REKLAMA
REKLAMA

Felieton

Co nam da metro? Na pewno "czystkę" autobusów

źródło: ZTM


REKLAMA

Co nam da metro? Na pewno "czystkę" autobusów

Wszędzie, gdzie dociera metro, linie autobusowe idą pod nóż. Jak będzie na Targówku?

REKLAMA

Otwarcie nowego odcinka linii metra zawsze oznacza w Warszawie poważne cięcia linii autobusowych, z których odzyskuje się wozy dla osiedli pozbawionych dostępu do komunikacji szynowej. Pociągi metra są szybkie i pojemne, ale nie sprawdzają się na krótkich trasach, takich jak Targówek - Praga. Konieczność dostania się na głębokość 1-3 pięter pod ziemię i przejścia przez bramkę biletową sprawia, że zamiast podjeżdżać metrem kilka stacji, lepiej wybrać autobus. Pod warunkiem, że ktoś jeszcze nie zabrał go na Białołękę.

Im dłuższa droga do przebycia, tym bardziej opłaca się jechać metrem. Po otwarciu stacji Trocka dotrzemy w 26 minut na daleką Wolę, w 33 - na Młociny, zaś w 38 - na Kabaty. Dojazdy podziemną koleją na Pragę (7 min) czy do ścisłego centrum (14 min) nie będą już tak ciekawe czasowo. Czy pod koniec budowy metra mieszkańcy znowu będą mieć wrażenie, że są "zapędzani do metra", tak jak było w 2014 roku? Jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie na konsultacje i dyskusje, ale...

...zawsze można spróbować zgadnąć, jak zmienią się trasy autobusów pod koniec 2019 roku. Sytuacja jest o tyle niejasna, że linia metra nie została zaprojektowana pod żadną z głównych ulic Targówka, ale pośrodku, pomiędzy Wincentego a Radzymińską. Osoby mieszkające na obrzeżach osiedla mogą przez to stracić ulubione połączenia autobusowe, likwidowane pod pretekstem otwarcia stacji metra.

Na Wincentego bezpieczne są linie 169 i 212, które obsługują zupełnie inne kierunki, niż powstające metro. Na pewno zostanie też weekendowe, "cmentarne" 409, ale już przyszłość 227 i 500 jest pod znakiem zapytania. Pierwsza z linii to w zasadzie dziwoląg: kursuje zaledwie co pół godziny, ale zapewnia ciekawe, bezpośrednie połączenie Bródna i Targówka z Nowym Miastem, Grzybowem i Dworcem Centralnym. Prawdopodobnie pojawi się pomysł cięcia linii, tak jak wszystkich innych jadących z Targówka do Śródmieścia. Dotyczy to też "pięćsetki". Co prawda Wincentego to nie Pratulińska a stacja Dworzec Gdański to nie Świętokrzyska, ale może zadziałać tu logika cięcia wszystkiego, co jedzie z Targówka do starej linii metra. Niemniej 500 to tak świetna linia, że chyba powinna kursować częściej nawet po ukończeniu nowej linii metra.

Konsultacje w okolicy Radzymińskiej będą jeszcze bardziej gorące, niż przy Wincentego. "Z Targówka do Śródmieścia" kursuje 160, zaś na krótkich odcinkach na Pragę metro będzie "dublowane" przez 162 i 517. O 120 może wybuchnąć spór między Zaciszem a Białołęką: gdyby przełożyć linię z Gilarskiej i Jórskiego na Trocką, autobusy podjeżdżałyby do metra, ale na południowym Zaciszu to dziś jedyna linia. Problemem będzie też 262, które połączy w zasadzie dwie stacje metra, ale pojedzie zupełnie inną drogą niż podziemna kolej i obsłuży innych pasażerów. W zasadzie przesądzony jest los 412, czyli porannej "dowozówki" do najbliższej stacji metra.

Otwarcie metra między Targówkiem a daleką Wolą może oznaczać koniec popularnego 190, które kursuje Radzymińską, al. "Solidarności" i Górczewską od 17 lat. W poprzedniej dekadzie połączenie to uznano za tak dobre, że były dyrektor ZTM Leszek Ruta zapowiadał jego przekształcenie w metrobus-"siekierę", kursujący w szczycie co 2-3 minuty. Z szumnych zapowiedzi powstał tylko pas tramwajowo-autobusowy. Po otwarciu metra przekonamy się ostatecznie, czy 190 jest popularne dlatego, że jedzie z Targówka na Wolę, czy dlatego, że jedzie Radzymińską, al. "Solidarności" i Górczewską. O ile linia nie zostanie wcześniej pocięta.

Wiele wskazuje na to, że głównymi poszkodowanymi otwarciem metra na Targówku będą mieszkańcy Zacisza. 512 jest skracane po każdym etapie budowy podziemnej kolei i może stanąć na tym, że w 2019 roku z linii zostanie kadłubek, dowożący z Gilarskiej i Codziennej na Trocką. Zgodnie z tą logiką w 2023 roku osiedle zostanie bez jakiejkolwiek komunikacji miejskiej z wyjątkiem metra.

Dyskusje o komunikacji miejskiej po otwarciu metra komplikują dwa fakty. Po pierwsze: pole PGR zmieni się w ciągu kilku lat w nowe osiedle, położone poza zasięgiem spaceru ze stacji. Po drugie: jadące z Targówka do Śródmieścia autobusy mogłyby znacznie przyspieszyć, gdyby zamknięto obwodnicę Pragi i poszerzono Wincentego, wytyczając tam obustronne buspasy. Prawdziwa dyskusja czeka nas w 2019 roku, gdy budowa metra będzie bliska ukończenia. Na razie zapraszamy do niezobowiązującej rozmowy...

Dominik Gadomski


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Targówek







28.12.2016 17:06 Marco
Po wybudowaniu metra linie autobusowe jak najbardziej powinny pójść pod nóż.
26.01.2017 22:35 #uzdka
Po to będzie metro aby zmniejszyć linie busów. Ale metro nie wystarczy. trzeba potem wypuszczać połączenia ze stacji do osiedli oddalonych, to oczywiste. Schemat się uprości i zmieni.
03.03.2017 21:29 #Cyt
ZA wcześnie na takie plany. To oczywiste ze nie będzie sie dublować metra i autobusów, ale do metra trzeba dojechać. Poz tym do metra powinny być zjazdy ruchome i wyjazdy ruchome. To co zrobili na Targowej to barbarzyństwo. Jak można kazać ludziom schodzić i wchodzic po tak stromych i długich schodach. Jakiś kretyn projektował takie zejścia. Za 20 lat ponad 60% ludzi to będą emeryci. Słabi i schorowani przy takiej dennej służbie zdrowia publicznej jak jest w Polsce. Na prywatne gabinety nie będzie stać żadnego emeryta ani teraz ani za 20 lat. Przypomnijcie sobie ze kwota emerytury będzie sukcesywne tylko spadać a nie iść w górę. Przy gospodarce rozdawniczej jak teraz tym bardziej kasa państwowa będzie pustoszeć. No to ludzie nie będą mieli siły schodzić po schodach do metra. Autobusy są konieczne bo metro to tylko jedna linia niestety.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 




więcej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie