REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

400 milionów na elektrobusy. Warto?
REKLAMA

Pierwsze autobusy z napędem elektrycznym już kursują po Warszawie. Teraz czas na przegubowce.
źródło: www.solarisbus.com


REKLAMA

400 milionów na elektrobusy. Warto?

Są kilkakrotnie droższe od autobusów z silnikiem Diesla, wymagają specjalnych ładowarek i nie mają dużego wpływu na poprawę jakości powietrza. Warszawa chce kupić ich 130.

REKLAMA

Mowa oczywiście o autobusach elektrycznych. Wszystko wskazuje na to, że wspomnianą partię 130 pojazdów dla Miejskich Zakładów Autobusowych dostarczy firma Solaris, którą prezydent Rafał Trzaskowski w wywiadzie Macieja Orłosia (YouTube, 25 lutego) nazwał "polskim producentem". W rzeczywistości jest to kapitał hiszpański, od 2018 roku część koncernu CAF mającego siedzibę w Kraju Basków. Za dostarczenie przegubowych elektrobusów Solaris życzy sobie 399,6 mln zł, co w przeliczeniu na jeden autobus daje 3,07 mln zł. To jedyna oferta.

Tanio nie jest

Na podstawie ofert składanych w Polsce w ciągu kilku ostatnich lat można stwierdzić, że takie same pojazdy z silnikiem Diesla byłyby około dwukrotnie tańsze. A oszczędzać trzeba, bo tegoroczny budżet Warszawy ma znowu dziurę, tym razem 2 miliardy złotych.

- Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym - czytamy w komunikacie warszawskiego ratusza. - Będzie czyściej i ciszej. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku.

Czy rzeczywiście będzie czyściej? Komunikacja miejska odpowiada za zanieczyszczenia powietrza w minimalnym stopniu a nasze autobusy to w ogromnej większości nowoczesny tabor. Prawie jedna trzecia pojazdów spełnia najbardziej restrykcyjny europejski standard emisji spalin EURO 6. Głównym argumentem przemawiającym za zakupem pozostaje więc hałas na Krakowskim Przedmieściu, który - co przyzna każdy, kto bywa tam regularnie - potrafi być zaskakująco poważnym problemem.

Unia każe, Unia radzi

- Warszawa jest sygnatariuszem europejskiej Inicjatywy Wdrożenia Zeroemisyjnych Autobusów, przedstawionej w lipcu 2017 roku przez unijną komisarz d/s transportu Violetę Bulc podczas odbywającego się wówczas w Brukseli posiedzenia Komitetu Regionów - mówi Tomasz Demiańczuk z Urzędu m.st. Warszawy. - Główną ideą tego projektu jest przyspieszenie przez państwa członkowskie Unii Europejskiej rozwoju proekologicznych rozwiązań w zakresie komunikacji autobusowej.

Obok kija jest także marchewka. W 2017 roku MZA podpisały umowę na dofinansowanie zakupu elektrobusów oraz sieci specjalnych ładowarek (pierwsze stanęły na pętli Spartańska i w dwóch zajezdniach). Unia Europejska dofinansuje zakupy kwotą 180 mln zł, co oznacza, że MZA i tak będą musiały wyłożyć ok. 200 mln zł. Tak ogromna kwota mogłaby powiększyć budżet Zarządu Transportu Miejskiego. Nowe połączenia autobusowe zachęciłyby do przesiadki z samochodów kolejnych warszawiaków i w rezultacie przyczyniły się do spadku emisji zanieczyszczeń.

(dg)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Stolica





04.03.2019 22:38 #Marian
Teraz już te dziady zaplute nie włączają klimy. Smród i zaduch że trudno w tym syfie parę przystanków przejechać (ja niestatey muszę się codziennie pond godzinę w bydłowozie smrodzić). A w elektrycznych to już będzie syf totalny.
Chyba że zrobią klimę na węgiel.
05.03.2019 12:08 #Hiki
Opłaca się mieć elektryki. Nie raz używam 222 i komfort jazdy jest bardzo wysoki. Cisza, jedynie słyszy się opory toczenia, No i zysk ekologiczny niewątpliwy. Jeden bemol w całej sprawie. Jako cyklista używam Traktu Królewskiego w weekendy i obserwuję stan tej nieszczęsnej kostki. Pomimo wielokrotnych napraw, jezdnia ma ciągle nowe koleiny, granit jest popękany. Jest to wizualnie nie do przyjęcia. Ile waży elektryk? Ile waży taki sam w dieslu? Na mój gust elektryki są cięższe, będą więc niszczyć Trakt , będą niszczyć asfalt szybciej od zwykłych autobusów. Co z tym Miasto zrobi?
05.03.2019 19:04 #Max
#Marian napisał(a) 04.03.2019 22:38

Teraz już te dziady zaplute nie włączają klimy. Smród i zaduch że trudno w tym syfie parę przystanków przejechać (ja niestatey muszę się codziennie pond godzinę w bydłowozie smrodzić). A w elektrycznych to już będzie syf totalny.
Chyba że zrobią klimę na węgiel.
Naprawdę myślisz, że klimatyzacja w spalinowych nie powoduje zużycia paliwa? Naprawdę myślisz, że w Teslach nie ma klimatyzacji?
Cały haczyk z elektrycznymi pojazdami, to wywalenie źródła zanieczyszczeń poza miasto - do elektrowni, które jednak muszą przestać korzystać z wegla. I jeśli gdzieś tutaj jest problem - to w podejściu rządów do węgla.
19.03.2019 20:17 #qvertz
Na razie pozostaje jeszcze do rozwiązania produkcja prądu elektrycznego (smród i spaliny wylatują w powietrze z kominów elektrowni) oraz trwałych i wydajnych baterii. Prawdopodobnie fala smogu w mieście nie zmniejszy się, a miasto będąc w "pierwszym szeregu" instytucji ekologicznych po prostu zacznie na tym tracić finansowo. Bo być może problem likwidacji smogu nie leży w kompetencjach samorządu stolicy. A już na pewno nieskuteczne będą strategie zmuszające do wymiany taboru ZTM na poprawny politycznie transport elektryczny. Są kapitałochłonne, koszt eksploatacji bieżącej też nie jest bez znaczenia, a problem utylizacji baterii wcale nie jest banalny.
24.03.2019 12:38 #oldboy
smród i spaliny wylatują w powietrze z kominów elektrowni - w niklym stopniu gdyz tam sa elektrofiltry i tylko ok 9% smogu nad Polska pochodzi z elektrocieplowni. najwiecej ponad 52% to tkzw niska emisja z przydomowych kotlowni, transport drogowy 10%. elektryczne autobusy, walka z dieslami to takie typowe pudrowanie trupa i zabieranie sie z rzeczy mniejsze pozostawiajac nierozwiazany glowny problem z przydomowymi kotlowniami ktore po prostu powinny byc zabronione w nowo budowanych domach. zdaje sobie sprawe ze ludzie musza miec sie czym ogrzewac ale np zamiast zakupu elektrycznych autobusow miasto mogloby doplacac do piecy gazowych czy instalacji fotowoltaicznych.

Trwa cisza wyborcza.
Dodawanie nowych wpisów zostało zablokowane.


REKLAMA

 



REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Jedzenie na telefon
 KURCZAKI Z ROŻNA ZAPRASZAMY Pawilon 69 PON.- PT. 10-Do ostatniej sztuki SOB. 10-14 KURCZAKI Z ROŻNA KALIBROWANE O WADZE OK. 1,3 KG BAZAREK NA BEMOWIE WEJSCIE OD UL. POWSTANCÓW SLASKICH TEL.514 250 282

Szukam pracy
 Podejmę pracę w pomocy, wsparciu Archiwum (porządkowanie teczek, akt, paginacja stron, wprowadzanie danych, itp.), doświadczenie w pracy archiwistycznej, kurs państwowy I i II stopnia. Kontakt: 691 707 327 lub irmina36@poczta.onet.pl

Kupię mieszkanie
 Bezpośrednio kupię nieruchomość na terenie Warszawy, Krakowa, Gdańska, Sopotu, Gdyni, z możliwością adaptacji bądź do generalnego remontu. Interesują mnie nieruchomości z lokatorami, również sprzedaż udziału. Zapraszam do kontaktu 792 401 501

Różne
 Dostawa Owoców i Warzyw Warszawa Nasza firma oferuje dostawę świeżych owoców i warzyw bezpośrednio do Państwa biura, pracy, firmy, urzędu, lokalu lub do domu prywatnego. Dzięki codziennym dostawą świeżych owoców i warzyw nasi klienci otrzymują dawkę wartości odżywczych i witaminy niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Oferujemy duży asortyment towaru z możliwością indywidualnego złożenia zestawu świeżych warzyw i owoców, a także elastyczną ofertę. Dostawę wykonujemy codziennie w elastycznych godzinach, co pozwala na dostosowanie się do Państwa. Transport do miejsca zamówienia jest całkowicie darmowy. Nasze warzywa i owoce, które znajdują się w estetycznych i eleganckich skrzyneczkach przywozimy do firm, urzędu, lokali usługowych, pracy, eventy, biur, mieszkań oraz osób prywatnych. tel. 574 707 205 owocewarszawa@wp.pl www.owocewarszawa.pl


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA