REKLAMA
REKLAMA

Historia

Czerwona strzała Tarchomina. Tęsknimy za E-4?

źródło: Warszawikia / Mikiapole3/ Kubek15


REKLAMA

Czerwona strzała Tarchomina. Tęsknimy za E-4?

Szok i przerażenie w oczach osób, które chciałyby "podjechać przystanek" z pl. Bankowego to prawdziwa legenda warszawskiej komunikacji miejskiej.

REKLAMA

Dokładnie 1 marca 1994 roku na ulice po raz pierwszy wyjechał autobus, z winy którego pasażerowie z innych dzielnic przez lata mogli powtarzać, że "Tarchomin wozi się taksówką". Tak właśnie było. Na oryginalnej trasie do pl. Konstytucji E-4 zatrzymywało się... siedem razy: na przystankach Tarchomin, Myśliborska, Porajów, Stare Świdry, Ekspresowa, Plac Bankowy i Centrum. Największe wrażenie robiło to na mieszkańcach Muranowa, którzy na widok "czerwonego" autobusu podjeżdżającego pod Błękitny Wieżowiec postanawiali podjechać do Dworca Gdańskiego. Tymczasem kierowca skręcał w prawo i wciskał gaz do dechy.

- Przepraszam, gdzie jest ten przystanek Ekspresowa...? Ale jak na Tarchomin...? I naprawdę nie wysiądę wcześniej? Jak to jedziemy na Tarchomin? - te pytania padały regularnie.

Przedłużenie metra

Rok po otwarciu E-4 zostało przedłużone do tymczasowej, nieistniejącej już pętli na Nowodworach, znajdującej się w pobliżu dzisiejszego skrzyżowania Światowida i Štefánika. Ważniejsza zmiana zaszła jednak w Śródmieściu, gdzie wystartowała pierwsza linia metra, łącząca wówczas Kabaty ze stacją Politechnika. E-4 zostało wtedy ożenione z podziemną koleją na długich dwadzieścia lat. Gdy metro zyskiwało nową stację, E-4 traciło fragment trasy. W ten sposób linia była skracana do pl. Bankowego, Dworca Gdańskiego, pl. Wilsona, Marymontu i wreszcie Młocin.

E-4 + E-8 = E-6?

Gdy otwarto stację Młociny ZTM postanowił - użyjmy żargonu jego pracowników - rozdzielić potoki pasażerskie z Tarchomina i Nowodworów. Mieszkańcy pierwszego osiedla dojeżdżali do metra E-4, mieszkańcy drugiego - nowym autobusem E-8, przejeżdżającym przez Tarchomin bez postojów. Dzięki temu prostemu zabiegowi i brakowi korków na moście Skłodowskiej-Curie wszystko działało jak w zegarku. W 2012 roku ZTM uznał, że potok popołudniowy jest jednak jeden i wprowadził jedno z najdziwniejszych rozwiązań w historii warszawskiej komunikacji miejskiej. E-4 kursowało tylko rano i tylko w kierunku Tarchomina, E-8 - również tylko rano, z Nowodworów, bez przystanków na Tarchominie, zaś po południu pasażerowie z obu osiedli wspólnie jechali autobusem E-6. Oficjalnym uzasadnieniem było to, że wracając z pracy na Nowodwory wiele osób robiło po drodze zakupy w marketach na Tarchominie.

Żółty to nowy czerwony

Całkiem niedawno Warszawa zaczęła, po wielu dekadach przerwy, stawiać na tramwaje. Nie stoją w korkach, zabierają więcej pasażerów, nie zanieczyszczają powietrza - argumentów "za" jest wiele. Los E-4 był przesądzony już wtedy, gdy na moście Skłodowskiej-Curie zaczęto układać tory. Linia znikła z ulic 2 marca 2015 roku. Autobus z czerwonym numerem zastąpił żółty tramwaj.

Dominik Gadomski

* z pomocą strony trasbus.com - historia warszawskiej komunikacji miejskiej


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Białołęka

Czerwona strzała Tarchomina. Tęsknimy za E-4?

źródło: Warszawikia / Mikiapole3


Czerwona strzała Tarchomina. Tęsknimy za E-4?

źródło: Warszawikia / Kubek15








Ten tekst nie ma jeszcze komentarzy na forum. Twój może być pierwszy...


komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


więcej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Szukam pracy
 Gzella Net poszukuje sprzedawcę do Delikatesów Mięsnych w Warszawa, ul. Kawy, Wąwozowa, Ząbki oraz Pruszków. Jeśli jesteś osobą komunikatywną, dyspozycyjną - prześlij nam swoje CV. Zapewniamy zatrudnienie na podstawie umowy o pracę, szkolenie wprowadzające oraz deputat mięsno - wędliniarski. Wymagamy książeczki do celów sanitarno - epidemiologicznych (lub chęci do jej wyrobienia). E-mail: kariera@gzella.pl, tel: 506 185 336

Komputery
 A A Komputery Serwis Dojazd 0zł 504-617-837

Usługi transportowe
 Maximtransport oferuje usługi transportowe i specjalizuje się w przewozach typu door to door osób, paczek, rowerów, sprzętu RTV i AGD, mebli oraz materiałów budowlanych do Belgii, Holandii i Niemiec. Naszym największym atutem są rzetelność, bezpieczeństwo, komfort i czas podróży pasażerów. Dni wyjazdu z Polski: Środa, piątek, sobota, niedziela. Dni wyjazdu z Belgii, Holandii, Niemiec: Poniedziałek, wtorek, środa, piątek, niedziela. Kontakt: +48 608 835 822

3-pokojowe sprzedam
 BEMOWO IV SPRZEDAM 3 POKOJE 65,5 M2 X PIĘTRO ROZKŁADOWE SŁONECZNE DOGODNA KOMUNIKACJA 380.000 ZŁ TEL. 501-319-177


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie