REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Buspas na Modlińskiej do likwidacji?

  17 listopada 2011

alt='Buspas na Modlińskiej do likwidacji?'

Wojciech Tumasz, białołęcki radny, społecznik, działacz SISKOM-u i orędownik komunikacji miejskiej proponuje, aby między ulicą Kowalczyka a wiaduktami nad kanałem Żerańskim... zlikwidować buspas. Na nowo oddanym wiadukcie buspas istniałby nadal.

REKLAMA

Co ciekawe, radny był jednym z pomysłodawców lokalizacji pasa dla autobusów, który miał zmniejszyć korki w godzinach porannego szczytu. Teraz chce jego likwidacji na odcinku, gdzie Modlińska zwęża się do trzech pasów ruchu, z których jeden jest przeznaczony właśnie dla komunikacji publicznej.

- Wiem, że ten wniosek wzbudza kontrowersje. Na pierwszy rzut oka jest szkodliwy dla autobusów, gdyż jest to propozycja likwidacji uprzywilejowania dla autobusów. Ale po dokładniejszych analizach i obserwacjach ruchu na 500-metrowym odcinku ul. Modlińskiej ze szczególnym uwzględnieniem odcinka przed pasem autobusowym, tj. ok. 120 m licząc od skrzyżowania z ul. Kowalczyka, gdzie pasa autobusowego nie ma, doszedłem do wniosku, że ten wniosek jest słuszny i poprawi ruch autobusów, a nie tylko ulży kierowcom indywidualnym. Kluczowy jest odcinek 120 m ul. Modlińskiej (Kowalczyka - koniec zatoki autobusowej), czyli fragment ulicy tuż przed pasem autobusowym. To tutaj kierowcy mają do dyspozycji całą szerokość jezdni ul. Modlińskiej (4 pasy) z uwagi na to, że jest to odcinek za skrzyżowaniem. Po minięciu zatoki autobusowej są dwa pasy plus pas autobusowy. Na tym odcinku kierowcy legalnie jeżdżą, aby płynnie włączyć się do ruchu na dwa pasy przeznaczone dla nich. Problem w tym, że włączanie się kierowców z dwóch pasów na sąsiednie trwa na tyle długo, że zanim kierowcy jadący zgodnie z prawem wjadą na sąsiednie pasy, blokują autobusy. Te jadące "tranzytem", jak E-8, czy E-4 oraz te ruszające z przystanku, jak i te, które chcą podjechać na przystanek - mówi nam radny Tumasz.

Rozwiązaniem według radnego byłoby zlikwidowanie buspasa na odcinku czterystu metrów Modlińskiej. - Wówczas to negatywne zjawisko by nie występowało i nie zaistnieje niebezpieczeństwo przyblokowania autobusów na tym odcinku przez zbyt dużo samochodów, gdyż za kanałem Żerańskim Modlińska rozszerza się do czterech pasów (trzy plus pas autobusowy), a następnie przed wjazdem na most do pięciu pasów, a nawet sześciu licząc pas do skrętu w stronę Auchan. Samochody jadące trzema pasami zawsze zmieszczą się na ulicy, która rozszerza się. Tym samym nie istnieje niebezpieczeństwo wystąpienia blokowania autobusów - tłumaczy W. Tumasz.

Jak widzi szanse na realizację swojego wniosku? - To zależy od podejścia władz miasta. Jeśli priorytetem jest wyznaczenie jak największej liczby pasów autobusowych, bez sprawdzenia jakości tego rozwiązania, to wniosek przepadnie. Jeśli natomiast do wniosku podejdzie się rzeczowo i przeanalizuje sytuację drogową na Modlińskiej i Płochocińskiej, to wniosek ma duże szanse powodzenia.

Co na to ZTM?

- Zwiększanie przepustowości drogi, poprzez poprawianie warunków ruchu dla samochodów osobowych zazwyczaj nie przynosi spodziewanych rezultatów, ponieważ pojazdy wypełniają przygotowaną dla nich przestrzeń na drodze - mówi Konrad Klimczak, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego. - Po likwidacji pasa dla autobusów korki powstaną nie tylko w miejscach opisywanych przez radnego (w których są dzisiaj), ale zwiększą się również na odcinku, na którym jest dzisiaj buspas. Liczba samochodów, w wyniku poprawy warunków ruchu się zwiększy, a pogorszą się warunki dla pojazdów komunikacji miejskiej, które utkną w korku w miejscu, w którym zlikwidowano buspas. Tego typu zjawisko jest znane od dawna specjalistom jako podział zadań przewozowych (czyli modal split), który zmienia się dynamicznie w zależności od zmiany warunków ruchu.

Zapraszamy na zakupy

ZTM: Co będzie po likwidacji buspasa?

- Przedstawiamy krótką analizę skutków - kontynuuje Konrad Klimczak. - Skrzyżowanie Modlińska/Kowalczyka pozwoli wjechać większej niż obecnie liczbie pojazdów w Modlińską (na południe) - samochody będą wjeżdżały sprawniej z Modlińskiej (3 pasy przed i 3 pasy za - obecnie 2 za) a przy zmianie świateł z Konwaliowej w Modlińską (2 pasy przed w 3 pasy za - obecnie 2 za). Z kolei na węźle Żerań część pojazdów pojedzie prosto w ulicę Jagiellońską, a część łącznicą na most Grota - przy czym w tym drugim kierunku pojazdów będzie więcej. Na łącznicy na most mamy do dyspozycji "1,5 pasa" ruchu (jeden wspólny z kierunkiem południe-zachód) i już dzisiaj ruch na łącznicy bywa utrudniony (nie jest płynny). Przy dodaniu jeszcze jednego pasa od północy należy spodziewać się zatoru w tym rejonie i w rezultacie staną zarówno autobusy jadące na most jak i na Pragę - razem z samochodami. To z kolei pogorszy warunki ruchu na skrzyżowaniu Kowalczyka/Modlińska, co z kolei przeniesie się na dalsze skrzyżowania i ulice - w tym Płochocińską. W rezultacie w korku od Kowalczyka do węzła Żerań staną także autobusy - twierdzi rzecznik ZTM.

(wt)

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (18)

# pasażer E-4

18.11.2011 09:09

Popieram radnego. Autobusy są blokowane przez samochody zjeżdżające z buspasa. Nie mogą sprawnie wyjechać z przystanku. Te samochody szybciej dojadą do dodatkowego pasa na wiadukcie. Wypowiedź pana burmistrza Jaworskiego dla TVN Warszawa jest oparta na jego własnym widzimisie. Tumasz ma rację.

# lubiący autobusy

18.11.2011 10:42

Jestem zbulwersowana pomysłem liwidacji Buspasa na powyższym odcinku. Buspas powinien być bezwzględnie utrzymany - może kierowcy przesiądą sie z samochodów do pustych autobusów, które bardzo usprwaniają poruszanie sie po Warszawie.

# lubiący autobusy II

18.11.2011 10:45

popieram wypowiedz "lubiacego autobusy", a radny niech zacznie spełniać obietnice wyborcze a nie zajmować sie takimi sprawami. wstyd!!!!!!!!

REKLAMA

# psngr

18.11.2011 11:41

Widać, że lubiący autobusy po Modlińskiej autobusami nie jeździli. Popieram radnego

# korzystający z Modlińskiej

18.11.2011 13:45

Słabo ZTM liczy, bo z Konwaliowej jest jeden pas ruchu dla wyjeżdżających, więc obecnie z 3 pasów Modlińskiej trzeba się zmieścić na 2 pasach, a po zmianie świateł z 1 pasa na 2 pasach. I ten układ nie działa dobrze. Dodanie 3-ego pasa nie spowoduje takiego dopływu aut, żeby się zatkał wylot z modlińskiej na grota i Jagiellońską. Radny ma rację, tym bardziej, że jak podaje TVN, nie chce likwidacji całego pasa od Kowalczyka do Grota, tylko od Kowalczyka do kanału. Potem autobusy w razie czego znów miałyby swój pas.

# codzienny kierowca

18.11.2011 13:54

Jasne, że to dobry pomysł. Samochody płynnie wjeżdżałyby w 3 pasy na nowym wiadukcie. Razem z nimi, płynniej jechałyby autobusy. Teraz nieraz muszą czekać aż osobowe, które wyjechały z Konwaliowej wcisną się na 2 pasy.

REKLAMA

# zakorkowany

18.11.2011 19:33

radny ma rację. Samochody wyjeżdżające na Modlińską na swiatłach od strony Mc Donalda na zielonej strzałce blokują buspas i jeśli nie wjadą na dwa pasy dla samochodów blokują przejazd za zatoką autobusową na buspasie. Gdyby mogły płynnie jechać trzecim pasem w stronę Grota to autobusy jechałyby nie zwalniając.

# Andrzej Tarchomin

19.11.2011 12:01

O ile dobrze pamiętam to właśnie radny Tumasz walczyl o buspas na Modlińskiej, więc chyba można mu wierzyć, że propozycja likwidacji na wskazanym odcinku jest przez niego dobrze przemyslana. Jeżdż tam codziennie i wydaje mi sie, ze radny ma słuszne spostrzezenia

# Alfa

21.11.2011 10:23

W tym miejscu sprawa jest oczywista. Mamy tu do czynienia z klasycznym WIN-WIN.
Buspas w tym miejscu gwałtownie ogranicza przepustowość ruchu samochodowego utrudniając również autobusom dojazd do przystanków. Konieczność "ściśnięcia" się na 2 pasach z 4 stwarza też zagrożenia stłuczkami.
Autobusy wyjeżdżające z zatoczki mają pierwszeństwo więc nie ma problemu włączenia się ich do ruchu (bez względu na istnienie buspasa).
Zwiększenie płynności ruchu samochodowego ułatwi dojazd autobusom na przystanki przy Kowalczyka, jednocześnie znacząco zwiększając przepustowość samochodów.
Sprawa dotyczy raptem ok. 100 metrowego odcinka, który obecnie stanowi zwężenie jezdni Modlińskiej (zarówno przed, jak i za tym odcinkiem Modlińska jest szersza).
Podsumowując mam wrażenie, że Ci którzy są przeciw, albo nie zanalizowali sprawy, albo chcą utrudnić życie kierowcom za wszelką cenę, nawet jeśli przynosi to szkody innym użytkownikom ruchu.

REKLAMA

# Tomek

22.11.2011 08:31

Popirram Radnego, od wielu lat obserwuje ruch na Modlińskiej i tak źle jak po wprowadzeniu buspasa nigdy nie było , ani dla samochodów ani dla autobusów.
Po likwidacji buspasa, dodadkoo odciązy się policje, która musi codzienni rano ustawiać się na kilku odcinkach.
Zobaczcie jaki ruch jest płynny jak nie ma policji.

# westerndig

01.12.2011 15:09

Niech lepiej radny Tumasz nic nie robi z bus pasem. Bo już tak analizował potoki kierowców na Myśliborskiej, że przed wjazdem na most będziemy czekać, żeby tramwaj przejechał (sic!).Bus pas musi pozostać w obecnym kształcie!

# pilecki

02.12.2011 14:09

Może pan radny Tumasz zająłby się sprawami na których się zna , bo na komunikacji napewno nie. Likwidacja bus pasu sprawi że korki będą na wszystkich pasach , ile by ich nie było 5,7 czy więcej. Óbecnie pas ten jest blokowanych przez pseudokierowców , ktorych na Białołęce i okolicy mnóstwo. Korki powstają z braku umiejętności jazdy po mieście i nie przestrzegania znaków drogowych.

REKLAMA

# -zmieszana-

03.12.2011 02:09

Nie zgadzam się na zabranie buspasa.!
logiczne jest ,ze jeżeli nie bedzie pasa dla autobusów to samochodów bedzie wiecej - to coś w rodzaju wolnej amerykanki. musimy pamiętać ze dla wszystkich liczy się czas podrózy. nikt nie chce tracić poł życia na jazdę autobusem i dlatego (owszem nie jest idealnie - powiedziałabym ze podróż na drugą strone Wisły jest żenująco długa)ale tylko ten pas umożliwia przedostanie się w sensownym czasie do centrum.
Jestem mieszkanką Białołęki Dworskiej uwierzcie mi Państwo ze podróż jest koszmarna, zdecydowanie gorsza niż z Tarchomina.
A Radnemu, który wpadł na ten ,,niezwykle genialny pomysł" zlikwidowania pasa dla autobusów gratuluje wyobraźni i chyba poczucia humoru. Zachęcam do logicznego i racjonalnego myslenia - naprawdę sprawdza się.

# codzienny kierowca

03.12.2011 10:31

Widzę, że niektórzy nie potrafią przeczytać o propozycji, a już zdecydowanie ją negują. Problem likwidacji buspasa dotyczy odcinka ok.150 metrów od skrzyżowania Modlińskiej ( przy Mc Donaldzie) - buspas zaczyna się w tym miejscu za zatoką autobusową do pojawienia się czterech pasów nad Kanałem Żerańskim.
Umożliwiłoby to płynny wjazd ze świateł na zielonej strzałce oraz podczas zielonego światła z podporządkowanej ulicy.
Obecnie samochody i tak wyjeżdżają na zielonej strzałce w zatokę i na odcinku 30 metrów próbują się wcisnąć na dwa pasy do jazdy w stronę Grota przy okazji blokując autobusy wyjeżdżające z zatoki na buspas.
Gdyby były trzy pasy w tym miejscu ruch byłby zdecydowanie płynniejszy.

# s_ceptyk

07.12.2011 20:15

Stare przysłowie pszczół mówi - przepis jest dobry jeśli jest korzystny dla mnie. Znaczy, że radny ma własny interes we wprowadzeniu zmian. Co jest ważniejsze wygoda kierowców samochodów jeżdżących pojedynczo czy pasażerów komunikacji publicznej. Sam dojeżdżam do pracy autobusem, od czasu do czasu samochodem. Uważam, że wydzielony pas dla autobusów to właściwe rozwiązanie. A płynność ruchy w większym stopniu zależy od kultury jazdykierowców, a nie od likwidacji buspasa. W Londynie też są buspasy i nikomu nie przychodzi do głowy ich likwidacja.

REKLAMA

 ragozd

09.12.2011 21:56

ale najwidoczniej nie jeździsz modlińską, tam auto co chwila blokuje autobusy na buspasie, i to legalnie i zgodnie z prawem. Taksa specyfika tego skrzyżowania, gdyby mogło jechać, 150m ten ruch rozlałby się na 4 pasy bez zatamowań. Aktualnie jest to niewygodne zarówno dla pasażerów w autobusach jak i dla kierowców zmuszonych się wbijać do ruchu z autobusem prawie na bagażniku.

 tarantula01

12.12.2011 00:56

@westerndig
Ja tam nie widzę nic złego w tym, aby tramwaj wiozący 200 pasażerów miał pierwszeństwo przed np. 100 samochodami wiozącymi ok. 140 pasażerów. Z tym, że tramwaj zajmuje ok. 30 m, a 100 samochodów 250 m na 2 pasach ruchu. Może stąd problem?
@pilecki
ależ kierowcy w tamtym miejscu przestrzegają przepisów i dlatego sytuacja jest tam taka, jak jest. Gdyby nie przestrzegali, to by jechali bus pasem.
@s_ceptyk
Oczywiście, że mam interes. E-8, którym jeżdżę do pracy zawsze w tamtym miejscu musi zwolnić lub nawet zatrzymać się, zanim kierowcy samochodów osobowych włączą się do ruchu na pasy ruchu przeznaczone dla nich.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz
http://www.radny.com.pl

 tarantula01

12.12.2011 00:56

@westerndig
Ja tam nie widzę nic złego w tym, aby tramwaj wiozący 200 pasażerów miał pierwszeństwo przed np. 100 samochodami wiozącymi ok. 140 pasażerów. Z tym, że tramwaj zajmuje ok. 30 m, a 100 samochodów 250 m na 2 pasach ruchu. Może stąd problem?
@pilecki
ależ kierowcy w tamtym miejscu przestrzegają przepisów i dlatego sytuacja jest tam taka, jak jest. Gdyby nie przestrzegali, to by jechali bus pasem.
@s_ceptyk
Oczywiście, że mam interes. E-8, którym jeżdżę do pracy zawsze w tamtym miejscu musi zwolnić lub nawet zatrzymać się, zanim kierowcy samochodów osobowych włączą się do ruchu na pasy ruchu przeznaczone dla nich.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz
http://www.radny.com.pl

REKLAMA

 tarantula01

15.09.2012 06:55

http://radny.com.pl/dok2kadencja/pisma2zdm-mod/zdm-mod_buspas120830kow-kanal.pdf
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

 tarantula01

15.09.2012 06:55

http://radny.com.pl/dok2kadencja/pisma2zdm-mod/zdm-mod_buspas120830kow-kanal.pdf
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

City Break
City Break