REKLAMA

Bielany

różne »

 

Autobusy w Lesie Bielańskim? "Bez konsultacji i ekspertyz"

  18 października 2017

alt='Autobusy w Lesie Bielańskim? "Bez konsultacji i ekspertyz"'

Podczas gdy na wielu osiedlach brakuje autobusów do poprawienia rozkładu jazdy, prace nad startem linii na Dewajtis zdają się przebiegać w ekspresowym tempie.

REKLAMA

W ubiegłym miesiącu Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił projekt nowej linii autobusowej, kursującej od kampusu UKSW ulicami Dewajtis i Marymoncką do stacji metra Słodowiec. W ten sposób studenci i inne osoby dojeżdżające do Lasu Bielańskiego miałyby wygodną przesiadkę do tramwaju przy Szpitalu Bielańskim oraz do metra. Linia byłaby obsługiwana w całości przez 12-metrowe autobusy z napędem elektrycznym. Propozycja ta została jednomyślnie zaakceptowana przez bielańskich radnych z komisji samorządowej oraz inwestycji, zaś 18 października po południu będzie dyskutowana przez całą radę dzielnicy. Informacja o sesji została opublikowana na stronie Bielan... na kilka godzin przed spotkaniem.

- Jeszcze wczoraj nie było ani słowa - mówi Marcin Jackowski z Zielonego Mazowsza. - Czyżby chodziło o pozbycie się natarczywego głosu społecznego? Na wielu osiedlach mamy niedobory kursów a tutaj autobus będzie dublował tramwaj na Marymonckiej.

"Temat jest zbyt złożony"

Aktywiści Zielonego Mazowsza apelują o wstrzymanie się z podejmowaniem ostatecznej decyzji w sprawie autobusu w Lesie Bielańskim.

- Temat jest zbyt istotny i złożony, aby decyzję podejmować w pośpiechu, bez konsultacji społecznych i fachowych ekspertyz - piszą w liście do radnych. - Przypominamy, że bardzo trafne i podjęte jednogłośnie stanowisko rady dzielnicy w tej samej sprawie z 26 stycznia 2016 roku zawierało postulat całkowitego wyłączenia Dewajtis z ruchu pojazdów silnikowych oraz oczekiwanie przedstawienia nowej, kompleksowej koncepcji projektu organizacji ruchu, która spełni postulaty mieszkańców.

Kup bilet

"Najgorsze z rozwiązań"

Zielone Mazowsze już w 2015 roku zamówiło - w Krakowie, by uniknąć oskarżeń o stronniczość - ekspertyzę dotyczącą organizacji ruchu na Dewajtis. Dr inż. Tadeusz Kopta, rzeczoznawca Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, nie pozostawił suchej nitki na decyzji o budowie w Lesie Bielańskim chodnika.

- Zastosowano najgorsze z rozwiązań - napisał w ekspertyzie. - Budowa chodnika w rezerwacie przyrody poza istniejącą jezdnią poszerzyła obszar dewastacji przyrodniczej i będzie powodować dalszą, stopniową degradację przyrody. Decyzję podjęto bez znajomości inżynierii komunikacyjnej, która oferuje szeroką gamę rozwiązań dla różnych obszarów, w tym dla obszarów chronionych.

Dr inż. Kopta zasugerował objęcie Dewajtis strefą zamieszkania, czyli ograniczeniem prędkości do 20 km/h i daniem pieszym pełnego pierwszeństwa na jezdni.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (78)

# grylaż

18.10.2017 15:40

Tu jest jeszcze inny wątek tej sprawy, a mianowicie jaki los czeka lokalny autobus 121, kursujący od 1949 roku po Bielanach, a dublujący nową linię uczelnianą? ZTM oszczędza na pasażerach z Bielan w perfidny sposób. Wycofano z Bielan i Bemowa 167, jednocześnie zmieniając trasę 184 na o wiele mniej korzystną i opowiada się potem biednym ludziom, że teraz mają lepiej. Jeden z tych elektrycznych wozów, jeszcze przed chwilą woził pasażerów na trasie 121, czyli już wiadomo o co chodzi. Na majowym spotkaniu w ramach Komisji Samorządowej i Spraw Społecznych, padały postulaty o lepsze zaopatrzenie 121, reaktywacje 520 jako łącznika z prawdziwego zdarzenia do Śródmieścia i na Pragę oraz o tymczasowe wydłużenie 171 do pętli autobusowej Chomiczówka. Jest rzeczą niebywałą, że radni nie wyegzekwowali od ZTM, spełnienia obietnicy wprowadzenia zastępstwa za 167 w postaci 171 właśnie, które nie kosztuje w praktyce nic, a bez żadnej krępacji szafują rezerwatem przyrody w Lasku Bielańskim. Autobus na Dewajtis nie służący mieszkańcom Bielan to ma być, jedyne przesunięcie komunikacyjne do końca kadencji samorządowej?! Na Bielanach co padło na spotkaniu, mieszka oficjalnie 16 tysięcy emerytów, czym ci schorowani ludzie dojadą do Szpitala Bielańskiego, jak 121 zostanie zlikwidowane?! Rozumiem, że uczelnia załatwia swoje interesy, ale radni chyba trochę zapomnieli po co są i dla kogo. Właśnie powstał przystanek roboczo nazwany "Conrada Kościół", wprost idealna okazja do podprowadzenia z Nowego Bemowa na Conrada 171. Może Echo coś o tym napisze?

 Babiczanin

18.10.2017 16:49

Wygodną przesiadkę do tramwaju miałoby się równie dobrze, gdyby autobus jechał Żeromskiego, aleją Reymonta i Lindego do Dewajtis lub też Żeromskiego, aleją Zjednoczenia, Marymoncką lub nawet Przy Agorze, Kasprowicza, aleją Zjednoczenia i Żeromskiego, tudzież całkowicie od Lindego/alei Zjednoczenia przez Kasprowicza. Wygodną przesiadką nie jest skierowanie linii obsługiwanej taborem elektrycznym na stary-nowy kraniec przy Żeromskiego, dwa przystanki od pętli Metro Marymont. UKSW chce dojechać do metra autobusem, niech skorzystają na tym też mieszkańcy.
Postulaty pana grylaża popieram, dorzuciłbym może jeszcze przedłużenie linii 121 przez Gwiaździstą i Potocką do Metra Marymont lub placu Wilsona, tam gdzie co prawda w innej konfiguracji, ale jeszcze parę lat temu 121 krańcowało.

# grylaż

18.10.2017 17:36

To nie są moje prywatne postulaty, tylko mieszkańców Bielan ze szczególnym uwzględnieniem osiedla Chomiczówka, bo taki właśnie był motyw przewodni, majowego spotkania z przedstawicielami ZTM. Pan dyrektor Andrzej Franków gładko się wymigał od odpowiedzialności, twierdząc iż spotkanie nie ma charakteru konsultacji społecznych, gdzie np. każdy obecny wypełnia oficjalna ankietę. Ale część dotycząca komunikacji zakończyła się konkluzją, że ZTM będzie szukał lepszego połączenia dla Conrada z Bemowem i niebawem nadejdzie odpowiedź. Tymczasem po upływie prawie czterech miesięcy (23 maja - 18 września) zapada ni z gruszki ni z pietruszki decyzja o autobusie na Dewajtis. Za 171 przemawia: 1) nie dublowanie torowiska tramwajowego na trasie Żołnierzy Wyklętych, Wrocławska, 2) przemieszczanie się przez priorytetowy buspas na Górczewskiej, 3) brak potrzeby zasilania dodatkowym taborem, bo ten został już wzmocniony od 1 stycznia. 121 jadący właściwie dookoła Bielan i Żoliborza to ten mityczny lokalny autobus, którego lokalni radni nie potrafią od lat wymyślić. Przedłużenie od Centrum Olimpijskiego via Krasińskiego do Gwiaździstej miało być jeszcze zrobione za dyrektorowania ZTM Leszka Ruty. Teraz wygląda na to, że chcą zniszczyć 121.

REKLAMA

# Turwa

18.10.2017 17:43

Cyt. "Nie są to pasażerowie w niczym gorsi, od bogoli odgrodzonych płotem i też nie muszą ganiać z wywieszonym językiem do tramwaju. "
Czemu mieszkańcy Conrada 8 są bogolami ??
Kupili nowe mieszkania najtaniej w okolicy od Spółdzielni.
Bogole kupują mieszkania w Willa Lindego czy Apartamenty na Elektrykarskiej.
Spółdzielnia buduje tanie budżetowe bloki...

# grylaż

18.10.2017 18:00

Nie generalizowałbym, ale faktem jest, że w tym bloku mieszka radna Popławska z PO, która jak słyszy o 520 kwituje to wzruszeniem ramion i stwierdzeniem: "Ojej to już tyle razy na ten temat była mowa." Z całym szacunkiem, ale Conrada 8 to nie są przypadkowi ludzie, tak samo, jak długi blok przy górce na Bogusławskiego. Tam mieszkania kupowali albo starzy członkowie spółdzielni dla swoich dzieci, albo tacy, którzy mają chody, więcej chyba tłumaczyć nie muszę. Bielany to taka wypożyczalnia autobusów, gdzie wszyscy coś sobie biorą, a potem tego nie zwracają. Obowiązuje formuła "czasowo zawieszony" na wieczne nie oddanie. Odzyskać 520 nie ma komu i sprowadzić 171 na Conrada też nie. Żaden radny od 23 maja nie zdążył oficjalnej interpelacji napisać. Radna Popławska udzieliła w ostatnim numerze Naszych Bielan wywiadu o stanie szkolnictwa. Dla niej remont przedszkola, jest tożsamy z wniesieniem na terenie dzielnicy 5 nowych obiektów. Placówki przy Conrada i Marii Dąbrowskiej mają przejść prace remontowe, a tam podają sformułowania, że "będzie pięć nowych przedszkolów". No ręce opadają. Poziom intelektualny jest wysoki.

# Turwa

18.10.2017 18:18

Czy radna Popławska z PO była członkiem Spółdzielni ???

REKLAMA

# zonk

18.10.2017 18:40

Sugeruję dać autobus przed i po mszach w niedzielę aby mniej kierowców niszczyło trawniki w okolicach kościoła.

# Turwa

18.10.2017 19:21

15 letnie parchy rozjeżdżają piękne trawniki...

# grylaż

18.10.2017 19:30

W ZTM siedzą tacy specjaliści, jak w tej Państwowej Komisji Wyborczej, która co nieco nabroiła w 2014 roku. Jeżeli jest autobus nocny N43 kursujący z Chomiczówki, który ma podobną trasę, jak 171 na Bemowie to co stoi na przeszkodzie, żeby dokonać kosmetycznego przesunięcia o wektor z Nowego Bemowa na tutejszą pętle? Brak woli politycznej, której w wypadku połączenia na Dewajtis, jest aż nadto. Zaraz się ktoś zreflektuje, że te elektryki są nieogrzewane i padną kolejne żądania, tym razem o normalne wozy, a wtedy listek figowy "eko" upadnie z hukiem na podłogę. Nie ma czego dzielić, takie są fakty, ale ZTM urządza jakieś szkolenia dla gimnazjalistów w przegubowcu krążącym po mieście, pod wiele mówiącym hasłem "trzeźwy Krzyś" tudzież "zaradny Szczepan". Niech no wreszcie ruszy właściwy remont Miodowej, zamiast prostowania chodnika. Niech na Rudnickiego wejdzie brygada remontowa to zobaczymy 180 przy Powązkach Wojskowych. Żeście nas radni załatwili ze szczętem i na purpurowo ze szlaczkiem. W zimie po lesie, będą ekobusem jeździć.

REKLAMA

# Turwa

18.10.2017 19:43

Widocznie mieszkańcy mają wyje*ane na komunikację na Chomiczówce skoro zbiorkomy upadają z roku na rok...

# grylaż

18.10.2017 20:10

Raczej panuje głuchy telefon, pomiędzy społeczeństwem, a decydentami i zabawa w permanentnego pomidora. I narracja macie metro. Bielany to dzielnica dwóch prędkości z linią demarkacyjną biegnącą wzdłuż ulicy Reymonta. Historia z autobusem na Dewajtis wydaje się, tylko potwierdzać tą niepisaną regułę. Jeżeli przyłożymy linijkę do planu miasta to zwłaszcza po utworzeniu nowego fragmentu Reymonta, dalej mamy Lindego i Dewajtis właśnie. Lokatorzy, którzy sprowadzali się w latach 70-tych i 80-tych są zwyczajnie już starzy, a nowi nie znają jeszcze tutejszych problemów od podszewki. I na tym bazuje PO w Warszawie, wydając hurtem pozwolenia na budowę nowych bloków, bez ładu i składu. Na Bielanach widać to dopiero w skali mikro, bo prawdziwy poligon doświadczalny stanowi Wola. Nie dziwi zatem nacisk kładziony na tę dzielnicę, pod pretekstem budowy II nitki metra. Jeżeli burmistrz Pietruczuk mówi publicznie, przy świadkach, że trzeba odzyskać 520, a później wychodzą takie kwiatki, jak elektryk na Dewaju to co ludzie mają myśleć?

# Lucek

18.10.2017 20:41

No i znowu niestety miałem racje my sobie tu piszemy a tajemna ręka autobusik wciska w teren naszego rezerwatu. Nie udało się puścić go ul. Lindego a przystanek z zatoką zbudowano ,autobus już prawie był tylko ta Lindego wąską .Ale niema problemu dalej kombinowanie jak tu ten autobus wcisnąć. Ten autobus nikomu z Bielan nie będzie służył .On będzie generował tylko koszty :Po pierwsze musi być elektryczny a to kosztuje .Po drugie ul. Dewajtis nie może być sypana solą bo to rezerwat to będzie więcej kosztowało podatników oczyszczenie jej z lodu. Wybudowanie pętli do skrętu samo się nie zrobi i pieniążki kosztuje. Będzie trzeba progi zwalniające zlikwidować ,które też kosztowały podatników .Autobus to kpina z mieszkańców Bielan.Najpierw chodnik w rezerwacie za kilkaset tysięcy złotych ,później przystanek autobusowy ,vetuturilo nawet tam jest ,kładkę zlikwidowali aby student nie miał pod górę.
A nam mieszkańcom to tylko podatki płacić a jak walczymy o przywrócenie linii 167 to pieniędzy nie ma.
A 121 dwa na godzinę .Tramwaju np. 24 lub 23 z Bielan na Wole też nie można pociągnąć bo pieniędzy brak .

REKLAMA

# Bielanin

18.10.2017 20:47

A gdzie obrońcy ekolodzy co tak puszczy Białowieskiej bronią a gdzie komisja europejska jak tu tajemna siła chce w rezerwat komunikacje wpuścić .Trawniczkiem na Kasprowicza się niektóre osoby jarają ,że go nie będzie a nie przeszkadza ,że autobus po rezerwacie będzie jeździł. Smutne to i niesprawiedliwe.

# Janek z Doryckiej

18.10.2017 20:57

Sukienkowi mają w kieszeni niepoRADNYCH

 Babiczanin

18.10.2017 21:10

Pętlę do skrętu podobno ma samo postawić UKSW, z tego co słyszałem to na Kamedulskiej, pewnie w okolicach tego zamkniętego rondka koło Biblioteki Głównej UKSW.
Z tą Lindego to w zasadzie nie wiadomo jak to było, bo wjazdy są szerokie, na całej szerokości autobusy są chyba w stanie się minąć. Na oko to szerokości Przybyszewskiego, a była już wykorzystywana do komunikacji przy frezowaniu Marymonckiej. Ponoć mieszkańcy sobie autobusu nie życzyli, ale znając ZTM to pewnie trochę niedoinformowali (prawdopodobnie na przykład że mowa o cichym elektrobusie), trochę zmyślili, następnie zignorowali odpowiedź mieszkańców i zapodali nowy argument, kompletnie wycofując się ze wcześniejszych planów. Po każdych konsultacjach ZTM-u jedyną pewną kwestią jest tylko to, czy inwestycja zostanie zrealizowana, czy nie.

REKLAMA

# grylaż

18.10.2017 22:00

Wszystko się odbywa metodą faktów dokonanych, jak z wiatami na Lindego. Mieszkańcy też by pewnie łaskawszym okiem spojrzeli, gdyby uczelnia poparła ich słuszne starania o przywrócenie przystanku tramwajowego "Park Kultura". A hipotetyczny przystanek przy Szubińskiej to dopiero byłby, prawdziwy gest dobrej woli wobec ludzi z Wrzeciona, a nie dorożka dla żaków pod oknami mas ciężko pracujących. Teraz to musztarda po obiedzie i niesmak pozostanie, a radni tylko się ośmieszają takimi tekstami, że gdzie to niby można dojechać. Emeryt z Rencistką, mają się przepychać z niedojonymi bykami, niczym w młynie rugby?! Autobus na Lindego miał być, ale bez przystanków dla miejscowych, cała tajemnica. Podejrzewam, że historia zatoczy koło i przystanki na Conrada otrzymają nazwę Centrum Rekreacyjno-Sportowe (CRS Conrada). W tym przybytku pracuje, jako kulturalno-oświatowy pan Robert Banasiuk niegdyś SLD, a teraz Razem dla Bielan, który przeprowadzał w 2010 roku petycje na temat 520, pod auspicjami burmistrza Pietruczuka.

# Turwa

18.10.2017 22:06

Szkoda że kolesiostwo zdradzili swoją partię by utrzymać się na powierzchni...

# Rafał

18.10.2017 22:56

#Bielanin napisał(a) 18.10.2017 20:47
A gdzie obrońcy ekolodzy co tak puszczy Białowieskiej bronią a gdzie komisja europejska jak tu tajemna siła chce w rezerwat komunikacje wpuścić .Trawniczkiem na Kasprowicza się niektóre osoby jarają ,że go nie będzie a nie przeszkadza ,że autobus po rezerwacie będzie jeździł. Smutne to i niesprawiedliwe.

Przeszkadza, czego dowodem jest dzisiejszy artykuł, który tu właśnie komentujemy! A autobusu na Dewajtis na razie nie będzie, bo Rada Dzielnicy Bielany podtrzymała swoje stanowisko z 26 stycznia 2016 r.

REKLAMA

# grylaż

19.10.2017 08:45

Widziałem w Telewizyjnym Kurierze Warszawskim, wypowiedzi pana Jackowskiego dotyczące śmiertelnego potrącenia przez tramwaj na Marymonckiej i ostatniego wypadku lotniczego na Lotnisku Bemowo, więc stwierdzam, że jest to kompetentny i rzeczowy ekspert. ZTM podejmuje dziwne decyzje np. w 1995 roku zlikwidowano trolejbus (autobus na prąd z pantografem na dachu) kursujący do Piaseczna. Te same wozy obsługiwały później lokalna linię "Ł" do Łomianek (pierwsze metro w okolicy, zwane przez miejscowych opryskliwie "chamskim metrem"). Ponieważ zbliża się Wszystkich Świętych mogę powiedzieć, że ktoś w ZTM wreszcie posłuchał pasażerów i zezwolił na przejazd 409 od Powązkowskiej przez Maczka do Rudnickiego. Wcześniej, przez lata podróż z Powązek Wojskowych na Wólkę Węglową via Cmentarz Wawrzyszewski to była gehenna komunikacyjna. Odcinek Krasińskiego - Broniewskiego - Perzyńskiego - Żeromskiego - Wólczyńska autobus C14 potrafił pokonywać przez bitą godzinę, noga za nogą, wypchany po brzegi przy siwych szybach.

# Podatnik

19.10.2017 20:33

Dla płacących sumienie podatki w kwestii przypomnienia koszt budowy tego chodnika :
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break