REKLAMA

Legionowo

komunikacja »

 

Dworzec w Legionowie: szczegóły projektu

  31 sierpnia 2012

alt='Dworzec w Legionowie: szczegóły projektu'

Legionowo przygotowuje się do przetargu, który wyłoni wykonawcę na budowę centrum komunikacyjnego. Miasto planuje także przejąć opiekę nad przejściem podziemnym, którym obecnie zarządzają Polskie Koleje Państwowe.

REKLAMA

- Ogłosiliśmy przetarg na wybór nadzoru inwestycyjnego i jednocześnie przygotowujemy się do przetargu na wybór wykonawcy tej inwestycji - mówi Tamara Mytkowska, rzeczniczka legionowskiego urzędu miasta.

Przejście podziemne przedłużone

Najbardziej reprezentacyjną częścią inwestycji będzie budynek dworca, który ma całkowicie odmienić teren przy PKP. Z dworca zaplanowano bezpośrednie wyjście na perony poprzez istniejące obecnie przejście podziemne. Przejście to zostanie przedłużone, projekt opiera się na obecnie istniejącym fragmencie, który pozostanie niezmieniony, poza końcowym fragmentem po stronie osiedla Piaski. Tam zostanie zbudowana pochylnia umożliwiająca podjazd niepełnosprawnym czy też rowerzystom. W projekcie są także kamery monitoringu. Po wybudowaniu parkingu, w ramach centrum komunikacyjnego, i połączeniu go z przejściem podziemnym, miasto przejmie od PKP tunel w eksploatację. Dlaczego nie można wybudować pochylni także od strony dworca?

- W tej chwili w przejściu nie ma wind, są tzw. dźwigi osobowe. Podjazdy były niemożliwe z powodu dużego nachylenia. Po przebudowie wejście od strony osiedla Piaski będzie wydłużone, zostanie zbudowana pochylnia. Dźwigi pozostaną bez zmian, gdyż zostały wybudowane przez PKP ze środków unijnych, a takie inwestycje obowiązuje pięcioletni okres trwałości projektu. Z jednej strony będą pochylnie, z drugiej tylko windy. Przejście będzie pod opieką miasta, monitorowane, więc zrobimy co w naszej mocy, aby nie było awarii wind - zapewnia rzeczniczka.

Podczas prowadzenia prac istniejące przejście podziemne nie będzie zamknięte.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Budynek dworca z salą widowiskową

Budynek dworca będzie miał trzy kondygnacje, a jego zwieńczenie będzie stanowić kopuła. W południowo-wschodniej części zaplanowano tylko jedną kondygnację.

- Na parterze znajdzie się przestrzeń na działalność usługową-komercyjną. Zaplanowano na ten cel sześć lokali.

31,3 mln zł dołożą do legionowskiego dworca Szwajcarzy.
Część powierzchni przeznaczona zostanie na poczekalnię i kasy biletowe. Na pierwszym piętrze zaprojektowano przestrzeń publiczną ze stanowiskami komputerowymi, a na drugim - przestrzeń wystawową z salą widowiskową z rozkładaną sceną, a także przesuwaną ścianą, która umożliwi powiększenie powierzchni. Natomiast na drugim piętrze znajdą się pomieszczenia dla pracowników - wyjaśnia rzeczniczka.

Czemu ma służyć sala widowiskowa na dworcu? Jak tłumaczy ratusz, na razie jest zbyt wcześnie, żeby mówić o szczegółach. - Każdy pomysł zagospodarowania przestrzeni musi być ustalony ze stroną szwajcarską i przez nich zaakceptowany. W Legionowie powstaje dworzec, co oznacza, że przestrzeń będzie służyła przede wszystkim podróżnym - tłumaczy wymijająco Mytkowska.

W budynku będzie także system informacji pasażerskiej. Natomiast wzdłuż ściany dworca i krawędzi jezdni zostaną ustawione zadaszone przystanki autobusowe. Bezpośrednio z dworcem sąsiadować będzie parking naziemny na 95 samochodów (i dwa miejsca postojowe dla niepełnosprawnych).

REKLAMA

Ostatecznie prawie 800 miejsc

Parking będzie miał powierzchnię ponad 6,5 tys. m2. Dla kierowców dostępnych będzie 771 miejsc parkingowych dostępnych na trzech kondygnacjach. Będą też trzy miejsca dla niepełnosprawnych. Dodatkowo również przed parkingiem znajdzie się 51 miejsc parkingowych. Trzeci poziom parkingu nie będzie posiadał zadaszenia. Przypomnijmy, że w pierwotnej wersji parking miał pomieścić aż 1800 samochodów. Liczba ta została zmniejszona po protestach okolicznych mieszkańców. Czy słusznie protestowali? Przyszłość pokaże, ale niestety muszą się teraz liczyć z tym, że cała ich okolica stanie się... parkingiem.

- W obiekcie znajdą się dwa wjazdy i wyjazdy od strony torów oraz dwa wjazdy awaryjne od strony osiedla. Będą trzy zamknięte klatki schodowe, w jednej będzie znajdowała się winda - tłumaczy Mytkowska.

Legionowo nie zapomniało także o rowerzystach, którzy licznie dojeżdżają na jednośladach na stację PKP. - Będą także parkingi na rowery, ale ich liczba oraz lokalizacja zostanie zaplanowana w późniejszym terminie. Parkingi powstaną zarówno od strony osiedla Piaski, jak i w centrum miasta. Natomiast postój taxi i zatoki autobusowe pozostaną w tym samym miejscu - mówi rzecznik.

REKLAMA

Co z garażami przy osiedlu Piaski?

Nowoczesne centrum komunikacyjne, a przy nim stare, obskurne garaże - taki scenariusz jest już pewny. Garaże przy osiedlu Piaski pozostaną bez zmian. Wszystkie są własnością prywatną, więc nie ma możliwości ich likwidacji. - Mieszkańcy na pewno nie zgodziliby się na zamianę ciepłego garażu na otwarte miejsca parkingowe w nowym obiekcie. Poza tym zaprojektowane miejsca parkingowe mają służyć podróżnym, więc nie ma mowy o sprzedaży miejsc mieszkańcom - tłumaczy Mytkowska.

Będzie przejście podziemne pod Torową

Ulicę Polną za przejazdem przez tory kolejowe i Piaskową połączy nowa droga - Torowa - biegnąc wzdłuż torów pod wiaduktem. Znajdą się na niej cztery zatoki autobusowe, po dwie w każdą stronę. Wzdłuż ulicy będzie biegł chodnik, nie zaplanowano tam sygnalizacji świetlnej, ani ekranów, gdyż nie przylegają do niej bezpośrednio żadne budynki mieszkalne.

Pod drogą zostanie zbudowane przejście podziemne, które stanowić będzie kontynuację obecnie istniejącego przejścia pod torami.

Przypomnijmy, że całkowity koszt inwestycji wynosi 37 mln zł, a dofinansowanie ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy wynosi 31,3 mln zł. Centrum komunikacyjne będzie otwarte dla pasażerów już za rok. Dokładny termin jednak na razie nie jest znany, gdyż jeszcze nie został wyłoniony wykonawca inwestycji.

Ewelina Kurzak

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (15)

# Mateusz

31.08.2012 09:14

"Ulicę Polną za przejazdem przez tory kolejowe i Piaskową połączy nowa droga - Torowa - biegnąc wzdłuż torów pod wiaduktem. Znajdą się na niej cztery zatoki autobusowe, po dwie w każdą stronę. Wzdłuż ulicy będzie biegł chodnik, nie zaplanowano tam sygnalizacji świetlnej, ani ekranów, gdyż nie przylegają do niej bezpośrednio żadne budynki mieszkalne.
Pod drogą zostanie zbudowane przejście podziemne, które stanowić będzie kontynuację obecnie istniejącego przejścia pod torami. " - O co tu chodzi? Co to za (dez)informacje?! Jak Polna może się polączyć z Piaskową?? I to wzdłuż torów?? Gdzie Polna, gdzie Piaskowa, a gdzie tory?? I o jakim przejściu podziemnym tu mowa? O jakiej kontynuacji, jakiego istniejącego??? Czy autorka wie o czym pisze?

# ted

31.08.2012 10:34

Czego tu nie rozumieć? Zbudują nową drogę która połączy Piaskową (tam gdzie PKP piaski) i Polną (tam gdzie przejazd na Kwiatowej).
Nowa droga będzie biegła wzdłuż torów. A przejście podziemne (te przy PKP Legionowo) zostanie wydłużone i zbudowane pod nową drogą.

# Ojciec Mateusz

31.08.2012 10:40

#Mateusz napisał(a) 31.08.2012 09:14
"Ulicę Polną za przejazdem przez tory kolejowe i Piaskową połączy nowa droga - Torowa - biegnąc wzdłuż torów pod wiaduktem. Znajdą się na niej cztery zatoki autobusowe, po dwie w każdą stronę. Wzdłuż ulicy będzie biegł chodnik, nie zaplanowano tam sygnalizacji świetlnej, ani ekranów, gdyż nie przylegają do niej bezpośrednio żadne budynki mieszkalne.
Pod drogą zostanie zbudowane przejście podziemne, które stanowić będzie kontynuację obecnie istniejącego przejścia pod torami. " - O co tu chodzi? Co to za (dez)informacje?! Jak Polna może się polączyć z Piaskową?? I to wzdłuż torów?? Gdzie Polna, gdzie Piaskowa, a gdzie tory?? I o jakim przejściu podziemnym tu mowa? O jakiej kontynuacji, jakiego istniejącego??? Czy autorka wie o czym pisze?
Synu, to nie jest dezinformacja, to świadczy o epokowej wielkości i rozmachu tego projektu, że aż ludzki rozum nie jest w stanie tego pojąć.

REKLAMA

# Delon

31.08.2012 14:19

Za dwa lata Legionowo będzie Paryżem w pigułce.

# Zyga

01.09.2012 21:27

Jest dla mnie wielkim ciemniactwem ...protest przeciwko wielkości parkingu. Czy lepiej żeby ludzie parkowali na uliczkach osiedla piaski.... nie mogę pojąć jak ludzie mogą być aż tak ograniczeni umysłowo!!! To chyba starość ich dopadła.... już się boje być.....starym ;)

# Zgaga

02.09.2012 12:55

#Zyga napisał(a) 01.09.2012 21:27
Jest dla mnie wielkim ciemniactwem ...protest przeciwko wielkości parkingu. Czy lepiej żeby ludzie parkowali na uliczkach osiedla piaski.... nie mogę pojąć jak ludzie mogą być aż tak ograniczeni umysłowo!!! To chyba starość ich dopadła.... już się boje być.....starym ;)
Jaśnie oświecony Zygo, gdybyś mieszkał w pobliżu garażowca to byś myślał zupełnie inaczej i z punktu widzenia Twoich obecnych poglądów byłbyś ciemniakiem.

REKLAMA

# alex

02.09.2012 21:02

"... Liczba ta została zmniejszona po protestach okolicznych mieszkańców..." dobrze, że nie protestowali aby dworca nie budować bo i tego by nie było. Protesty i słuchanie tego przez urzędników w Legionowie osiągnęło szczyt absurdu.

 Daro

02.09.2012 21:15

No tak, najwięcej do powiedzenia zawsze mają ci którzy nie będą mieszkać w pobliżu takiej kłopotliwej jednak inwestycji
Gdyby jednak alexowi ktoś chciał postawić garaż- betonowy bunkier zasłaniający widok z okien to ten pierwszy krzyczałby o wielkiej krzywdzie
Nie jestem mieszkańcem tych okolic ale potrafię zrozumieć okolicznych mieszkańców
Wiem też że zaraz usłyszę że przecież można się wyprowadzić, to norma w takich postach,wiem też jaki tłum rzuci się kupować mieszkania tuż obok wielkich smrodzących i hałasujących cały dzień garaży
Przydałoby się trochę zrozumienia dla bliźniego
Projektowane garaże według pierwszego projektu miały niemal taką samą wysokość jak okoliczne bloki

# xyz

03.09.2012 13:21

obserwując sytuację parkingową przy stacji mam wrażenie, że 800 miejsc na Piaskach to i tak na wyrost. więcej samochodów parkuje po stronie dworca i tak na prawdę to tam przydałby się taki poziomowy parking, bo niedługo na Piłsudskiego i w okolicznych uliczkach to ruszyć się nie będzie można

REKLAMA

# Zyga

03.09.2012 13:45

Wydaje się że protestujący wolą aby śmierdzące i dymiące spalinami samochody stały pod ich oknami. Choć mogły stać dalej na parkingu. Gratuluje inteligencji.....Będzie to właśnie efektem zmniejszenie ilości miejsc... co spowoduje notoryczne parkowanie na osiedlu. I nawet szlabany nie pomogą. Cywilizacji i rozwoju nie zatrzymacie!!!

 Daro

03.09.2012 14:12

Cywilizacja i rozwój poprzez smrodzące samochody w samym centrum miasta, tuż pod oknami mieszkających w pobliżu. No bardzo ciekawe
Tylko że jest o wiele tańsze i mniej uciążliwe rozwiązanie
Wystarczy tylko zrobić normalną linię dowozową kursującą często po centrum miasta i jego peryferiach
Wtedy nie trzeba będzie budować parkingów- bunkrów bo nikt nie będzie miał potrzeby aby zostawiać samochód na stacji

# alex

05.09.2012 13:22

Daro, tak się składa, że nie mieszkami w okolicy i nie zamierzam korzystać z tego parkingu jednak jeżeli mówisz o zrozumieniu bliźniego postaw się w sytuacji ludzi, którzy dojeżdżają do dworca z okolicznych miejscowości i muszą gdzieś postawić auto. Nie traktuj więc swojej bliźnio-miłości wybiórczo. #XYZ podaje, że ludzie parkują po drugiej stronie dworca przekonany jestem, że po wybudowaniu nowego dworca tam już parkować nie będą. Dalej Daro podaje: wystarczy zrobić linię dowozową - to zrób. Gadać jest łatwo ale jak zwykle wszystko rozchodzi się o kasę i miasto z pewnością jej nie znajdzie. Tak jak mówi Zyga będą ludzie parkować na Piaskach i wtedy będzie płacz i zgrzytanie zębów, że miasto zrobiło dworzec, parkingi a samochody blokują dzielnicę.
Prawda jest taka, że jak kupuje się mieszkanie w okolicach np. dworca są korzyści - jest blisko ale trzeba się też liczyć z utrudnieniami.

REKLAMA

 Daro

05.09.2012 22:37

Pewnie, lepiej jest wybulić kilka baniek na dworzec moloch oraz betonowy parking- bunkier, potem bulić na utrzymanie tych betonowych wynalazków, przecież na to kasa zawsze się znajdzie
Zmiana organizacji komunikacji miejskiej, utworzenie linii dowozowej, nie to nie przejdzie przecież każdy musi zapieprzać swoim bolidem na stację tylko po aby zaparkować swój bolid na wielkim parkingu
Kasa na budowę parkingu musi się znaleźć, na linię dowozową która neguje sens takiego bunkra w centrum Legionowa już niekoniecznie

# lena

10.09.2012 23:52

Tak naprawdę miasto powinno zainwestować w parkingi wokół dworca, sama zaś hala powinna być prosta i ew.ogrzewana.Po co komu budynek dworca skoro przyjeżdża na parking przechodzi na peron i wsiada do pociągu i tak samo z powrotem.Kto będzie "koczował" na tym dworcu? Za te pieniądze można wybudować mieszkania komunalne.Smogorzewski już dawno to powinien załatwić we własnym zakresie taki prosty projekt, ale on musi postawić wieżowiec za pieniądze ze Szwajcarii.Cóż zbliżają się wybory...

# RAZ

13.09.2012 09:10

Tak naprawdę to miasto powinno do minimum ograniczyć budowę mieszkań komunalnych jedynie jako pomoc np pogorzelcom
Pieniądze powinny być przeznaczone do tworzenie stref przemysłowych tak aby mieszkańcy nie musieli jeździć do pracy do Warszawy a miasto korzystało z podatków od tych firm
Co do dworca to zgoda, miasto jeżeli już uparło się na budowę dworca to mogło własnymi siłami postawić niewielki budynek który mógłby nawiązywać do historii Legionowa
To na potrzeby Legionowa wystarczyłoby kompletnie
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

City Break
City Break

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024