REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

Boernerowo na nowo? Wybierz jeden z trzech wariantów organizacji ruchu

REKLAMA

Boernerowo na nowo? Wybierz jeden z trzech wariantów organizacji ruchu

Mnóstwo ulic jednokierunkowych, nowe przystanki tramwajowe i bezpieczni piesi - tak będzie wyglądało Boernerowo zgodnie z przygotowaną na zlecenie ratusza koncepcją.

REKLAMA

Który z trzech wariantów nowej organizacji ruchu jest najlepszy?




"Ulica Ebro jedno- czy dwukierunkowa dla samochodów?". Dyskusja na ten temat trwa na Boernerowie od lat, jednak jeszcze nigdy nie przygotowano dla osiedla tak rozbudowanej koncepcji organizacji ruchu. W ubiegłym miesiącu inż. Marcin Banach, autor licznych projektów transportowych dla polskich i niemieckich miast, zajął się Boernerowem na zlecenie Urzędu Dzielnicy Bemowo. W ten sposób powstał 23-stronicowy dokument, zawierający diagnozę problemów osiedla i propozycje rozwiązań.

Zaburzony układ komunikacyjny

Jak zauważa Banach, oryginalnie Boernerowo miało niezwykle czytelny układ komunikacyjny z Kaliskiego jako kręgosłupem oraz Kleeberga, Westerplatte i Thommeego w roli żeber, czego pozostałością są np. szpalery drzew, zaprojektowane jako wyciszenie najruchliwszych ulic. Układ Boernerowa został zaburzony przez przebicie Ebro do Radiowej i przecięcie Thommeego. Kolejne problemy to brak uspokojenia ruchu na lokalnych ulicach, skutkujący wymuszaniem pierwszeństwa i zbyt szybką jazdą, "głośna" nawierzchnia z kostki i ogromny ruch generowany przez szkołę. Banach proponuje, by wdrożyć na Boernerowie zasady współczesnej polityki "zrównoważonej mobilności", zapisanej w strategicznych dokumentach Warszawy.

- W odniesieniu do obszarów o wyraźnych cechach osiedli mieszkaniowych sprowadza się ona do zagwarantowania niezbędnego dojazdu mieszkańcom, wraz z ograniczeniem dostępności siatki ulic lokalnych obszaru dla ruchu niezwiązanego z jego obsługą - pisze Banach. - Niejednokrotnie wiąże się to z koniecznością wydłużenia drogi dojazdu dla samych mieszkańców. Należy jednak pamiętać, że zwiększenie dystansu przemierzanego samochodem o kilkaset metrów pozostaje bez znaczenia w skali średniej dziennej rzędu kilkunastu kilometrów. Uczynienie z siatki ulicznej osiedla Boernerowo obszaru bez przelotu (wariant A) lub dróg jednokierunkowych z kierunkiem ruchu nieatrakcyjnym dla tranzytu (wariant B) usprawni ruch i w wielu przypadkach skróci też rzeczywisty czas jazdy. Będzie to naturalnym wynikiem wyeliminowania z obszaru osiedla ruchu obcego. Jak cenna jest bemowska Starówka?
Jak cenna jest bemowska Starówka? Połamane chodniki, dziurawe jezdnie i inwazja samochodów - przedwojenne osiedle nie ma zbyt wiele szczęścia.
czytaj

Osiedle dla mieszkańców, nie dla aut

Przygotowany przez inżyniera wariant A zakłada naprawienie układu transportowego Boernerowa m.in. za pomocą zamknięcia odcinka Ebro między Radiową a Kunickiego. Wariant B to wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na większości ulic osiedla bez ingerencji w układ drogowy.

- Dla wschodniej części Boernerowa arteriami będą ulice Kaliskiego i Radiowa, a przecznicami Westerplatte, Thommeego oraz Ebro - pisze Banach. - Stronami arterii sąsiadującymi z obszarem są wschodnia strona Kaliskiego i północna strona Radiowej. Dla kierunku obsługiwanego przez północny pas ulicy Radiowej, pierwszą z przecznic jest Ebro. Z definicji więc ulica ta powinna pełnić rolę wyjazdowej z obszaru. Z kolei Kunickiego powinna przenosić ruch od Westerplatte do Dostępnej. Wybór kierunku ruchu dla poszczególnych ulic obszaru będzie natomiast konsekwencją przedstawionych założeń.

Banach proponuje także budowę wyniesionych skrzyżowań, likwidację nadmiaru znaków drogowych, objęcie Laserowej strefą zamieszkania i docelowe zastąpienie kostki Bauma nawierzchniami z masy bitumicznej. Na niewykorzystanych powierzchniach jezdni powstałyby wyznaczone miejsca parkingowe dla mieszkańców.

Inż. Banach przygotował także wnioski do Zarządu Transportu Miejskiego i Tramwajów Warszawskich, których realizacja miałaby poprawić dojazd na Boernerowo komunikacją miejską. Proponuje on wydłużenie linii tramwajowej do Kleeberga i budowę nowego przystanku przy Thommeego. Chciałby także przesunięcia linii 122 na ulice Kaliskiego i Kocjana oraz przedłużenia 105 na Stare Bemowo i Dworzec Centralny. Zmiany te miałyby zachęcić jak największą liczbę osób do odstawienia samochodu.

(dg)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Bemowo

Boernerowo na nowo? Wybierz jeden z trzech wariantów organizacji ruchu

Wariant 1


Boernerowo na nowo? Wybierz jeden z trzech wariantów organizacji ruchu

Wariant 2


Boernerowo na nowo? Wybierz jeden z trzech wariantów organizacji ruchu

Wariant 3








23.01.2017 20:18 #Yes
No i gitara. Dla mnie pomysł dobry, tylko dlaczego urzędasy waflowały się z tematem tyle lat???
23.01.2017 20:53 #Baranowo
Projektant powinien uwzględnić planowane w przyszłości połączenie ulicy Kaliskiego z Trasą Mostu Północnego.
23.01.2017 21:34 #Leon
Absurdsalny pomysl. Problem z samochodami dowozacymi dzieci do szkoly nie rozwiaze sie przesuwajac strumien tych samochodow z Ebro na Kunickiego i Sobczaka. Ebro zawsze bylo wjazdem na osiedle (to widac na starych planach i klamstewka o "przebiciu" Ebro tego nie zmienia). Jednokierunkowe ulice to samochody krazace po osiedlu i emitujace spaliny. A jak maja sie poruszac rowerzysci? Czy ten czlowiek wogole pomyslal o dzieciach ze szkoly? Pomysl z odcieciem sali gimnastycznej od szkoly dyskwalifikuje autora.
23.01.2017 21:44 #boernerowianka
Wszystkie 3 pomysł do odrzucenia. Boernerowo nie potrzebuje ulic jednokierunkowych. Takie ulice są nieekologiczne. Zmiany w ulicy Ebro spowodują korki na Kaliskiego przy rondku (które już dziś bywa zatkane).
Przydałyby się za to dodatkowe miejsca parkingowe przy szkole. A już zupełnie nie rozumiem dlaczego jednokierunkowe mają być ulice między Westerplatte Kleeberga? I co mamy jezdzić po drodze polnej (bo taka jest Kleeberga)? Chyba projektant nawet się na nasze osiedle nie pofatygował przed przygotowaniem projektów.
23.01.2017 22:06 #mareczek
Popieram warianty 1 i 2. Nr 3 nie przyniesie efektu, więc szkoda kasy na zmiany.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA
REKLAMA


więcej
REKLAMA

Według władz Warszawy metrem na Bemowo
dojedziemy najpóźniej za:
 
dni

godzin

minut

sekund
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie