REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

400 milionów na elektrobusy. Warto?
REKLAMA

Pierwsze autobusy z napędem elektrycznym już kursują po Warszawie. Teraz czas na przegubowce.
źródło: www.solarisbus.com


REKLAMA

400 milionów na elektrobusy. Warto?

Są kilkakrotnie droższe od autobusów z silnikiem Diesla, wymagają specjalnych ładowarek i nie mają dużego wpływu na poprawę jakości powietrza. Warszawa chce kupić ich 130.

REKLAMA
REKLAMA

Mowa oczywiście o autobusach elektrycznych. Wszystko wskazuje na to, że wspomnianą partię 130 pojazdów dla Miejskich Zakładów Autobusowych dostarczy firma Solaris, którą prezydent Rafał Trzaskowski w wywiadzie Macieja Orłosia (YouTube, 25 lutego) nazwał "polskim producentem". W rzeczywistości jest to kapitał hiszpański, od 2018 roku część koncernu CAF mającego siedzibę w Kraju Basków. Za dostarczenie przegubowych elektrobusów Solaris życzy sobie 399,6 mln zł, co w przeliczeniu na jeden autobus daje 3,07 mln zł. To jedyna oferta.

Tanio nie jest

Na podstawie ofert składanych w Polsce w ciągu kilku ostatnich lat można stwierdzić, że takie same pojazdy z silnikiem Diesla byłyby około dwukrotnie tańsze. A oszczędzać trzeba, bo tegoroczny budżet Warszawy ma znowu dziurę, tym razem 2 miliardy złotych.

- Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym - czytamy w komunikacie warszawskiego ratusza. - Będzie czyściej i ciszej. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku.

Czy rzeczywiście będzie czyściej? Komunikacja miejska odpowiada za zanieczyszczenia powietrza w minimalnym stopniu a nasze autobusy to w ogromnej większości nowoczesny tabor. Prawie jedna trzecia pojazdów spełnia najbardziej restrykcyjny europejski standard emisji spalin EURO 6. Głównym argumentem przemawiającym za zakupem pozostaje więc hałas na Krakowskim Przedmieściu, który - co przyzna każdy, kto bywa tam regularnie - potrafi być zaskakująco poważnym problemem.

Unia każe, Unia radzi

- Warszawa jest sygnatariuszem europejskiej Inicjatywy Wdrożenia Zeroemisyjnych Autobusów, przedstawionej w lipcu 2017 roku przez unijną komisarz d/s transportu Violetę Bulc podczas odbywającego się wówczas w Brukseli posiedzenia Komitetu Regionów - mówi Tomasz Demiańczuk z Urzędu m.st. Warszawy. - Główną ideą tego projektu jest przyspieszenie przez państwa członkowskie Unii Europejskiej rozwoju proekologicznych rozwiązań w zakresie komunikacji autobusowej.

Obok kija jest także marchewka. W 2017 roku MZA podpisały umowę na dofinansowanie zakupu elektrobusów oraz sieci specjalnych ładowarek (pierwsze stanęły na pętli Spartańska i w dwóch zajezdniach). Unia Europejska dofinansuje zakupy kwotą 180 mln zł, co oznacza, że MZA i tak będą musiały wyłożyć ok. 200 mln zł. Tak ogromna kwota mogłaby powiększyć budżet Zarządu Transportu Miejskiego. Nowe połączenia autobusowe zachęciłyby do przesiadki z samochodów kolejnych warszawiaków i w rezultacie przyczyniły się do spadku emisji zanieczyszczeń.

(dg)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Stolica





04.03.2019 22:38 #Marian
Teraz już te dziady zaplute nie włączają klimy. Smród i zaduch że trudno w tym syfie parę przystanków przejechać (ja niestatey muszę się codziennie pond godzinę w bydłowozie smrodzić). A w elektrycznych to już będzie syf totalny.
Chyba że zrobią klimę na węgiel.
05.03.2019 12:08 #Hiki
Opłaca się mieć elektryki. Nie raz używam 222 i komfort jazdy jest bardzo wysoki. Cisza, jedynie słyszy się opory toczenia, No i zysk ekologiczny niewątpliwy. Jeden bemol w całej sprawie. Jako cyklista używam Traktu Królewskiego w weekendy i obserwuję stan tej nieszczęsnej kostki. Pomimo wielokrotnych napraw, jezdnia ma ciągle nowe koleiny, granit jest popękany. Jest to wizualnie nie do przyjęcia. Ile waży elektryk? Ile waży taki sam w dieslu? Na mój gust elektryki są cięższe, będą więc niszczyć Trakt , będą niszczyć asfalt szybciej od zwykłych autobusów. Co z tym Miasto zrobi?
05.03.2019 19:04 #Max
#Marian napisał(a) 04.03.2019 22:38

Teraz już te dziady zaplute nie włączają klimy. Smród i zaduch że trudno w tym syfie parę przystanków przejechać (ja niestatey muszę się codziennie pond godzinę w bydłowozie smrodzić). A w elektrycznych to już będzie syf totalny.
Chyba że zrobią klimę na węgiel.
Naprawdę myślisz, że klimatyzacja w spalinowych nie powoduje zużycia paliwa? Naprawdę myślisz, że w Teslach nie ma klimatyzacji?
Cały haczyk z elektrycznymi pojazdami, to wywalenie źródła zanieczyszczeń poza miasto - do elektrowni, które jednak muszą przestać korzystać z wegla. I jeśli gdzieś tutaj jest problem - to w podejściu rządów do węgla.
19.03.2019 20:17 #qvertz
Na razie pozostaje jeszcze do rozwiązania produkcja prądu elektrycznego (smród i spaliny wylatują w powietrze z kominów elektrowni) oraz trwałych i wydajnych baterii. Prawdopodobnie fala smogu w mieście nie zmniejszy się, a miasto będąc w "pierwszym szeregu" instytucji ekologicznych po prostu zacznie na tym tracić finansowo. Bo być może problem likwidacji smogu nie leży w kompetencjach samorządu stolicy. A już na pewno nieskuteczne będą strategie zmuszające do wymiany taboru ZTM na poprawny politycznie transport elektryczny. Są kapitałochłonne, koszt eksploatacji bieżącej też nie jest bez znaczenia, a problem utylizacji baterii wcale nie jest banalny.
24.03.2019 12:38 #oldboy
smród i spaliny wylatują w powietrze z kominów elektrowni - w niklym stopniu gdyz tam sa elektrofiltry i tylko ok 9% smogu nad Polska pochodzi z elektrocieplowni. najwiecej ponad 52% to tkzw niska emisja z przydomowych kotlowni, transport drogowy 10%. elektryczne autobusy, walka z dieslami to takie typowe pudrowanie trupa i zabieranie sie z rzeczy mniejsze pozostawiajac nierozwiazany glowny problem z przydomowymi kotlowniami ktore po prostu powinny byc zabronione w nowo budowanych domach. zdaje sobie sprawe ze ludzie musza miec sie czym ogrzewac ale np zamiast zakupu elektrycznych autobusow miasto mogloby doplacac do piecy gazowych czy instalacji fotowoltaicznych.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 


REKLAMA

 



REKLAMA
LINKI SPONSOROWANE
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Antyki
 Antyki meble obrazy srebra platery brązy książki pocztówki szable bagnety odznaki odznaczenia orzełki ryngrafy tel. 504-017-418

Wypoczynek
 Wypoczynek dla Seniorów w Krynicy Morskiej. WIELKANOC, MAJÓWKA I INNE. CENY 7 DNI OD 599 zł/os., 14 DNI od 1099 zł/os. Możliwy transport w cenie 160 zł/os w obie strony. Informacje i zapisy: ul. Marszałkowska 81 lok. 25, tel. 22 834-95-29, www.wczasy-senior.pl

Porady prawne
 Kancelaria Porad Kościelno-Prawnych - asystencja na każdym etapie procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego dla Osób w kraju i za granicą Mail: a.bolesta@op.pl Tel. kom. 693 876 173 (do godz. 19.00) dr Arletta Bolesta adwokat kościelny zatwierdzony przez właściwą władzę kościelną (również za granicą)

Zdrowie i Uroda
 Nowo otwarty DOM SENIORA W TUSZYNIE koło Łodzi przyjmuje pensjonariuszy do końca 2018 cenie 2800 zł. Tel. 506-286- 196. www.poddebina.pl


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA