicy.

Wstąp do księgarni

Nie wszyscy lubią zieleń

Ogłoszenie konsultacji w sezonie wielkanocnym mogło być próbą gaszenia politycznego "pożaru", wywołanego przez burmistrza Woli Krzysztofa Strzałkowskiego. Wybuchł on, gdy aktywiści Woli Mieszkańców upublicznili stanowisko w sprawie przyszłości Górczewskiej, które Strzałkowski (nota bene wcześniej zarządzający Bemowem) przesłał do warszawskiego ratusza. Lwia część opinii burmistrza była poświęcona zieleni i bezpieczeństwu na drodze, przede wszystkim w kontekście krytyki szpalerów drzew. W dokumencie znalazły się sformułowania, które trudno określić inaczej, niż jako kuriozalne:

- Utrata kontroli nad pojazdem, np. ze względu na poślizg na zalegających liściach, może spowodować wypadnięcie samochodu z jezdni - napisał Strzałkowski. - W takim wypadku rząd drzew stanowi drewnianą ścianę, w którą kierowca uderzy ze stuprocentową pewnością. (...) Gałęzie wrastają w skrajnię, zaczepiając i niszcząc samochody ciężarowe i autobusy. (...) Łamane gałęzie i drzewa zrywają trakcje elektryczne, unieruchamiając komunikację publiczną.

- Postulaty zawarte w dokumencie są niezgodne z polityką miejską i standardami kształtowania zieleni - komentuje radna Aneta Skubida. - Potencjalne niekorzystne aspekty zieleni są wyolbrzymione, a niektóre wręcz wyssane z palca. Nie ma zaś mowy o tym, w jaki sposób miasto sobie z nimi radzi, nie ma też słowa o ogromnych zaletach, takich jak oczyszczanie powietrza czy dawanie ochłody latem. To pismo pokazuje, jakie jest podejście urzędu do zieleni.

Już kilka godzin po publikacji pisma, prawdopodobnie po lekturze negatywnych komentarzy w internecie, burmistrz Strzałkowski ogłosił, że... wycofuje stanowisko. Zapowiedział także wysłanie swoich urzędników do Zarządu Zieleni na szkolenie.

REKLAMA

Podzielone zdania

- Budując metro liczymy na mniejszy ruch na ulicach, jednak okazuje się, że tam, gdzie metro zostało wybudowane, ruch wcale nie jest mniejszy: tramwaje i autobusy są zapełnione, samochody dalej jeżdżą - mówi bemowska radna Hanna Głowacka. - Górczewska przenosi ruch wylotowy z Warszawy, więc jest bardziej obciążona, niż zwykła ulica. To nie zmieni się drastycznie po wybudowaniu metra. Dlatego trudno byłoby już dzisiaj podejmować decyzję o ograniczeniu parametrów ulicy, tym bardziej że bardzo długo walczyliśmy o jej ucywilizowanie. Uważam, że zamiast zwężać, należy pomyśleć, jakie nowinki techniczne wykorzystać, aby było dużo zieleni i zapewnione bezpieczeństwo.

- Kilka dni temu przeprowadziłem na Facebooku ankietę wśród mieszkańców Bemowa i 91% spośród 824 głosujących opowiedziało się za zachowaniem szerokiej Górczewskiej - mówi Jakub Gręziak, były wiceburmistrz dzielnicy, przewodniczący klubu radnych Wybieram Bemowo. - Pamiętam horror jazdy Górczewską, gdy była jednopasmowa, a było to zanim powstały osiedla na Pełczyńskiego i na Chrzanowie. Oczywiście przy okazji inwestycji warto byłoby pomyśleć o odseparowaniu ścieżek rowerowych i chodników zielenią.

- Jeśli komuś wydaje się, że dzięki uruchomieniu metra natężenie ruchu kołowego zmaleje, to się myli - dodaje Sebastian Tyszczuk z Kukiz'15. - Ono rośnie i nadal stale będzie rosło w związku z prowadzonymi inwestycjami mieszkaniowymi na Woli, Bemowie oraz w granicach gmin powiatu warszawskiego zachodniego. To właśnie budowa metra te inwestycje napędza. Proponowanie zwężenia Górczewskiej przy jednoczesnym uspokojeniu ruchu na Obozowej oraz uwzględnieniu ruchu związanego z budową nowych osiedli bez przeprowadzenia badań ruchu to czystej wody populizm. Postulujemy o poprzedzenie inwestycji postępowaniem środowiskowym.

Zdecydowanie inne zdanie mają tzw. ruchy miejskie, kojarzone głównie z promocją rozwiązań ekologicznych.

- Dokładamy wszelkim starań, aby po zbudowaniu II linii metra na Bemowo nieco zmienić charakter Górczewskiej, aby była ona przyjemnym miejscem do spacerowania, jeżdżenia na rowerze, aby zasadzić trochę więcej drzew, poszerzyć chodniki - mówiła na konferencji prasowej 21 marca Magdalena Niedźwiecka ze stowarzyszenia Bemowiacy.

REKLAMA

Nie tędy droga?

Poprosiliśmy o opinię również Marcina Banacha, specjalistę transportu współpracującego z uczelniami i samorządami w Polsce i Niemczech, prywatnie mieszkańca Bemowa.

- Przekrój jezdni powinien być różny na różnych odcinkach - mówi. - Między Lazurową a Powstańców Śląskich wystarczy układ 2x2. Na odcinkach od S8 do Lazurowej i od Powstańców Śląskich do Trasy Prymasa Tysiąclecia zachowałbym obecny przekrój, zaś dalej na wschód jezdnie powinny stopniowo się zwężać: do 2x2 za Prymasa Tysiąclecia i do 2x1 za Młynarską. Na Górczewskiej potrzebna jest także linia tramwajowa, prowadząca prosto do stacji Ratusz Arsenał, Dworca Wileńskiego i na Targówek. Budowana linia metra ma niestety absurdalny przebieg.

O przyszłości Górczewskiej będzie można porozmawiać podczas sześciu dyżurów konsultacyjnych:

  • 13 kwietnia (piątek), godz. 16:00-20:00, Szkoła Podstawowa nr 68, ul. Płocka 30,
  • 14 kwietnia (sobota), godz. 10:00-14:00, Szkoła Podstawowa nr 388, ul. Deotymy 25/33,
  • 16 kwietnia (poniedziałek), godz. 16:00-20:00, Urząd Dzielnicy Bemowo, ul. Powstańców Śląskich 70,
  • 19 kwietnia (czwartek), godz. 16:00-20:00, Szkoła Podstawowa nr 68, ul. Płocka 30,
  • 21 kwietnia (sobota), godz. 9:00-13:00, Dwa Jelonki, ul. Powstańców Śląskich 44,
  • 24 kwietnia (wtorek), godz. 16:00-20:00, Szkoła Podstawowa nr 388, ul. Deotymy 25/33.

    (dg)

    .
  •  

    REKLAMA

    Komentarze (30)

    # Gucio

    05.04.2018 15:34

    Idioci!!!!! Wszędzie są korki a oni chcą likwidować pasy. Po co wprowadzać zamęt i marnować kasę na przebudowę. Za te pieniądze lepiej wybudować lub wyremontować inne drogi. Ja poproszę o likwidację wąskiego gardła na lazurowej pomiędzy Górczewska a S8.

    # Tomulek1982

    05.04.2018 15:37

    a ja poproszę o odcięcie chrzanofffa od miasta Warszawy.

    # dorsz

    05.04.2018 16:15

    radburmistrz manipuluje mieszkańcami, w ankiecie dał konkretną opcję zwężenia Górczewskiej do 1 pasa + buspas, jakiej nie ma w żadnym wariancie proponowanym w konsultacjach. Ale o tym już tandetny portal nie napisał bo może jest z nim dogadany?

    REKLAMA

    # paulina_f

    05.04.2018 16:26

    1. Tytuł wprowadza w błąd; powinien raczej brzmieć "zieleń, jezdnie i buspasy" bo wreszcie miejskie komórki zaczęły myśleć nowocześnie i proponują rozwiązanie zrównoważone, odpowiadające na różne potrzeby i uwzględniające zróżnicowane środki transportu.
    2. Co do przytoczonych wypowiedzi - uderza Paradoks Kukiz 15: powtarzają, że budowa metra napędza inwestycje mieszkaniowe - czyli ludzie sprowadzają się, bo chcą mieszkać przy metrze, ale jednocześnie zakładają, że ludzie nie będą chcieli z metra korzystać. Co do radmistrza Gręziaka - jego stanowisko było dość przewidywalne. Rozczarowuje asekurancka wypowiedź radnej Głowackiej no ale wiadomo, w roku wyborczym każdy się boi podpaść elektoratowi:) Nie rozumiem zupełnie propozycji pana Banacha, by zbudować na górze linię tramwajową prowadzącą na Wileniaka i Targówek, skoro w te same miejsca będzie można dojechać właśnie metrem (bez przesiadki).
    3. Obie propozycje miasta są racjonalne. Budujemy metro za ogromne pieniądze i zakładamy, że pozwoli ograniczyć ruch na powierzchni. Jeśli zakładalibyśmy inaczej, wywalalibyśmy miliardy w błoto i należałoby czym prędzej zasypać rozpoczętą budową. Zmiana klasy ulicy z głównej na zbiorczą i proponowany w związku z tym projekt przebudowy to mniejszy hałas, wyższe bezpieczeństwo ruchu (chodzi przede wszystkim o urealnienie przestrzegania ograniczeń prędkości ale też bezpieczeństwo przechodzenia przez jezdnię - mniej pasów to krótszy czas przebywania pieszego na jezdni) i premiowanie zachowań pro-społecznych, czyli korzystania z takich form transportu, które w mniejszym stopniu eksploatują naszą wspólną przestrzeń i środowisko.
    Wielu osobom nadal w głowie się nie mieści to, że miałyby się przesiąść z samochodu do komunikacji miejskiej ale niestety - to co jest dobre (wygodne) dla pojedynczych osób nie zawsze jest dobre dla miasta. Przestrzeń nie jest z gumy i miasto więcej samochodów po prostu nie pomieści. Samochodami jeździć powinni ci, którzy naprawdę muszą. I tu wchodzą anegdotyczne już sytuacje z matką staruszką, którą trzeba zawieźć na badania, rodzącą żoną, transportem lodówki i tak dalej. Egoiści i wygodniccy będą jęczeć, ale cóż można zrobić. Miasto jest dla nas wszystkich i czas zacząć widzieć dalej niż czubek własnego nosa.

    # lideksynubeka

    05.04.2018 17:06

    Samochodami powinni jeździć ci,którzy chcą,a nie według pieprzniętych ekologów ci co muszą. Jak będzie sprawna komunikacja miejska,to więcej osób będzie chciało nią się poruszać,a nie samochodami. Z pani wypowiedzi,podobnie jak z wypowiedzi przedstawicieli ratusza przebija fetysz metra. Metro niestety nie rozwiązuje wszystkich problemów komunikacyjnych. Ile przesiadek będę musiał zrobić,jak mnie interes z Górc wypadnie na Targówku? Albo na Saskiej Kępie?.Kiedyś bezpośrednio załatwiały tę potrzebę 2 linie autobusowe z Osiedla Górczewska. Metro jej nie załatwi.
    Pani może sobie tam jechać rowerem,ja pani tego nie bronię. Ale sam nie skorzystam.
    Tramwaj na Górczewskiej pomimo metra jest genialnym pomysłem. Chociażby dla tego,że był przed wojną. Ale pani percepcja świata sięga zwężenia kierownicy od roweru.

    # Gucio

    05.04.2018 17:36

    A co wy na te rowery się uwzieliscie ? Zima też będziecie nimi jeździć?

    REKLAMA

    # Konarskiego

    05.04.2018 19:42

    Ciekawe, że zwolennicy "zielonego" krytykują Kukiz'15 za to, że ten domaga się, aby inwestycję poprzedziło postępowanie środowiskowe.
    To chyba dość racjonalne stanowisko? Czyżby "ekolodzy" nagle stali się przeciwnikami tego trybu administracyjnego? Oczekiwanie przeprowadzenia badań i prognozy natężenia ruchu - no naprawdę... ze strony Kukiz'15 to prawdziwy zamach na "nowoczesne, zrównoważone myślenie".
    Najlepsza z tego wszystkiego jest jednak wiara, że ludzie kupujący nowe mieszkania na Woli i Bemowie z powodu bliskości metra zrezygnują z posiadania własnych samochodów. Taa... Miasto Nie Jest Wasze ! ... Pozostaje nam chyba tylko czekać na jakiś podatek od "luksusu" za posiadanie własnych czterech kółek.

    # rowerzysta tunelowy

    05.04.2018 20:36

    #Gucio napisał(a) 05.04.2018 17:36
    A co wy na te rowery się uwzieliscie ? Zima też będziecie nimi jeździć?
    Tak , już jeździmy- z powodu ocieplania klimatu w wyniku nadmiernej emisji spalin nie trzeba już nam ścieżek odśnieżać

    # dyabeł

    05.04.2018 20:42

    #rowerzysta tunelowy napisał(a) 05.04.2018 20:36
    z powodu ocieplania klimatu
    Co za nieuk, matko kochana!

    REKLAMA

    # dyabeł

    05.04.2018 20:44

    @paulina_f
    Dlaczego wy, lewica, zawsze chcecie rozstawiać wszystkich po kątach? Redakcja dała zły tytuł, ja jeżdżę złym pojazdem... Może zajmie się pani własnym życiem i przestanie pouczać maluczkich?

    # paulina_f

    05.04.2018 20:45

    lideksynubeka - z Twojej wypowiedzi przebija wysokie skoncentrowanie na samym sobie i własnych potrzebach. niestety zmartwię cię, w tym mieście jest 2 mln osób i musisz się liczyć z tym, że Twoja wygoda kończy się tam, gdzie swoimi wyborami zaczynasz utrudniać życie innym. W przypadku komunikacji sprawa jest prosta - każdy samochód zajmuje kilka m2 wspólnej przestrzeni. Zwyczajnie nie da się upchnąć na warszawskich ulicach tylu, ilu byłoby chętnych. Lepiej proponować alternatywy niż nie dawać ludziom wyboru i skazywać na własny transport oraz stanie w korku. Zachęcać do zmiany przyzwyczajeń. Po to właśnie ładujemy kasę w metro. Metro nie załatwi wszystkiego, dlatego zaplanowano też komunikację na powierzchni - po 2 pasy w każdą stronę, buspas (więc autobusy też będą), a do tego chodniki i drogi rowerowe. Jak ktoś będzie miał fantazję jechac samochodem to zawsze może tak zrobić, tyle tylko że trzeba się liczyć z ryzykiem stania w korku, który się samemu współtworzy. I to się będzie działo niezależnie od liczby pasów ruchu, nie ma nad czym rozrywać szat.
    Jak Ci wypadnie interes na Targówki to wlaśnie proponuję metro, bo będzie am jeździć. W tym cały absurd propozycji pana Banacha, że sugeruje taką trasę tramwaju, która dowiezie nas w to samo miejsce co metro. Na Saską Kępę proponowałabym 523. Ale oczywiście możemy się tak bawić i wymyślać kolejne lokalizacje i szybko okaże się, że nie wszędzie można dojechać bez przesiadki. Dlatego dajmy spokój.
    Z tym przedwojennym tramwajem na Górczewskiej to bym nie przesadzała bo przed wojną jechał Górczewską tylko do Ks. Janusza, a w dodatku przekrój ulicy był diametralnie inny, więc jak stosować tego typu argumenty to bądźmy konsekwentni - może przywróćmy jeszcze tego zygzaka przez Górce?

    # paulina_f

    05.04.2018 20:59

    dyabeł skonsultuj się ze swoim terapeutą. jakim pojazdem jeździsz nie wiem i tego nie komentuję. redakcja dała tytuł wprowadzający w błąd, bo prezentujący fałszywą alternatywę. w zaproponowanych koncepcjach nie ma "A albo B", tu jest "i". z punktu widzenia redakcji pewnie tytuł dobry, bo klikalny. a że robi ludziom wodę z mózgu, co tam. a jeśli chodzi o to dlaczego zabieram głos w dyskusji to pozwolisz, że sparafrazuję wyznawców złotej wolności motoryzacyjnej, co piszą tu i ówdzie że po to sobie kupili samochody by jeździć: no więc po to sobie kupiłam internet żeby komentować;)

    REKLAMA

    # dyabeł

    05.04.2018 21:15

    #paulina_f napisał(a) 05.04.2018 20:59
    skonsultuj się ze swoim terapeutą
    No i znowu. Chamstwo, obrażanie, stawianie się wyżej od ciemnego katolickiego i nieekologicznego motłochu.

    # Chcemy wiedzieć

    06.04.2018 01:21

    Warto byłoby upublicznić nazwisko tego osła (albo prowokatora) z Urzędu Dzielnicy WWOOLLAA, który burmniszczowi Szczałkowskniemu podsunął takiego kompromitującego gniota do podpisania.

    # Z zielnej Zielonki

    06.04.2018 08:27

    #Chcemy wiedzieć napisał(a) 06.04.2018 01:21
    Warto byłoby upublicznić nazwisko tego osła (albo prowokatora) z Urzędu Dzielnicy WWOOLLAA, który burmniszczowi Szczałkowskniemu podsunął takiego kompromitującego gniota do podpisania.

    Kierownik Referatu Inwestycji Wydziału Infrastruktury dla Dzielnicy Wola-Adam Marcinkiewicz.Burmstrz Szczałka wysłał go na szkolenia do Zarządu Zieleni Warszawskiej i podobno ma za karę szpadlem kopać doły pod wielgachne drzewa.

    REKLAMA

    # paulina_f

    06.04.2018 10:26

    dyabeł, bardzo mi przykro, znowu Ci się coś przywidziało. nie nazywałam nikogo motłochem (ani maluczkim czy nieukiem - Twoje określenia z poprzednich wpisów). nie kategoryzowałam nikogo ze względu na wyznanie. jedyne określenie ocenne, jakiego użyłam, to "egoiści". jeśli poczułeś (poczułaś?) się wywołany/a do tablicy, to już rozważ w swoim własnym sumieniu dlaczego.

    # lideksynubeka

    06.04.2018 10:33

    @paulina.
    Oczywiście,że jestem skoncentrowany na sobie i swoich potrzebach. Na cudzych potrzebach i uszczęśliwianiu ludzi na siłę koncentrują się tylko zbrodniarze komuniści.
    Moja wygoda kończy się tam gdzie zaczynam utrudniać życie innym? Towarzyszko,ja nie utrudniam przejazdu przez miasto organizując systematycznie zlot nawiedzonych rowerzystów pt" Masa Krytyczna" skutecznie paraliżujących całe miasto swoimi przejazdami.
    Sięgając po poziom waszych argumentów" a gdyby akurat karetka odwoziła moje dziecko do szpitala,a tu ulica zablokowana przez hoplosukniętych"??
    Lewacka dialektyka to cudowna rzecz; ja mam TERAZ interes na Targówku i TERAZ bez 2 przesiadek nie dojadę.
    Argument ,że dojadę tam metrem,to argument komunistyczny,że zrobimy wam świetlaną przyszłość,jak się tylko dorwiemy do władzy. A kto nie zrozumie własnego szczęścia ,tego kulką w potylicę.
    Miasto,proszę Dzidzi,należy też do OeNeRowców,nie tylko do zlewaczałych totalniaków.
    A tramwaj przez Górczewską kończył się na Księcia Janusza,bo tamże kończyło się miasto. Gdyby Warszawa miała prezydenta z wizją choć trochę podobną śp,śp Starzynskiemu,Kulskiemu,Słomińskiemu,to ten tramwaj przez Górczewską kończyłby się dziś w Babicach,obok parkingu PR.
    Ale bufet ma wizję jak zachachmęcić kamienicę,anie organizacji transportu.
    Tramwaj Połczyńską powinien pędzić do Mor,i tam powinien obok pętli być parking PR,a nie za wiecznie zakorkowanym skrzyżowaniem z Postańców.
    Przedwojenny zygzak na Górcach świetnie się sprawdza jako fragment trasy na Koło z Nowego Bemowa. Dzidzia tego nie widzi? Oj straszne,kask rowerowy czy maseczka antysmogowa przeszkadza?

    # internowany

    06.04.2018 11:02

    Lidek - praktykowałeś w "Żołnierzu Wolności " czy w "Rzeczywistości " ? Oczywiście na początku lat 80-tych. Jacek Federowicz wówczas robił kabaret z takich tekstów - " To nie styl, to stylisko ".

    REKLAMA

    # paulina_f

    06.04.2018 11:10

    lideksynubeka: za dużo emocji, za mało logicznych argumentów; w Twoim strumieniu świadomości znalazło się miejsce na zbrodniarzy komunistów, nawiedzonych, hoplosukniętych (nie wiem co to), lewacką dialektykę, argumenty komunistyczne, kulki w potylicę, zlewaczałych totalniaków, oenerowców, a zabrakło sensu. jestem zainteresowana rzeczową rozmową ale nie wymianę prztyczków i epitetów. zwracanie się do kogoś per "dzidzia" żeby mu umniejszyć jako rozmówcy jest zwyczajnie niskie i dziecinne. więc odpuszczam, wolę spożytkować te energię na udział w konsultacjach które, w przeciwieństwie do wymiany bon motów na forum, mają jakieś znaczenie dla inwestycji.
    PS: nie wiem skąd Twoje obsesyjne wykorzystywanie motywu roweru, ale trafiłeś kulą w płot

    # lideksynubeka

    06.04.2018 12:30

    @ internowany
    Z tego co wiem,to w moczarowskiej "Rzeczywistości "praktykowała Iwona Śledzińska-Katarasińska,obecnie posłanka PO. W Żóółnierzu Wolności chyba praktykowali KODeraści Mazguła i Tumanowicz. Dziś o ironio,razem z Fedorowiczem ręka w rękę
    więcej na forum

    LINKI SPONSOROWANE

    REKLAMA

    Zapraszamy na zakupy

    REKLAMA

    Najnowsze informacje na TuBemowo

    REKLAMA

    REKLAMA

    REKLAMA

    REKLAMA

    Artykuły sponsorowane

    REKLAMA

    REKLAMA

    Wyjazdy sportowe
    Wyjazdy sportowe

    Kup bilet

    Znajdź swoje wakacje

    Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

    Polecamy w naszym pasażu

    Wstąp do księgarni

    REKLAMA

    REKLAMA

    City Break
    City Break

    REKLAMA

    REKLAMA