REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Inwestycje

Górczewska od nowa. Zieleń, jezdnie czy buspasy?
REKLAMA

źródło: UM Warszawa


REKLAMA

Górczewska od nowa. Zieleń, jezdnie czy buspasy?

Sześć pasów czy cztery? Więcej zieleni czy buspasy? Trwają konsultacje, które budzą ogromne emocje na Woli i Bemowie.

REKLAMA
REKLAMA
Metro na Bemowo. Brakuje 420 milionów
Metro na Bemowo. Brakuje 420 milionów Dobrze znani w mieście Turcy i Włosi albo państwowa chińska firma - kto zbuduje metro między bemowskim ratuszem a Karolinem?
czytaj

Trwająca budowa stacji metra przy Sokołowskiej i Księcia Janusza to dopiero początek wieloletniej przebudowy Górczewskiej. Do 2023 roku przy ulicy powstaną jeszcze trzy przystanki podziemnej kolei: przy Wola Parku, Powstańców Śląskich i Lazurowej. Górczewska będzie zamykana odcinkami i powoli zniknie z pamięci warszawiaków, podobnie jak w latach 90. znikła al. Niepodległości, a później Świętokrzyska. Co czeka ją w przyszłości?

Będzie węziej

W warszawskim ratuszu powstały dwie, dość zbliżone koncepcje nowej Górczewskiej na odcinku od Klemensiewicza do Młynarskiej. Pierwsza z nich zakłada ujednolicenie szerokości jezdni do dwóch pasów w każdym kierunku (z zatokami autobusowymi). Powstałyby także miejsca parkingowe, dwie drogi rowerowe i dodatkowe miejsca dla pieszych oraz "miejsca reprezentacyjne", m.in. przy Płockiej, obok parku Ulricha i na wysokości bemowskiego ratusza. Odzyskane dzięki zwężeniu jezdni miejsce zostałoby przeznaczone głównie na zieleń.

W drugim wariancie Górczewska miałaby trzy pasy w kierunku centrum (w tym buspas) i dwa w stronę granicy miasta. To właśnie od wybranej szerokości jezdni będzie w największej mierze zależeć, ile miejsc parkingowych i drzew udałoby się zmieścić przy ulicy.

Nie wszyscy lubią zieleń

Ogłoszenie konsultacji w sezonie wielkanocnym mogło być próbą gaszenia politycznego "pożaru", wywołanego przez burmistrza Woli Krzysztofa Strzałkowskiego. Wybuchł on, gdy aktywiści Woli Mieszkańców upublicznili stanowisko w sprawie przyszłości Górczewskiej, które Strzałkowski (nota bene wcześniej zarządzający Bemowem) przesłał do warszawskiego ratusza. Lwia część opinii burmistrza była poświęcona zieleni i bezpieczeństwu na drodze, przede wszystkim w kontekście krytyki szpalerów drzew. W dokumencie znalazły się sformułowania, które trudno określić inaczej, niż jako kuriozalne:

ZTM: 506 nie wróci. Co nam da metro?
ZTM: 506 nie wróci. Co nam da metro? Nie widać szans na powrót popularnej niegdyś linii, której przywrócenia domaga się część mieszkańców Jelonek.
czytaj
- Utrata kontroli nad pojazdem, np. ze względu na poślizg na zalegających liściach, może spowodować wypadnięcie samochodu z jezdni - napisał Strzałkowski. - W takim wypadku rząd drzew stanowi drewnianą ścianę, w którą kierowca uderzy ze stuprocentową pewnością. (...) Gałęzie wrastają w skrajnię, zaczepiając i niszcząc samochody ciężarowe i autobusy. (...) Łamane gałęzie i drzewa zrywają trakcje elektryczne, unieruchamiając komunikację publiczną.

- Postulaty zawarte w dokumencie są niezgodne z polityką miejską i standardami kształtowania zieleni - komentuje radna Aneta Skubida. - Potencjalne niekorzystne aspekty zieleni są wyolbrzymione, a niektóre wręcz wyssane z palca. Nie ma zaś mowy o tym, w jaki sposób miasto sobie z nimi radzi, nie ma też słowa o ogromnych zaletach, takich jak oczyszczanie powietrza czy dawanie ochłody latem. To pismo pokazuje, jakie jest podejście urzędu do zieleni.

Już kilka godzin po publikacji pisma, prawdopodobnie po lekturze negatywnych komentarzy w internecie, burmistrz Strzałkowski ogłosił, że... wycofuje stanowisko. Zapowiedział także wysłanie swoich urzędników do Zarządu Zieleni na szkolenie.

Podzielone zdania

- Budując metro liczymy na mniejszy ruch na ulicach, jednak okazuje się, że tam, gdzie metro zostało wybudowane, ruch wcale nie jest mniejszy: tramwaje i autobusy są zapełnione, samochody dalej jeżdżą - mówi bemowska radna Hanna Głowacka. - Górczewska przenosi ruch wylotowy z Warszawy, więc jest bardziej obciążona, niż zwykła ulica. To nie zmieni się drastycznie po wybudowaniu metra. Dlatego trudno byłoby już dzisiaj podejmować decyzję o ograniczeniu parametrów ulicy, tym bardziej że bardzo długo walczyliśmy o jej ucywilizowanie. Uważam, że zamiast zwężać, należy pomyśleć, jakie nowinki techniczne wykorzystać, aby było dużo zieleni i zapewnione bezpieczeństwo.

- Kilka dni temu przeprowadziłem na Facebooku ankietę wśród mieszkańców Bemowa i 91% spośród 824 głosujących opowiedziało się za zachowaniem szerokiej Górczewskiej - mówi Jakub Gręziak, były wiceburmistrz dzielnicy, przewodniczący klubu radnych Wybieram Bemowo. - Pamiętam horror jazdy Górczewską, gdy była jednopasmowa, a było to zanim powstały osiedla na Pełczyńskiego i na Chrzanowie. Oczywiście przy okazji inwestycji warto byłoby pomyśleć o odseparowaniu ścieżek rowerowych i chodników zielenią.

- Jeśli komuś wydaje się, że dzięki uruchomieniu metra natężenie ruchu kołowego zmaleje, to się myli - dodaje Sebastian Tyszczuk z Kukiz'15. - Ono rośnie i nadal stale będzie rosło w związku z prowadzonymi inwestycjami mieszkaniowymi na Woli, Bemowie oraz w granicach gmin powiatu warszawskiego zachodniego. To właśnie budowa metra te inwestycje napędza. Proponowanie zwężenia Górczewskiej przy jednoczesnym uspokojeniu ruchu na Obozowej oraz uwzględnieniu ruchu związanego z budową nowych osiedli bez przeprowadzenia badań ruchu to czystej wody populizm. Postulujemy o poprzedzenie inwestycji postępowaniem środowiskowym.

Co z remontem Obozowej? "Musieliśmy przesunąć"
Co z remontem Obozowej? "Musieliśmy przesunąć" Urzędnicy jak ognia unikają odpowiedzi na pytanie o terminy, zasłaniając się dużymi inwestycjami na Woli. Problem w tym, że końca tych inwestycji nie widać.
czytaj
Zdecydowanie inne zdanie mają tzw. ruchy miejskie, kojarzone głównie z promocją rozwiązań ekologicznych.

- Dokładamy wszelkim starań, aby po zbudowaniu II linii metra na Bemowo nieco zmienić charakter Górczewskiej, aby była ona przyjemnym miejscem do spacerowania, jeżdżenia na rowerze, aby zasadzić trochę więcej drzew, poszerzyć chodniki - mówiła na konferencji prasowej 21 marca Magdalena Niedźwiecka ze stowarzyszenia Bemowiacy.

Nie tędy droga?

Poprosiliśmy o opinię również Marcina Banacha, specjalistę transportu współpracującego z uczelniami i samorządami w Polsce i Niemczech, prywatnie mieszkańca Bemowa.

- Przekrój jezdni powinien być różny na różnych odcinkach - mówi. - Między Lazurową a Powstańców Śląskich wystarczy układ 2x2. Na odcinkach od S8 do Lazurowej i od Powstańców Śląskich do Trasy Prymasa Tysiąclecia zachowałbym obecny przekrój, zaś dalej na wschód jezdnie powinny stopniowo się zwężać: do 2x2 za Prymasa Tysiąclecia i do 2x1 za Młynarską. Na Górczewskiej potrzebna jest także linia tramwajowa, prowadząca prosto do stacji Ratusz Arsenał, Dworca Wileńskiego i na Targówek. Budowana linia metra ma niestety absurdalny przebieg.

O przyszłości Górczewskiej będzie można porozmawiać podczas sześciu dyżurów konsultacyjnych:

  • 13 kwietnia (piątek), godz. 16:00-20:00, Szkoła Podstawowa nr 68, ul. Płocka 30,
  • 14 kwietnia (sobota), godz. 10:00-14:00, Szkoła Podstawowa nr 388, ul. Deotymy 25/33,
  • 16 kwietnia (poniedziałek), godz. 16:00-20:00, Urząd Dzielnicy Bemowo, ul. Powstańców Śląskich 70,
  • 19 kwietnia (czwartek), godz. 16:00-20:00, Szkoła Podstawowa nr 68, ul. Płocka 30,
  • 21 kwietnia (sobota), godz. 9:00-13:00, Dwa Jelonki, ul. Powstańców Śląskich 44,
  • 24 kwietnia (wtorek), godz. 16:00-20:00, Szkoła Podstawowa nr 388, ul. Deotymy 25/33.

    (dg)


  • REKLAMA
    LINKI SPONSOROWANE
    • Poleć
    • Udostępnij
    • Polub Tu Bemowo

    Górczewska od nowa. Zieleń, jezdnie czy buspasy?

    źródło: ZDM




    REKLAMA





    05.04.2018 15:34 #Gucio
    Idioci!!!!! Wszędzie są korki a oni chcą likwidować pasy. Po co wprowadzać zamęt i marnować kasę na przebudowę. Za te pieniądze lepiej wybudować lub wyremontować inne drogi. Ja poproszę o likwidację wąskiego gardła na lazurowej pomiędzy Górczewska a S8.
    05.04.2018 15:37 #Tomulek1982
    a ja poproszę o odcięcie chrzanofffa od miasta Warszawy.
    05.04.2018 16:15 #dorsz
    radburmistrz manipuluje mieszkańcami, w ankiecie dał konkretną opcję zwężenia Górczewskiej do 1 pasa + buspas, jakiej nie ma w żadnym wariancie proponowanym w konsultacjach. Ale o tym już tandetny portal nie napisał bo może jest z nim dogadany?
    05.04.2018 16:26 #paulina_f
    1. Tytuł wprowadza w błąd; powinien raczej brzmieć "zieleń, jezdnie i buspasy" bo wreszcie miejskie komórki zaczęły myśleć nowocześnie i proponują rozwiązanie zrównoważone, odpowiadające na różne potrzeby i uwzględniające zróżnicowane środki transportu.

    2. Co do przytoczonych wypowiedzi - uderza Paradoks Kukiz 15: powtarzają, że budowa metra napędza inwestycje mieszkaniowe - czyli ludzie sprowadzają się, bo chcą mieszkać przy metrze, ale jednocześnie zakładają, że ludzie nie będą chcieli z metra korzystać. Co do radmistrza Gręziaka - jego stanowisko było dość przewidywalne. Rozczarowuje asekurancka wypowiedź radnej Głowackiej no ale wiadomo, w roku wyborczym każdy się boi podpaść elektoratowi:) Nie rozumiem zupełnie propozycji pana Banacha, by zbudować na górze linię tramwajową prowadzącą na Wileniaka i Targówek, skoro w te same miejsca będzie można dojechać właśnie metrem (bez przesiadki).

    3. Obie propozycje miasta są racjonalne. Budujemy metro za ogromne pieniądze i zakładamy, że pozwoli ograniczyć ruch na powierzchni. Jeśli zakładalibyśmy inaczej, wywalalibyśmy miliardy w błoto i należałoby czym prędzej zasypać rozpoczętą budową. Zmiana klasy ulicy z głównej na zbiorczą i proponowany w związku z tym projekt przebudowy to mniejszy hałas, wyższe bezpieczeństwo ruchu (chodzi przede wszystkim o urealnienie przestrzegania ograniczeń prędkości ale też bezpieczeństwo przechodzenia przez jezdnię - mniej pasów to krótszy czas przebywania pieszego na jezdni) i premiowanie zachowań pro-społecznych, czyli korzystania z takich form transportu, które w mniejszym stopniu eksploatują naszą wspólną przestrzeń i środowisko.

    Wielu osobom nadal w głowie się nie mieści to, że miałyby się przesiąść z samochodu do komunikacji miejskiej ale niestety - to co jest dobre (wygodne) dla pojedynczych osób nie zawsze jest dobre dla miasta. Przestrzeń nie jest z gumy i miasto więcej samochodów po prostu nie pomieści. Samochodami jeździć powinni ci, którzy naprawdę muszą. I tu wchodzą anegdotyczne już sytuacje z matką staruszką, którą trzeba zawieźć na badania, rodzącą żoną, transportem lodówki i tak dalej. Egoiści i wygodniccy będą jęczeć, ale cóż można zrobić. Miasto jest dla nas wszystkich i czas zacząć widzieć dalej niż czubek własnego nosa.
    05.04.2018 17:06 #lideksynubeka
    Samochodami powinni jeździć ci,którzy chcą,a nie według pieprzniętych ekologów ci co muszą. Jak będzie sprawna komunikacja miejska,to więcej osób będzie chciało nią się poruszać,a nie samochodami. Z pani wypowiedzi,podobnie jak z wypowiedzi przedstawicieli ratusza przebija fetysz metra. Metro niestety nie rozwiązuje wszystkich problemów komunikacyjnych. Ile przesiadek będę musiał zrobić,jak mnie interes z Górc wypadnie na Targówku? Albo na Saskiej Kępie?.Kiedyś bezpośrednio załatwiały tę potrzebę 2 linie autobusowe z Osiedla Górczewska. Metro jej nie załatwi.
    Pani może sobie tam jechać rowerem,ja pani tego nie bronię. Ale sam nie skorzystam.
    Tramwaj na Górczewskiej pomimo metra jest genialnym pomysłem. Chociażby dla tego,że był przed wojną. Ale pani percepcja świata sięga zwężenia kierownicy od roweru.

      Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
    Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
    Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
    Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
    W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
    Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

    komentarz: 


    Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
    Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
    Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
    Na końcu kursywy wpisz [/i].
     Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
    adres url:
    tytuł: 
    adres e-mail:
    tytuł: 

    nick: 
    hasło: 
    powtórz hasło: 
    e-mail: 
    data urodzenia: 
    płeć: 

    REKLAMA





    więcej
    REKLAMA
    LINKI SPONSOROWANE

    Według władz Warszawy metrem na Bemowo
    dojedziemy najpóźniej za:
     
    dni

    godzin

    minut

    sekund
    REKLAMA
    REKLAMA
    REKLAMA
    REKLAMA

    Ogłoszenia drobne

    Kupię mieszkanie
     Każde mieszkanie do 47 m2 preferowane dzielnice: Bemowo, Wola, Śródmieście, Mokotów, Ochota, Żoliborz idealnie jeśli będzie balkon. Stan do remontu, do odświeżenia. Chcesz sprzedać zadzwoń 662656930 lub napisz biuro@terranum.pl

    Zdrowie i Uroda
     FUNKCJONALNA REHABILITACJA ADAPTACYJNA. Centrum Rehabilitacyjne w Koninie, zaprasza wszystkich którzy chcą znacząco poprawić jakość swojego życia do skorzystania z 12 dniowych turnusów usprawniających. Jesteś dorosłą osobą, która porusza się na wózku inwalidzkim i chcesz usprawnić swoje życie? Myślisz o zrobieniu prawa jazdy kategorii "B"? Idealnie trafiłeś. Nasz zespół specjalistów przygotuje dla Ciebie indywidualny program rehabilitacyjny. Zapewniamy również możliwość konsultacji ortopedycznych, urologicznych oraz dobór odpowiedniego sprzętu rehabilitacyjnego. Najbliższy turnus zaczyna się już 21.10.2018 r. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do kontaktu. Cennik i wszystkie niezbędne informacje uzyskacie pod nr tel. 516 015 370.

    2-pokojowe do wynajęcia
     Wynajmę 2 pokojowe Bemowo / Jelonki. Dwa oddzielne pokoje, widna kuchnia, łazienka z wanną. Budynek z windą. Jest możliwość wynajęcia także miejsca parkingowego w budynku. Nowszy budynek. W pobliżu komunikacja miejska (autobusy, tramwaje). Już dostępne. tel. 662656930, mail: biuro@terranum.pl

    Nauka
     Szkolenia na rusztowania budowlane - 13.11.2018. Szkolenie ma na celu przygotowanie uczestników kursu do uzyskania kwalifikacji w zawodzie montera rusztowań budowlanych. Warunki uczestnictwa: - ukończony 18 rok życia, - wykształcenie co najmniej podstawowe, - zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania zawodu montera. Cena: 850 zł Do ww. ceny należy doliczyć koszt opłaty egzaminacyjnej wraz z wydaniem uprawnień - 250 zł. Więcej na www.kursylektor.pl Masz pytania ? Zadzwoń Tel. 503 903 303.


    TU dodaj swoje ogłoszenie
    ZA DARMO w necie
    ZA GROSZE w gazetach lokalnych
    REKLAMA
    REKLAMA
    REKLAMA
    REKLAMA
    REKLAMA

    Najnowsze wydanie

    REKLAMA
    © WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
    Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
    REKLAMA
    Wyprzedaż Wakacyjna -70%
    REKLAMA