REKLAMA
REKLAMA

Inwestycje

Czas na tunel w Falenicy

REKLAMA

Czas na tunel w Falenicy

Tunel drogowy czy rowerowo-pieszy? Kolejarze odkładają kluczową decyzję na ostatnią chwilę. Doradzają pojedynczy mieszkańcy, którzy byli w ratuszu w odpowiednim momencie.

Jedna z największych inwestycji w historii Wawra zbliża się wielkimi krokami. Do 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają przebudować wszystkie stacje oraz torowisko pomiędzy Dworcem Wschodnim a Otwockiem. Takie "szczegóły", jak budowa nowej stacji przy Wiatracznej czy przesunięcie stacji Gocławek do wiaduktu Marsa poznaliśmy dopiero niedawno. Wciąż nie jest jasne, czy przesunięta zostanie także stacja Wawer, czy przejściom podziemnym będą towarzyszyć przejazdy kolejowe, czy przy torach staną ekrany akustyczne. Choć prace będą prowadzone już w latach 2020-2022, na ten moment wiadomo o nich niewiele.

- Mam wrażenie, że przygotowania do tej inwestycji są prowadzone bardzo chaotycznie - mówi radny Rafał Czerwonka. - Od września odbyły się co najmniej dwa spotkania z udziałem PKP PLK, o wyniku których Rada Dzielnicy Wawer nie została poinformowana. O tym, gdzie kolejarze planują umieścić tunele i przejścia podziemne, dowiedzieliśmy się w ubiegłym miesiącu, gdy ogłosili przetarg na projekt. Zdecydowanie jest problem z przepływem informacji i brakuje konsultacji z mieszkańcami, dotyczących tak ważnej sprawy.

Jakiego tunelu chcemy?

Prawdziwym spektaklem absurdu było posiedzenie dzielnicowej komisji inwestycji z 20 lutego. Przedstawiciel PKP PLK ogłosił zaskoczonym radnym, że decyzja dotycząca tunelu w Falenicy powinna zapaść... tego samego dnia ze względu na zbliżający się termin zakończenia przetargu. Podczas jednego posiedzenia radni musieli zdecydować, czy opiniują tunel podobny do międzyleskiego, czy wyłącznie rowerowo-pieszy.

Zdaniem rady osiedla Falenica rozsądniejsza jest opcja druga. Tunel drogowy nie miałby bezpośredniego połączenia z Patriotów, więc auta wylewałyby się na uliczki osiedla. Ich zdaniem kierowcy powinni korzystać z planowanych wiaduktów w ciągu trasy S2 oraz ulic Brucknera i Ziarnistej (przejazd z "leniwym szlabanem" zostanie wtedy zlikwidowany). Do opinii dwóch przedstawicieli rady osiedla przychyliła się komisja inwestycji. Opinii rady dzielnicy ani konsultacji społecznych nie będzie, bo PKP PLK "gonią terminy".

- W przypadku budowy tunelu pieszo-rowerowego wzmocniona zostanie oś łącząca wschodnią i zachodnią Falenicę - pisze na Facebooku rada osiedla. - Pozwoli to w przyszłości zrewitalizować ul. Młodą tak, jak na to zasługuje. Uspokoi ruch w centrum osiedla i przywróci ją pieszym (dosyć krążenia wokół dwóch rond i nadkładania drogi), co w połączeniu z Kulturoteką stworzy centrum osiedla godne XXI wieku!

Zapewne tak właśnie będzie. Pytanie brzmi: czy decyzje dotyczące tak ogromnej inwestycji powinny zapadać w gronie kilku osób?

Nowe przejścia pod torami

Zdecydowanie mniej kontrowersyjnym tematem jest budowa przejść podziemnych pod torami. Mała liczba legalnych przejść zmusza mieszkańców do przechodzenia w miejscach niedozwolonych, często z narażeniem życia. W ostatnich latach zginęło w ten sposób kilka osób. Ponieważ po budowie trzeciego toru niektóre pociągi będą pokonywać Wawer z prędkością 160 km/h, budowa przejść podziemnych jest jedynym wyjściem.

W Falenicy kolejarze zaprojektowali dwa takie przejścia: na wysokości Gruntowej i Halnej oraz przy Ochoczej i Malinki. Oprócz nich powstanie oczywiście także podziemny łącznik z peronami stacji kolejowej, wyposażony w windy.

(dg)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Wawer







23.02.2017 16:42 #Michniewicz
Tunel pieszo-rowerowy w Falenicy??? A po co mieszkańcom taki wynalazek??? Gdzie takie wynalazki budują? Albo tunel drogowy z chodnikiem i ścieżką rowerową, albo przejście podziemne, które spełni funkcje pieszo-rowerową. Większość mieszkańców chce tunelu drogowego ale nikt ich o to nie pyta bo grupka radnych cyklistów lobbuje za przejściem pieszo rowerowym, które jest stratą publicznych pieniędzy bo planowane są przejścia pod torami przy stacji. Oczywiście w naturze "radnych" jest marudzenie że tunel drogowy to istny Armagedon bo radny wie zawsze lepiej i z natury jest przeciw...
24.02.2017 16:35 #ja to mieszkam
Szanowni frustraci: Zamiast zaczynać od wylewania pomyj moglibyście zapoznać się z rzeczywistością, która nas otacza. Od co najmniej 2 ch lat toczy się dyskusja n/t centrum Falenicy i o przejeździe też. Ma powstać nowy bazar nowy budynek Kulturoteki, POW, 3 tor. Nie wiedzieliście? A to szkoda.
Przejazd w Falenicy nie bez powodu uważany jest za "leniwy" a gdy ilość pociągów 3 krotnie wzrośnie (takie szacunki przedstawia PLK ) to będzie zamknięty prawie na stałe. Oczywiście dla pieszych też.
Rada Osiedla Falenica - nie jest garstką emerytów i nierobów. Składa się z demokratycznie wybranych kandydatów ( nie głosowałiście? A to szkoda.-) wnioskowała o tunel pieszo rowerowy zamiast przejazdu ale pod warunkiem, że powstanie bezkolizyjna przeprawa przez tory na granicy Falenicy i Michalina. I tylko dlatego poparła tą opcję
Na rysunku koncepcyjnym ew. tunelu drogowego wyloty zlokalizowane są w rejonie Bystrzyckiej i Derkaczy, nie ma łączników z ul Patriotów. Łącznikami stałyby się wąskie uliczki osiedlowe. Tu też żyją mieszkańcy
Tunel drogowy byłby wąwozem o głębokości min 7-8m i szerokości min 8 m czyli zająłby całą szerokość ul Walcowniczej i Bysławskiej. Podoba Wam się takie centrum?. Wysiądziecie raz na jakiś czas z samochodu i wtedy jako piesi "przefruniecie przez tory?
Oprócz wspomnianego wiaduktu drogowego na granicy Falenicy 800 m dalej w kierunku Miedzeszyna będzie węzeł POW , którym też przejedziecie samochodem na drugą stronę torów.
Czy nie będzie wygodniej wklurzonymh kierowcom stojącym przed zamkniętym szlabanem?
Przy odrobinie wyobraźni porównywanie tunelu w Międzylesiu z warunkami w Falenicy jest absurdalne
24.02.2017 19:46 #pjh
Rada osiedla nie jest nieomylna. To raz. A dwa. A po co wiadukt przy Bucknera? Dla kogo? Dla Otwocka i Józefów OK. Ale po co mylić ludziom oczy. Trzy. POW będzie na granicy z Miedzeszynem. Nie na Falenicy. Cztery. Z jednej strony osiedla Falenica na drugą nie da się przejechać niczym w granicach samej Falenicy! Pięć. Nastąpi trwały i nieodwracalne proces odcięcia obu części osiedla i tak już przez POW odcięte od reszty miasta. Sześć. Po stronie wschodniej tunel by się kończył w okolicy Bazarku. I jest tu dość miejsca na odpowiednie rozprowadzenie ulic dojazdowych do Patriotów. Po stronie zachodniej tunel w Bysławskiej dochodziłby do okolic dawnej stacji kolejki wąskotorowej. Jest tam dość miejsca. A dojazd do Patriotów mógłby być Młodą. Teraz też jest. I co się teraz złego dzieje? Skoro nic, to po jakiego grzyba tworzyć problemy zamiast je rozwiązywać. Wreszcie co ma piernik do wiatraka, czyli przejścia i tunel. Budować i jedno i drugie. Bo drugiej takiej okazji długo nie będzie. Na koniec zabolało o nierobach i emerytach. Czyli zgodnie z przysłowiem "uderz w stół a nożyce się odezwą". I już zupełnie na koniec: od kiedy to grupka kilku jest mądrzejszy od wszystkich? Jak są wątpliwości, to niech będzie referendum lokalne. Ja nie kupuję tekstu o raz na cztery lata odbywających się wyborach. I niby co ma z tego wynikać, że co duch oświecenia i powszechnej mądrości spoczął na radzie osiedla. Żarty jakieś. Rada osiedla jest dla wszystkich mieszkańców a nie mieszkańcy dla rady. Coś się radzie chyba w głowach pomieszało od samopoczucia ważności!!!
25.02.2017 15:06 #Jacek Wiśnicki
Rada Osiedla nie jest nieomylna. W radzie nie ma cyklistów. Decyzji o budowie przejścia pieszo-rowerowego nie podjęło "dwóch przedstawicieli Rady Osiedla obecnych na spotkaniu". Także dlatego że RO o niczym nie decyduje. Poparliśmy (Jacek Wiśnicki i Bartosz Mróz) tę decyzję w oparciu o uchwałę RO z dnia 7 września. Wtedy dyskutowaliśmy wszystkie opcje. W uchwale znajduje się punkt, w którym zgadzamy się na rezygnację z przejazdu i budowę tunelu pieszo-rowerowego tylko po oddaniu POW i wiaduktu na Brucknera. Uchwała została podjęta po spotkaniu z mieszkańcami dn. 22 lipca w kinokawiarni Stacja Falenica. Tam po dyskusji w gronie kilkunastu osób doszliśmy do wniosku, że tunel samochodowy oddalony po 800 metrów od dwóch innych bezkolizyjnych przepraw nie jest konieczny. Referendum lokalne? Bardzo dobrze, ale z różnych przyczyn PLK projektuje już i nie ma na to czasu.
I na koniec: moja Falenica to małe uliczki, zieleń, cisza i sąsiedzi. Uważam to za skarb i godzę się z tym że mam 40 minut skm do centrum. Coś za coś. Szlaban najczęściej przekraczam pieszo. Tunel drogowy niszczy centrum Falenicy nad którego koncepcją pracujemy od prawie 2 lat. I stąd moje poparcie dla tunelu pieszo-rowerowego a nie drogowego.
25.02.2017 21:15 #faleniczanin
Jeśli powstanie tunel drogowy z rondem Bysławska/Derkaczy, to którymi drogami będzie dojazd z Patriotów? Małowiejska? Ciepielowska? Jagienki? A potem Derkaczy? Wolne żarty - przecież to wąskie osiedlowe ulice. Jak zmieścić na nich cały obecny ruch? Tego już na szkicu, który krąży w internecie nie ma. Skupiono się na wschodniej stronie a po zachodniej stronie na Młodej. A po drugiej stronie Derkaczy???
Proponowanie tunelu jak Międzylesiu to bzdura - nie ma miejsca na dojazdy do tunelu.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 




więcej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie