REKLAMA

Białołęka

Komunikacja

 

Ciąć, giąć, skracać? Gorąco wokół 518

  23 listopada 2016

alt='Ciąć, giąć, skracać? Gorąco wokół 518'

Żerań kontra Tarchomin i bezpośredni dojazd kontra szybkość i punktualność. To będą trudne konsultacje.

REKLAMA

518 istnieje od 16 lat i zawsze słynęło z niepunktualności, niezależnie od lokalizacji pętli: na pl. Trzech Krzyży (2000-2007), w okolicy Dworca Centralnego (od 2013 r. do dziś) czy na Natolinie (2007-2013). Jaka komunikacja na Białołęce? Startują konsultacje Jaka komunikacja na Białołęce? Startują konsultacje
Aż 19 linii może zmienić trasy, jeśli mieszkańcy zgodzą się na projekt ZTM. Dyskusja potrwa do stycznia.
Dziś to jedna z wielu linii dla Tarchomina, ale kluczowa dla Żerania.

Dla niektórych mieszkańców Tarchomina, mogących sobie pozwolić na spędzenie czasu w korku w bezpośrednim autobusie, to jedna z kilku opcji dojazdu na Trakt Królewski (obok szybszych połączeń z wykorzystaniem metra i tramwajów). Dla dojeżdżających codziennie do pracy mieszkańców Żerania to podstawowy środek transportu, którym dostają się do stacji metra Marymont. Według pomiarów ZTM, 518 nie jest w stanie kursować punktualnie ani w porannym, ani w popołudniowym szczycie, a odcinek między rondem ONZ a Marymontem pokonuje nawet w 34 minuty (czas rozkładowy to 23 min). Wiele autobusów jest spóźnionych już na Dworcu Centralnym, a opóźnienie rośnie podczas przejazdu przez zatłoczone ulice Śródmieścia.

Podczas zbliżających się konsultacji społecznych Zarząd Transportu Miejskiego chce przedyskutować zwiększenie częstotliwości i punktualności 518 kosztem zlikwidowania odcinka trasy między Marymontem a Dworcem Centralnym. Autobusy kursowałyby co 7-8 min w szczycie, co 10 min poza szczytem i co 15 min w weekendy, kończąc bieg na pętli obok Hali Marymonckiej. Wszystkie autobusy z numerem 518 byłyby 18-metrowymi przegubowcami. Miejsca musiałyby ustąpić linie 705 i 735, skrócone do Żerania FSO. W rezultacie liczba miejsc w autobusach (518 i 326) odjeżdżających z przystanku "Konwaliowa" do metra wzrosłaby w szczycie z 1410/h do 1600/h.

Mieszkańcy protestują...

- Wzywamy do porzucenia planów skrócenia linii i proponujemy zwiększenie częstotliwości kursów, co może realnie pomóc, zwłaszcza w godzinach szczytu - białołęccy radni poparli to stanowisko niemal jednogłośnie, nie zaznaczając jednak, z jakiej innej linii chcieliby zabrać autobusy na wzmocnienie 518.

Ruszyła także zbiórka podpisów pod petycją, aby ZTM nie tylko pozostawił 518, 705 i 735 na obecnych trasach, ale też dołożył kursów w głąb Śródmieścia.

- 518 to dla mieszkańców Żerania jedyne bezpośrednie połączenie z centrum Warszawy - pisze w imieniu sąsiadów Mateusz Senko. - To także kluczowe połączenie z centrum miasta dla Tarchomina i Nowodworów. Ludzie jeżdżą nim do pracy, studenci na UW, obecna trasa tej linii ze wszech miar ma sens, co potwierdza wypełnienie autobusów i dane z jego pomiarów, które wykonuje ZTM. Trudno jest powiedzieć o 518, że stoi w korkach ponad miarę. W świetle powyższych zmian Żerań stanie się białą plamą na komunikacyjnej mapie Warszawy. Z ograniczonym transportem autobusowym, bez bezpośredniego dostępu do transportu szynowego.

Zapraszamy na zakupy

...ale nie wszyscy

Podczas każdych konsultacji społecznych osoby zadowolone z propozycji ZTM milczą, zakładając prawdopodobnie, że przedstawiony projekt jest ostateczną decyzją. Głosy krytyczne wobec obecnej trasy 518 można jednak znaleźć na naszym forum.

- Jazda 518 jest długa i powolna i narażona na korki - to jeden z komentarzy z kwietnia 2015 roku. - Ile ludzi dojeżdża tym autobusem na Krakowskie Przedmieście z Tarchomina? To są jednostki, które mogą tam dotrzeć także z przesiadką np. 509 do Wileńskiego i metrem albo 17 do Marymontu z przesiadką na 116.

Prawdopodobnie jedyną osobą, która publicznie popiera "wzmocnienie na Żeraniu przez skrócenie" jest radny Filip Pelc. Gdy rada dzielnicy głosowała nad stanowiskiem w sprawie 518, wstrzymał się od głosu.

- Skrócenie trasy to dobry pomysł - mówi radny. - Dzięki temu autobus będzie jeździł częściej i umożliwi mieszkańcom Żerania szybki dojazd do metra. Po zmianie 518 nie będzie stało w korkach w Śródmieściu, dzięki czemu poprawi się jego punktualność i regularność kursowania.

REKLAMA

ZTM: "To dopiero konsultacje"

- Argument o białej plamie komunikacyjnej przy "Konwaliowej" w sytuacji, gdy zostanie tam dziesięć linii a podaż miejsc w kierunku metra się zwiększy, jest zupełnie nietrafiony - mówi Igor Krajnow, rzecznik ZTM. - Naszym zdaniem dokładanie wozów, których i tak nie mamy w zapasie, na obecną trasę 518 nie byłoby rozsądne. Utknęłyby w korkach niezależnie od tego, czy trasa prowadziłaby przez Świętokrzyską, Al. Jerozolimskie czy z pl. Trzech Krzyży. Mało kto korzysta z 518 na długich odcinkach, zwłaszcza między Tarchominem a Dworcem Centralnym, od kiedy kursuje tamtędy linia 17. Zaznaczamy jednak, że to dopiero konsultacje społeczne.

Podczas konsultacji omawiana będzie także propozycja zmiany trasy 518 na Nowodworach. ZTM proponuje skierowanie linii przez Ordonówny, Strumykową, Štefánika, Odkrytą, Nowodworską, Świderską i Porajów. Dzięki temu autobus obsłużyłby kilka całkiem nowych przystanków oraz ciąg Odkryta-Świderska, z którego można byłoby usunąć 314.

REKLAMA

Gdzie i kiedy można zgłaszać uwagi?

Konsultacje społeczne dotyczące komunikacji miejskiej na Białołęce rozpocznie otwarte spotkanie, które odbędzie się w urzędzie dzielnicy w czwartek o 18.00. Następnie ZTM zaprasza na spotkania warsztatowe, organizowane w miejscach publicznych na terenie całej dzielnicy:

  • 27 listopada, godz. 11.00-18.00, Szkoła Podstawowa nr 344, ul. Erazma z Zakroczymia 15
  • 7 grudnia, godz. 15.00-21.00, Szkoła Podstawowa nr 342, ul. Strumykowa 21a
  • 11 grudnia, godz. 11.00-18.00, Białołęcki Ośrodek Kultury, ul. Głębocka 66
  • 15 grudnia, godz. 15.00-21.00, Gimnazjum nr 164, ul. Ostródzka 175
  • 11 stycznia, godz. 15.00-21.00, Szkoła Podstawowa nr 110, ul. Bohaterów 41

    (dg)

    .
  •  

    REKLAMA

    Komentarze (12)

     Meggg

    23.11.2016 16:32

    Skrócenie kadencji radnego Pelca to też dobry pomysł. Może będzie miał czas żeby przemyśleć swoje genialne sugestie
    I czy tylko ja mam wrażenie że artykuł jest tendencyjny i pisany pod zmiany ZTM. po raz kolejny z resztą?
    Może autor przedstawi procentowo ile opinii było za pozostawieniem 518 a ile przeciwko. Obstawiam 99:1. I jakoś nie widzę tych głosów poparcia w sprawie skrócenia 518

     Zenek1

    23.11.2016 21:21

    Ta ankieta jest równie zmanipulowana co artykul, 30 głosów za skróceniem linii które sie pojawiają w ciągu minuty? Propaganda jak z czasów głębokiej komuny. Trybuna Białołęki zawsze przychylna władzy

     tarantula01

    23.11.2016 23:28

    ZTM zaskoczył mnie przy zmianie trasy tym, że chce tę linię "puścić wężykiem" na Nowodworach i te pokręcenie trasy 518 wpisuje się w popartą przez mieszkańców petycję dotycząca zmiany http://radny.com.pl/dok3kadencja/pisma3ztm/ztm-101linia160831odkryta1.jpg - http://radny.com.pl/dok3kadencja/pisma3ztm/ztm-101linia160831odkryta2.jpg.
    Pozdrawiam
    Wojciech Tumasz

    REKLAMA

     tarantula01

    23.11.2016 23:28

    ZTM zaskoczył mnie przy zmianie trasy tym, że chce tę linię "puścić wężykiem" na Nowodworach i te pokręcenie trasy 518 wpisuje się w popartą przez mieszkańców petycję dotycząca zmiany http://radny.com.pl/dok3kadencja/pisma3ztm/ztm-101linia160831odkryta1.jpg - http://radny.com.pl/dok3kadencja/pisma3ztm/ztm-101linia160831odkryta2.jpg.
    Pozdrawiam
    Wojciech Tumasz

     drugastrona

    24.11.2016 10:55

    Robimy nagle z 518, która zawsze była linią na Trakt Królewski, dowozówkę do metra dla Żerania. Niech Żerań powalczy o własną linię do metra, zamiast nam odbierać połączenie z Traktem Królewskim. 518 powinna jechać najkrótszą trasą wzdłuż Światowida i dalej Modlińską i Jagiellońską, jak dawniej. Bo to nie jest linia dowożąca do metra. Najwyżej niech ZTM przywróci dawno skasowane 510 albo 508, ale łapy precz od 518.

     Strumykowa

    24.11.2016 10:56

    Sam generalnie nie korzystam z 518, ale jeśli jest prawdą (podkreślam: jeśli), że na Nowodworach i Tarchominie ten autobus cieszy się ograniczoną popularnością, a z drugiej stronny jest bardzo przydatny dla Żerania, to może tak:
    1. Zmniejszyć, a nie zwiększyć częstotliwość 518, po dotychczasowej trasie, w tym po Trakcie Królewskim.
    2. W zamian dołożyć nową linię, ale nie z Nowodworów, a z Żerania na Marymont.
    Dzięki temu:
    1. Po Tarchominie i Nowodworach mniej będzie jeździć 518-tek, z zyskiem dla mniejszej emisji hałasu i zanieczyszczeń oraz korków (skoro już dziś 518-ki mają tu ponoć jeździć puste, to po diabła ich tu jeszcze dokładać?)
    2. Żerań zyska wygodne połączenie do metra Marymont, nie tracąc połączenia z Traktem Królewskim.
    3. Bruk na Trakcie Królewskim też skorzysta (i generalnie Centrum), bo 518-tek będzie mniej.

    REKLAMA

     Meggg

    24.11.2016 11:19

    Pamiętajcie o tym, że ten artykuł ma na celu tylko i wyłącznie wprowadzenie zamieszania i skłócenie ludzi.
    ZTM nie ma żadnych merytorycznych argumentów za skroceniem 518 i wielu innych linii (przypominam że chcą obciąć 705/735 z Żerania żeby nie jeździły do metra!!) więc liczy na to że ludzie się pokłócą i będą mogli zrobić swoje. Nie dajmy im tej satysfakcji:)
    Prawda jest taka że powinno zostać rozwiązanie zbliżone do tego co jest teraz.
    518 jako dowóz z Tachomina do Centrum i wspierający inne linie. I główny dowóz z Żerania do centrum.
    I wszyscy zadowoleni. Częstotliwość w zależności od tego co zrobią z 705/735.

     Ikarus

    24.11.2016 12:12

    Moim zdaniem 518 powinien wrócić na starą trasę,czyli do Pl. Trzech Krzyży. Nie ma sensu pchać go do Centrala bo tam jeździ 17. W takim kształcie 518 byłoby moim zdaniem naprawdę dobrą alternatywą dla podróży do centrum metrem. Argument o punktualności może i ma sens,ale w takim razie nie rozumiem dlaczego dotyczy tylko 518. Dla przykładu 509 też codziennie stoi w korku na Targowej i w tygodniu też nie jeździ co do minuty z rozkładem. To co,skracamy do Wileniaka?
    Pozdrawiam

     boss84

    24.11.2016 22:28

    Rozumiem, że planowane wydłużenie odcinka na Nowodwory linii tramwajowej nr 2 wiąże się ze zmianą rozkładu jazdy niektórych linii autobusowych ale działania ZTMu raczej mają na celu zmuszenie całego Tarchomina i Nowodworów do przesiadki w tramwaj i transport tycjh osób do Metra Młociny. Szczerze mówiąc nie widzę tego.

    REKLAMA

     Nala

    30.11.2016 11:36

    Po co kombinować z 518?
    -518 - na swojej obecnej trasie;
    - może oddać 511 lub przywrócić dawne 508 (numer bez znaczenia) do metra.
    Jeśli już ktoś upiera się przy 518 to mogą DODAĆ (nie mylić z "zamienić") kurs skrócony do metra.

     Nala

    30.11.2016 12:04

    Jeszcze jeno mieszkańcy Żerania nie chcą skrócenia 518. Wszyscy tracimy połączenie ze starym miastem i centrum to ZTM tłumaczy w ten sposób swoje decyzje.
    Jako mieszkanka Żerania chcę połączenie z Centrum, jak również punktualny autobus do/z metra, wówczas znowu przesiądę się z samochodu do komunikacji.

    # łukasz w.

    05.12.2017 15:30

    Chciałbym żeby 314 nie zostało zlikwidowane, ale żeby jechało np. nowa trasą:
    LEŚNEJ POLANKI - SZKOŁA (nowy kraniec) - Leśnej Polanki - Światowida - Strumykowa - Myśliborska - most Skłodowskiej Curie - Kasprowicza - METRO MŁOCINY
    Co wy na to?

    REKLAMA

    # Strumyk

    05.12.2017 15:43

    #łukasz w. napisał(a) 05.12.2017 15:30
    Chciałbym żeby 314 nie zostało zlikwidowane, ale żeby jechało np. nowa trasą:
    LEŚNEJ POLANKI - SZKOŁA (nowy kraniec) - Leśnej Polanki - Światowida - Strumykowa - Myśliborska - most Skłodowskiej Curie - Kasprowicza - METRO MŁOCINY
    Co wy na to?
    No jeżeli tak, to ja bym jednak chciał, żeby zostało zlikwidowane. Strumykowa na autobus to bardzo kiepski pomysł. Może Ci to pasuje na mapie, ale tam jest zabudowa przy samej ulicy. Zostaw Strumykową w spokoju.
    więcej na forum

    LINKI SPONSOROWANE

    REKLAMA

    Znajdź swoje wakacje

    REKLAMA

    City Break
    City Break

    Najnowsze informacje na TuBiałołęka

    REKLAMA

    REKLAMA

    Wyjazdy sportowe
    Wyjazdy sportowe

    Najchętniej czytane na TuBiałołęka

    Artykuły sponsorowane

    REKLAMA

    REKLAMA

    Top hotele na Lato 2024
    Top hotele na Lato 2024

    Kup bilet

    Znajdź swoje wakacje

    Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

    Polecamy w naszym pasażu

    Wstąp do księgarni

    REKLAMA

    REKLAMA

    AMBRA - Twoje Perfumy
    AMBRA - Twoje Perfumy

    REKLAMA

    REKLAMA